Anmeldelse: Leas rum, Bådteatret (PERNILLE GARDE STAGE ART og Bådteatret)
Af Daniel Lassen
Er det på nogen måde muligt at danse sig igennem alvorlige emner som pædofili, voldtægt og mishandling af et barn? Jeg må indrømme, at jeg havde min tvivl, da jeg satte mig i stolen i Bådteatrets dyb. Tvivlen blev dog hurtigt gjort til skamme, for det er faktisk lige præcis det, Pernille Garde Stage Art gør i Leas rum.
Historien bygger på en sand fortælling om pigen Lea Vesterby Olesen, der er vokset op i en lille vestjysk by ved navn Bork. Igennem sin opvækst oplever Lea seksuelle overgreb, som medvirker til at hun udvikler PTSD, OCD og anoreksi. Herefter kæmper Lea hårdt for at vende tilbage til det liv, hun havde inden overgrebene, men så let går det ikke.
Pernille Garde har selv stået for både idé, manuskript, koreografi og iscenesættelse, og det har hun gjort flot. Hele forestillingen, som er en god blanding mellem dans og taleteater, bliver på intet tidspunkt kedeligt at kigge på eller på anden måde uinteressant. Tværtimod er det et vigtigt emne at sætte fokus på, da mishandling af børn stadig er et tabubelagt emne i vores samfund, som Pernille Garde selv udtaler det. Det kræver mod at tage sådan et emne op, men i dette tilfælde er modet en gevinst. Bådteaterets lille mørklagte scene er også med til at skabe, den intime stemning, som en forestilling med det tema, i min optik, er nødsaget til at have.
Hovedrolleindehaveren Sherwin Dianne Reyes har en skøn skrøbelighed i sit spil. Man kan se på hende fysisk, at hun kæmper kampen, hvilket gør, at vi stoler på hende hele vejen igennem. Og med hendes tunge ydre er hun yderst troværdig, både som barn og voksen.
Hendes to mandlige medspillere, Bo Madvig og Jan Vesala, kan virkelig noget med deres kroppe. De får på bedste vis skabt en række forskellige karakterer, som både er morsomme og skræmmende.
Jeg må indrømme, at danseforestillinger normalt ikke lige er min kop te, men i dette tilfælde må jeg alligevel bøje mig i støvet. Denne forestilling er nemlig et yderst flot iscenesat og gennemkoreografisk værk, der virkelig forsøger at sætte skub i et emne, der ikke normalvis bliver berørt særlig ofte. Så en tak skal lyde til Pernille Garde for at have mod til at sætte fokus på dette emne – du gør noget vigtigt!
PERNILLE GARDE STAGE ART og Bådteatret
Bådteatret, Nyhavn 16z, 1051 København K
Spilleperiode: 4. oktober-17. oktober 2019
Set den 6. oktober 2019
Fotos: Jacob Stage
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
http://www.baadteatret.dk/leas-rum/
Medvirkende: Dansere: Sherwin Diane Reyes, Bo Madvig og Jan Vesala
Koreografi, idé, manuskript og iscenesættelse: Pernille Garde
Inspiration: Lea Vesterby Olesen
Musik og komposition: Mons Niklas Schak
Scenografi & video: Signe Krogh
Lysdesign: Maria Pi Houmann
Kostumer: Åsa Gjerstad
Dramaturgisk & koreografisk konsulent: Lisbeth Sonne Andersen
Producent: Gitte Nielsen
Varighed: Ca. 60 minutter uden pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod