Anmeldelse: Skatteøen, Folketeatret

Af Line Rolighed og Eva Gudmand

BANG! Forestilling blev skudt i gang med et brag, da knaldet fra kanonerne lyste salen op, hvormed sørøverstemningen var sat. Duften fra krudtet satte sig fast i næseborene, og vi blev trukket ind i fortællingen om unge Jim Hawkins. Et teaterstykke spækket med drama og humor, hvor vi drev ud på sø-eventyr på det Caribiske Hav med skibet Hispaniola og sang med på Sebastians fantastiske sange.

Det er ikke første gang Folketeateret har opsat Skatteøen, da den har spillet en del gange siden dets premiere i 1986. Skatteøen er dramatiseret af Preben Harris efter R.L. Stevensons roman fra 1883. Historien omhandler den unge Jim Hawkins, denne aften spillet af Jacob Spang Olsen, der arbejder på kroen, Admiral Benbow, sammen med sin mor Mrs. Hawkins, der spilles af Shirley. En dag ankommer den gamle sørøverkaptajn, Bill Bones, til kroen, hvor han fortæller om et hemmeligt skattekort, der gemmer på Kaptajn Flints eventyrlige skat. Jim rejser ud i verden på skibet Hispaniola med Doktor Livesay og godsejer Trelawney og en besætning, der senere skal vise sig at være sørøvere, i jagten på Kaptajn Flints skat. Dette udvikler sig til en hæsblæsende skattejagt for både den unge Jim Hawkins, de engelske gentlemen, de barske sørøvere, og ikke mindst for publikum.

Når man har set Skatteøen, kan man ikke lade være med at synge med på de velkendte hits fra Sebastian. Særligt må vi fremhæve Shirleys skønne sangstemme, som formår at give kuldegysninger i hendes version af ”Fuld af nattens stjerner”.

Den unge skuespiller, Jacob Spang Olsen, bør ligeledes fremhæves i sin version af den unge og godtroende Jim Hawkins, der med sin udtryksfulde stemme synger sig ind i hjerterne på publikum. Jacob Spang Olsen skal desuden have stor ros for sine atletiske evner, hvor han i kampscenerne elegant bevæger sig på scenen med rullefald og tigerspring.

Generelt er skuespillerne gode til at danne rammerne om fortællingen. Både gennem instruktøren Birgitte Næss-Schmidts levende koreografi, men også i deres interne dynamik hvad end det er i samspillet mellem Christian Mosbæk og Kristian Boland som hhv. Doktor Livesay og godsejer Trelawney, eller mellem den unge Jacob Spang Olsen og den spøjse sørøver, Ben Gun, spillet af Søren Bang Jensen eller den farlige, etbenede sørøver, John Silver, spillet af Kasper Leisner. De leger med balancen mellem det dramatiske og humoristiske, hvormed man hele tiden er underholdt.

Vi var særligt imponerede over sceneshowet, som er lavet af Terry Parsons. Undervejs i stykket er der enormt mange sceneskift, men disse går elegant mellem hinanden, hvorved vi hurtigt kommer fra et stort sejlskib til ud i junglen. Den store opsætning virker, og hver scene skaber flotte rammer, hvor man kan blive ved med at betragte de små detaljer, der er med til at levere et overbevisende sørøverunivers.

Skatteøen er et gennemført teaterstykke, som vil berige unge og gamle. Men da det er et klassisk teaterstykke på den danske teaterscene, kender de fleste historien. Dette er med til at skabe genkendelsesglæde for de voksne, men det gør også, at vi savner, at man tør lege mere med universet. Der er enkelte små twist eksempelvis i sangen, ”Brødre skal vi dele”, der afsluttes med en note til George Michaels ”Freedom”. Det kunne dog have været spændende, hvis man turde lave flere twist, så de garvede teatergængere ville blive overrasket.

I Skatteøen er blandingen af den velkendte fortælling, Sebastians skønne sange, godt skuespil og stærk koreografi og sceneshow den helt rigtige kombination af eventyr, drama og humor til overbevisende at tage os med på sø-eventyr. Dagene efter nynner vi stadig med på sangene, og krudtet fra kanonerne sidder stadig fast i næseborene. Underholdningsværdien og genkendelsesglæden er stor, og Skatteøen er dermed et teaterstykke, som i særdeleshed vil berige unge som gamle, og både vække, men også skabe nye, gode barndomsminder.

Folketeateret, Nørregade 39, 1165 København K

Spilleperiode: 10. oktober-4. december 2019

Turné (hele landet): 23. januar-31. marts 2020

Set den 10. oktober 2019

Sebastian og Preben Harris musical

Medvirkende: Jacob Spang Olsen/Alfred Kann, Kasper Leisner, Shzirley, Christian Mosbæk, Kristian Boland, Morten Lützhøft, Søren Bang Jensen, Ole Boisen, Martin Geertz, Mathias Sprogøe Fletting, Stanley Bakar, Simon Nøiers, Maria Corydon, Rasmus Krikegaard Faartoft og Martin Gæbe

Dramatisering: Preben Harris frit efter R.L. Stevensons roman

Musik og sangtekster: Sebastian

Instruktion: Birgitte Næss-Schmidt