Anmeldelse: MAGT – Gør Danmark stort igen, Hofteatret (MAGT)

Af Julie Vad B. Madsen

MAGT vil gøre Danmark stort igen og genoprette vores international ry gennem sang, musik og satire – og det må man sige, at de gør! Gennem catchy replikker som ”Det er ikke størrelsen, men gørelsen”, ”Grab i pussy” og ”Det eneste, der gælder, er spin og brok i hver sin blok” tager MAGT os gennem de aktuelle problematikker i Danmark i to timer hvor man bare må overgive sig og grine.

De seks drenge, Jonas Stimose, Steffen Jespersen, Christoffer Christensen, Mads Andersen, Thomas Molter Sjöberg Neergaard og Morten Ib Munk-Nielsen, som MAGT består af, er ekstremt talentfulde, både i deres skuespil når de skaber forskellige roller, som man både krummer tæer over og holde af, og når de blænder op for sangstemmer i perfekt harmoni godt hjulpet af dygtige musikere.

De forstår at gå til grænsen, springe et pænt stykke over den og lave en fin bro, som de kan gå tilbage ad. Intet er helligt, når de tager et kik på det samfund, som vi alle sammen lever i, og med stor humor udstiller de politikker og grundprincipper, som sætter sindene i kog i både indland og udland. Vi får Panama-tango, en præsts møde med sin svigerdatter, en fane løftet, en hyldest til Prins Henrik og ikke mindst slagsange fra de politiske partier og meget mere.

magt-goer-danmark-stort-igen

Humoren er til tider plat og sketchene simple, men drengene i MAGT har en skarp forståelse af, hvad der fungerer og selv når de ikke er på scenen sidder publikum stadig og griner af det foregående. De blander musik, med badedyr, dukketeater og musical og når man tror, de ikke kan overraske mere, smider de ballet ind og lægger publikum ned af grin.

Hver gang de synger en ny sang får man en ny yndlingssang, som man bare vil høre igen. Det eneste jeg har at udsætte på dem er, at jokesene næsten kommer for hurtigt til, at man når at sætte pris på dem alle. Med deres brug af simple rekvisitter får de skabt en scenografi, som understøtter deres pointer og skaber roller, som man kan genkende.

Er du til Ørkenens sønner, Cirkusrevyen, Linie 3 og interesseret i dansk politik og samfund, så er MAGT nogen, som du ikke må gå glip af. De henter inspiration fra revykulturen, men gør det til helt deres eget med deres vid, kreativitet og humor. Inden for kategorierne revy og amatørteater er de helt i top. Fortsætter de som nu, er de nogen, som vi skal holde meget øje med i fremtiden – og det håber jeg, at de gør, for jeg er blevet fan og sidder klar næste gang, hvor de kommer med et show.

MAGT

BIBLIOTEKET, Rentemestervej 76, 2400 København NV og Gimle, Helligkorsvej 2, 4000 Roskilde

Spiller indtil den 23. november 2016