Anmeldelse: Life’s a Fairytale, Odeon (Steen Koerner)

Af Nikoline Bræmhøj Grinsted

H.C. Andersen drømte om at synge, danse og digte. Det sidstnævnte lykkedes ham, da han levede. De to andre ting blev først opfyldt i aftes i den by, hvor han tilbragte den første tid af sit liv.

H.C. Andersen Festivals i Odense åbnede i år med en visuel smuk forestilling: Steen Koerners ’Life’s a Fairytale’. Seks af H.C. Andersens eventyr er samlet i en kollision af nogle af verdens førende artister og performere, et magisk 3D-lysshow og eventyrlig musik, der tilsammen skaber en rejse gennem de velkendte eventyrs verden set med nye briller.

Fotograf: Henrik Weis Sørensen
Fotograf: Henrik Weis Sørensen

Nattergalen, Klods Hans, Kejserens nye klæder, Prinsessen på ærten, Den lille pige med svovlstikkerne og Den grimme ælling er de seks eventyr som Steen Koerner har valgt at ”illustrere” via en moderne performance til de originale, uforsødede eventyr. Hvert eventyr har sin egen morale, men alle afspejler H.C. Andersens eget liv og natur, hvilket sammenkobles af en hvidklædt H.C. Andersen som fortæller.

Steen Koerner Studio står bag dette visuelle bombardement, der yndefuldt balancer mellem det klassiske og moderne. Lyden af Nikolai Lie Kaas’ stemme og en hiphoppende H.C. Andersen fører og forfører os gennem de forskellige eventyr akkompagneret af musik af bl.a. Bent Fabricius-Bjerre, Coco, Søren Huss og Jesper Mechlenburg. Musikken understøtter kollisionen af nyt og gammelt med alt fra klassisk musik til dubstep, der sammen skaber et originalt udtryk, der dog ville have været mere overvældende uden fuld playback.

Artisterne og scenografien med 3D-lysshow er i sig selv storslående flot, men Søren Koerners valg af både klassiske og moderne stilarter som ballet og hiphop skaber en levende forestilling, der både værner om det oprindelige og overrasker med det nytænkende. Denne sammensætning hæver forestillingen til et højere niveau!

Dygtige artister og visuelle rammer er desværre ikke altid nok, da der dramaturgisk set var en del mangler, som især kom til udtryk i første akt, hvilket gjorde, at forestillingen ikke levede helt så lykkeligt til sine dages ende. Første akt føltes tungt og mere klodset end andet akt, da overgangene ikke smeltede tilstrækkeligt sammen med eventyrsfortællingerne, der dermed virkede mere som show-off end originalitet. Det var som om, at første akt skulle vise alt det, den kunne, uden at den vidste, hvor den ville hen med det. Heldigvis kom andet akt og viste os, hvorfor Steen Koerner har lavet den her produktion; H.C. Andersen var en drømmer, der på trods af ”rifter i livets smukke billedbog”, formåede at blive Danmarks største digter – og nu også hiphopper!

H.C. Andersen har endelig fået lov til at synge, danse og digte – ovenikøbet på hjemmebane. For H.C. Andersen var livet et eventyr, fordi eventyr er lige så fyldt af lidenskab og lidelse, som livet er i sig selv. Alle seks eventyr og H.C. Andersen-karakterens egen fortælling handlede om at finde sig selv og acceptere, hvem man er, for først der kan man opnå sine drømme.

Steen Koerner giver med ’Life’s a Fairytale’ publikum, unge såvel som gamle, en smuk visuel oplevelse for alle aldre. Så køb en billet og forkæl dig selv og måske dine nærmeste med en moderne hyldest til hele Danmarks nyudklækkede svane, H. C. Andersen.

Steen Koerner Studio

Forestillingen spiller i Odeon, Odeons Kvarter 1, 5000 Odense C

Spilleperiode: 20.-26. august 2017