Re-anmeldelse: Klokkeren fra Notre Dame, Fredericia Teater

Af Lise Barslev

Tre år er gået, siden Fredericia Teaters succes Klokkeren fra Notre Dame havde premiere i Fredericia, inden den sommeren efter rykkede til København. Det virkede næsten som et mirakel, da nyheden blev bragt: ”Klokkeren bliver genopsat.” Men kan den samme magi stadig fungerer efter tre år? Svaret er ”Ja!”

Der sker en del på tre år, men der er faktisk kun sket få ændringer, siden forestillingen blev spillet første gang. Historien, scenografien og musikken er stadig den samme – og heldigvis for det!

Hele det originale cast er næsten samlet igen, og trioen fra første omgang bestående af Lars Mølsted, Bjørg Gamst og Mads M. Nielsen, står endnu en gang i front. De tre lever op til alle forventninger og leverer en forestilling med masser af energi, liv og drama. Stadigvæk er jeg vildt imponeret over Lars Mølsteds styrke, både fysisk og som skuespiller. Han skal ikke blot spille skuespil, synge og danse, han skal også have pukkel på og må ikke være oprejst under hele forestillingen, hvilket jeg kan forestille mig, er noget af en udfordring.

Mads M. Nielsen, leverer sikkert den onde og kyniske ærkediakon Claude Frollo, og han sætter en kontrast i historien med hans ondskab. Dog så kan Mads M. Nielsens dybe stemme, nogle gange drukne lidt i musikken, hvilket gør at hans udtale i sangene, bliver lidt utydelig. Bjørg Gamst der i øvrigt spiller overfor sin ægtemand fra virkelighedens verden, spiller rollen som den forførende Esmeralda. Det er et rigtigt dejligt gensyn og Gamst får endnu en gang givet liv denne smukke, men mystiske sigøjner pige.

I denne omgang af Klokkeren fra Notre Dame byder Fredericia Teater velkommen til to nye ansigter i fronten af castet. Olivier Aagaard Williams og Emil Birk Hartmann, spiller rollerne som sigøjnerkongen Clopin og soldaten Phobus de Martin. De to er en dejlig tilføjelse til castet – de giver noget nyt til karaktererne, og på den måde gør dem mere til deres egne.

Denne forskel kan især ses ved Oliver Aagaard Williams portrættering af den mystiske og modige sigøjnerkonge Clopin. Han bringer en helt fantastisk energi, og har en tryllebindende stemme. Jeg mener, at Williams giver en anden vinkel til denne rolle, i det at han virker mere hjertevarm og relater bar, end den mere mystiske og mørke Clopin som Diluckshan Jeyaratnam spillede for tre år siden. Det er en ny og anderledes måde at se denne rolle blive spillet, men det giver et dejligt nyt pust og energi til forestillingen.

Da forestillingen blev spillet i første omgang, høstede den enormt meget velfortjent ros. 29 gange 6 stjerner og en Reumert-pris for bedste musical. Fredericia Teater ved hvordan man skruer en god musical forestilling sammen, og de beviser endnu en gang, at de er nyskabende og går foran, når det kommer til at skabe en musical oplevelse, som stadig holder længe efter.

Det har været en fantastisk beslutning af Fredericia Teater at sætte denne magiske forestilling op endnu en gang, for den kan bare dét. Den kan det der ekstra, som gør, at det hele kommer op i en højere enhed. Historien, castet, musikken og scenografien gør at man som publikum bliver revet ind i en verden, som tryllebinder, fortryller og vækker følelser som er helt fantastiske.

Alt i alt kan jeg kun sige, at det helt klart er en oplevelsen værd at tage turen mod Fredericia Teater for at opleve Klokkeren fra Notre Dame, inden ”Klokkeren” ringer for allersidste gang.

Fredericia Teater, Store Scene, Prinsessegade 29, 7000 Fredericia

Spilleperiode: 4. oktober-17. november 2019