Anmeldelse: Leg med ild (radiodrama), Betty Nansen Teatret

Anmeldelse: Leg med ild (radiodrama), Betty Nansen Teatret

Af Xenia Winther

Jeg havde virkelig glædet mig til at se Leg med ild på Betty Nansen, og blev naturligvis trist, da det blev aflyst. Så jeg var meget glad, da jeg fandt ud af, at det nu var blevet lavet som radiodrama. Men fungerer Strindberg på lyd?

Radiodramaet foregår en varm sommer i et sommerhus – som en hel familie deler. Familien består af den unge mand, hans forældre, hans kone og en kusine ved navn Adéle. Den unge mands nyskilte ven kommer på besøg. Det besøg slår gnister, og bebrejdelser om utroskab og jalousi blusser op mellem det unge par – for Adéle tilstedeværelse gav allerede anledning til mistanker.

Hele radiodramaet starter med en lille kommentar fra instruktør Elisa Kragerup, der fortæller os, at forestillingen nu er blevet til radiodrama. Desuden opfordre hun til at give hele sin opmærksomhed til radiodramaet og skabe sine egne indre billeder. For mig blev det rigtig svært kun at have fokus på lyd, og jeg måtte rydde lidt op imens. Men til gengæld kunne jeg ikke slippe historien, så jeg måtte have slutningen med.

Sådan kan man tit have det med Strindberg – en hel teaterforestilling af forvirring og mennesker, der opfører sig besynderligt af en helt særlig grund, der kan være svær at fange. Og så til allersidst kommer scenen, der giver det hele mening og morale – og så er forestillingen slut – meget brat. Og man sidder tilbage med en følelse af, at været små forvirret i lang tid, og så til sidst ikke få tid til at opfatte moralen, før det hele er slut.

Strindbergs form kom let til at virke forstørret som radiodrama. Fordi der er endnu flere ufortalte eller uviste ting, som man selv må forestille sig. Som når det unge par havde diskussioner som eskalerede i råb, skrig og tale oven i hinanden. Er det seriøst? Er det ironi? Laver de bare sjov? Radiodramaet legede hele tiden med den fine linje mellem seriøsitet og for sjov. Men en del blev desværre utydeligt – og jeg tror, at det er fordi man kun havde lyd at læne sig op af.

Carsten Bjørnlund, Charlotte Munck, Thomas Hwan, Ditte Gråbøl, Claus Flygare og Emma Sehested Høeg leverer sådan set alle fine præstationer; så det er ikke dem, men nærmere formen, der er en finger at sætte på. Som radiodrama får man ikke kropssprog, mimik og alle de andre små detaljer, der er med til sætte linjen og pirre os til at forfølge det nærmere.

Når det hele kommer til noget, der kunne ligne et opgør, kommer denne utydelighed desværre og forstyrre en smule. For lige da opgøret skal ske, får den nyskilte ven kolde fødder, og det hele vender straks tilbage til det normale – som om intet er sket. Skete det overhovedet? Hvor seriøst skal vi tage dette ”næsten opgør”?

Men på trods af (u)tydeligheden fungerer det meste af radiodramaet, og det sætter nogle tanker igang i med hensyn til forhold, utroskab og jalousi. Og er den besynderlige opførsel kun noget denne familie gør, eller gør vi det alle sammen?

Betty Nansen Teatret (radiodrama)

Spilleperiode: 20. maj-2. juni 2020

Hørt den 31. maj 2020

Foto: Emilia Therese

Læs nærmere her:

https://www.bettynansen.dk/da/forestillinger/leg-med-ild-som-radiodrama/

Medvirkende: Carsten Bjørnlund, Charlotte Munck, Thomas Hwan, Ditte Gråbøl, Claus Flygare og Emma Sehested Høeg

Dramatiker: August Strindberg

Oversættelse: Madame Nielsen

Instruktion: Elisa Kragerup

Varighed: Ca. 1 time og 10 minutter

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *