Anmeldelse: Leas rum, Bådteatret (PERNILLE GARDE STAGE ART og Bådteatret)

Af Daniel Lassen

Er det på nogen måde muligt at danse sig igennem alvorlige emner som pædofili, voldtægt og mishandling af et barn? Jeg må indrømme, at jeg havde min tvivl, da jeg satte mig i stolen i Bådteatrets dyb. Tvivlen blev dog hurtigt gjort til skamme, for det er faktisk lige præcis det, Pernille Garde Stage Art gør i Leas rum.

Historien bygger på en sand fortælling om pigen Lea Vesterby Olesen, der er vokset op i en lille vestjysk by ved navn Bork. Igennem sin opvækst oplever Lea seksuelle overgreb, som medvirker til at hun udvikler PTSD, OCD og anoreksi. Herefter kæmper Lea hårdt for at vende tilbage til det liv, hun havde inden overgrebene, men så let går det ikke.

Pernille Garde har selv stået for både idé, manuskript, koreografi og iscenesættelse, og det har hun gjort flot. Hele forestillingen, som er en god blanding mellem dans og taleteater, bliver på intet tidspunkt kedeligt at kigge på eller på anden måde uinteressant. Tværtimod er det et vigtigt emne at sætte fokus på, da mishandling af børn stadig er et tabubelagt emne i vores samfund, som Pernille Garde selv udtaler det. Det kræver mod at tage sådan et emne op, men i dette tilfælde er modet en gevinst. Bådteaterets lille mørklagte scene er også med til at skabe, den intime stemning, som en forestilling med det tema, i min optik, er nødsaget til at have.   

Hovedrolleindehaveren Sherwin Dianne Reyes har en skøn skrøbelighed i sit spil. Man kan se på hende fysisk, at hun kæmper kampen, hvilket gør, at vi stoler på hende hele vejen igennem. Og med hendes tunge ydre er hun yderst troværdig, både som barn og voksen.

Hendes to mandlige medspillere, Bo Madvig og Jan Vesala, kan virkelig noget med deres kroppe. De får på bedste vis skabt en række forskellige karakterer, som både er morsomme og skræmmende.

Jeg må indrømme, at danseforestillinger normalt ikke lige er min kop te, men i dette tilfælde må jeg alligevel bøje mig i støvet. Denne forestilling er nemlig et yderst flot iscenesat og gennemkoreografisk værk, der virkelig forsøger at sætte skub i et emne, der ikke normalvis bliver berørt særlig ofte. Så en tak skal lyde til Pernille Garde for at have mod til at sætte fokus på dette emne – du gør noget vigtigt!

PERNILLE GARDE STAGE ART og Bådteatret

Bådteatret, Nyhavn 16z, 1051 København K

Spilleperiode: 4. oktober-17. oktober 2019

Set den 6. oktober 2019

Fotos: Jacob Stage

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.baadteatret.dk/leas-rum/

Medvirkende: Dansere: Sherwin Diane Reyes, Bo Madvig og Jan Vesala

Koreografi, idé, manuskript og iscenesættelse: Pernille Garde

Inspiration: Lea Vesterby Olesen

Musik og komposition: Mons Niklas Schak

Scenografi & video: Signe Krogh

Lysdesign: Maria Pi Houmann

Kostumer: Åsa Gjerstad

Dramaturgisk & koreografisk konsulent: Lisbeth Sonne Andersen

Producent: Gitte Nielsen

Varighed: Ca. 60 minutter uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: De underjordiske, Riddersalen

Af Sidsel Stoustrup   ”Det er nisserne!”, udråber den lille pige ved min side, ...

Anmeldelse: Himmel uden fugle, Odense Teater

Af Mette Herschend   Hvad er frihed for dig? Er det selvrealisering? Er det ...

Anmeldelse: Tryllefløjten, Det Kongelige Teater

Af Christian Skovgaard Hansen   Mozarts eventyrlige opera Tryllefløjten i instruktør Marco Arturo Marellis ...

Anmeldelse: Ballet de Luxe, Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier   Det Kongelige Teaters Ballet de Luxe vender tilbage! En aften ...