Anmeldelse: Liva, Folketeatret

Anmeldelse: Liva, Folketeatret

Af Christian Skovgaard Hansen

 

’Liva’ er en hyldest til skuespillerinden Liva Weel (1897-1952), født Olivia Olsen. Hun betragtes ofte som den største danske kvindelige revystjerne til dato, og hun huskes særligt sine fremførelser af forfatteren og arkitekten Poul Henningsens (PH) sange. Vi møder den bramfri Liva Weel – kvinden, der insisterer på sin frihed – både kunstnerisk og personligt – og vi følger hendes liv fra 1920’erne og indtil hendes død.

Liva-Ellen Hillingsø [1600x1200]

Forestillingen og Liva Weel er ikke bare teaterhistorie; det er også en tidslomme, hvor vi følger både kvindens, verdens og Danmarks historie. Liva Weel og historiefortællingen bliver tilgængelig for et nutidigt publikum på fornemmeste vis.

Ellen Hillingsø er Liva. Rent fysisk og af udseende ligner hun ikke helt Liva Weel, men det glemmes hurtigt, da hun i løbet af forestillingen gennem sit skuespil skaber den rette både bramfri, dramatiske og til tider fandenivoldske, men også sårbare Liva Weel. Særligt i anden akt, hvor vi oplever Liva i forfald, er der bid i.

Liva-Birgitte Raaberg og Ellen Hillingsø [1600x1200]

 

De 3 øvrige medvirkende Birgitte Raaberg, Henrik Koefoed og Karsten Jansfort giver den som resten af forestillingens mange roller – alle aktørerne i Livas liv. Det klarer de fornemt, og selvom de springer ud og ind af flere roller, fungerer det godt, og vi er aldrig i tvivl om, hvem der er hvem. Særligt Birgitte Raaberg som Livas påklæderske Jacob(sen) og Henrik Kofoed som PH har begge både troværdighed og nærvær. Karsten Jansfort som både nazilederen Fritz Clausen, teaterdirektør og statens teatercensor mestrer alle forskellighederne. Generelt er det et fint samspil mellem alle 4 medvirkende.

Forestillingens, som også er Livas, sange synges ikke alene af Liva. Og heldigvis for det – for selvom Ellen Hillingsø er en glimrende skuespiller, så er hun ikke en stor sanger. Sangene synges skiftevis af forestillingens figurerer og dermed af det resterende cast, som med fine stemmer og musikalsk kunnen på diverse instrumenter gør det fremragende. Jens Krøyer ved klaveret akkompagnerer hele forestillingen.

Sisse Gerd Jørgensens scenografi er enkel, grænsende til det spartanske. Den er formentlig velegnet til turnéen, hvor det hele skal pakkes ned og op hver dag, men en smule mere fylde havde ikke gjort noget, så vi er mere sikre på i hvilke omgivelser, vi nu engang er. Idéen med PH’s transportable skrivebord med lampe og det hele er dog god.

Liva-Henrik Koefoed [1600x1200]

Vivian Nielsens manuskript og Rolf Heims instruktion sørger for et stærkt, underholdende og oftest nærværende portræt af Liva Weel. Der tegnes et reelt billede af Liva Weel, hvor vi ikke kun får forsidens glansbillede, men vi oplever også bagsiden, hvor vi ser den grove og rå kvinde i hendes korte liv, hvor selvudslettelsen ender med at overtage. Få steder i første akt trækkes handlingen dog lidt i langdrag, så forestillingen og Liva Weel lidt mister pusten.

Liva-Ellen Hillingsø [1600x1200]

Samspillet med PH fyldte en del i Livas liv, og det gør de også i forestillingen. Her huskes særligt ”Man binder os på mund og hånd” fra revyen ”Dyveke” fra 1940 med tekst – en tekst som måtte skrives om på grund af krigen og dens censur – af PH, musik af Kaj Normann Andersen og sunget af Liva Weel. Selvom teksten blev en lidt anden end tiltænkt, forstod publikum udmærket teksten.

Sangen har ganske vist efterhånden mange år på bagen, men den er stadig aktuel i nutiden. Her får vi den serveret som fællessang, hvor teksten sættes på en flipover, hvor blad for bald løbende vendes, med et stort nærvær, så det stadig løber os koldt ned ad ryggen. Genialt!

Samlet er der med ’Liva’ dog tale om et flot portræt af både en af dansk kultur store personligheder, som gøres tilgængelig for et nutidigt publikum, og af historiens gang, hvor vi er vidner til både køns- og kulturkampens udvikling.

 

Folketeatret, Hippodromen, Nørregade 39, 1165 København K

Spilleperiode: 22. november-22. december 2017 og 3. april-15. april 2018

Spiller også i perioden 3.-6. maj 2018 på Store Scene

Herudover på turné i perioden 20. februar-27. marts og igen 17. april-1. maj 2018

Set den 7. december 2017

Foto: Thomas Petri

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.folketeatret.dk/shows/liva/

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *