Anmeldelse: Accordion Stories, John’s Dream og Petrushka Variationer, Tivoli

Af Amalie Sloth de Fine Licht

 

Det skal indledningsvis siges, at jeg ikke har en stor faglig viden om ballet, og jeg vil derfor i disse følgende anmeldelser, udelukkende anmelde ud fra den oplevelse, som jeg fik af at se disse tre balletforestillinger.

 

Accordion Stories

Se anmeldelse af denne forestilling her.

 

John’s Dream

Rating 2

Klicher og banaliteter står i kø i John’s Dream og resulterer i en overdreven sentimental forestilling.

Otte unge dansere fra BundesJugendBallett skuer mod horisonten med hinanden i hånden, imens deres refleksioner over det at danse i kompagniet, lyder over højtalerne. Herefter følger en række sekvenser, næsten alle med overdrevent, storslået strygermusik, som var vi vidne til slutningen af Titanic. Den noget så misbrugte ”Hallelujah” af Leonard Cohen, her i en coverversion, kommer også på banen.

I den eneste sekvens, hvor der leges med lidt kant og originalitet, kommer en kvindelig beatboxer på scenen, og dansekompagniets mænd kaster sig ud i en mere streetdans-inspireret koreografi. Trinene bliver dog aldrig præcise, og hvis man danser til beatbox må man altså ramme beatet.

_DSC8374 [1600x1200]

Forestillingen sluttes af, med højtidelige og dramatiske spring og løft, akkompagneret af en amerikansk popsang med bl.a. ordene ”We are the change” og andre floskler; en sang, som jeg og min ledsager hurtig blev enige om mindede os om ”Løvernes Konge”.

Kompagniet, BundesJugendBalllet, som forestillingen tager udgangspunkt i og som står på scenen, er et ungdomskompagni med otte unge dansere mellem 18-23 år. Kompagniet stræber efter hovedsageligt at danse koreografier af unge koreografer og på anderledes locations som f.eks. på skoler, i fængsler osv.

Måske jeg bare ikke kunne åbne mit hjerte for ’John’s Dream’, for der var bestemt tilskuere omkring mig, der var meget begejstrede og klappede storsmilende efter forestillingen. Ost med ost på har bare aldrig været min yndlingsspise, men er man til store følelser fra start til slut, så leverer BundesJugendBalllett det her i denne forestilling.

 

Petrushka Variationer

Rating: 3

Maskinen kører glat og præcist, men en lille smule monotont, i denne koreografi af variationer over Neumeiers Stravinskij-ballet ’Petrushka’.

_DSC8860 [1600x1200]

På bagtæppet står der ”Cirkus – Cirkus” og danserne fra BundesJugendBallett og Tivoli Ballet Teater er iført farverige trikoter. Med stive, skarpe bevægelser skærer de linjer i luften, og pigerne bæres på alle leder og kanter rundt af de muskuløse mænd i stramme leggings.

Det er næsten som et maskineri, hvor alt falder i hak, men her er det menneskekroppe, der hægtes sammen på kryds og tværs. Der er tempo og høj energi på scenen, og jeg og min ledsager blev næsten helt forpustede af at se på de evigt smilende ansigter, der udførte fitnesslignende dansetrin.

’Petrushka Variationer’ udskiller sig med disse anderledes trin fra ballet, som jeg før har set, og det var interessant. I længden blev det dog en smule ensartet, men så var det fint, at forestillingen lå til den korte side.

 

Tivoli Ballet Teater og BundesJugendBallett

Pantomimeteatret, Tivoli, Vesterbrogade 3, 1630 København V

Spilleperiode: 13.-15. august 2017

(Desværre spiller de tre forestillinger i forlængelse af hinanden ikke længere, men ’Accordion Stories’ kan stadig ses fra indtil den 8. september på Pantomimeteatret i Tivoli.)

Set den: 15. august 2017

Foto: Annett Ahrends

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.tivoli.dk/da/kultur+og+program/teater/2017/accordion+stories+2017

http://www.bundesjugendballett.de/d/index.html

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Proof, That Theatre Company

Af Laura Munk Christensen   Æblet falder ikke langt fra stammen, vel? Ligner vi ...

Anmeldelse: Små forstyrrelser, Teater Grob

Af Rose Ansager Himmelstrup Hansen   Det er altid en fornøjelse at se, hvad ...

Anmeldelse: Cyrano de Bergerac, Det Kongelige Teater

Af Jonathan Stahlschmidt Hvis man holder af en god klassisk to-akters i gennemførte kostumer ...

Anmeldelse: Hellig krig, Teatergrad

Af Jonas Lehmann Rasmussen   Når det kommer til ’Hellig krig’, så er der ...