Anmeldelse: Nyhederne på Betty, Betty Nansen Teatret (Teater Tugt m.fl.)

Af Jonas Lehmann Rasmussen

”Har du nogensinde brugt 20 minutter på én enkelt nyhed?” Nogenlunde sådan beskrives Teater Tugts motivation for at lave ’Nyhederne på Betty’ på Betty Nansen Teatret. Selvom jeg for mig selv personligt tænkte ”næsten dagligt”, så ved jeg godt at jeg er undtagelsen der bekræfter reglen, og at mange andre nok ikke kunne sige det samme. Derfor var jeg også meget nysgerrig på at se, hvordan man kunne formidle nyheder på en ny måde. Var det noget samfundssatire? Var det en monolog fra en fiktiv eller virkelig person tæt på nyheden? Hvad kunne man forvente?

Tanken med ’Nyhederne på Betty’ er interessevækkende. Hvad sker der, hvis man laver teater i nuet og dyrker det uøvede? Hvad får man, hvis man 48 timer inden det skal opføres, udvælger en maksimalt 14 dage gammel nyhed, valgt på et specielt nyhedsmedie (denne gang Facebook), og laver et stykke på det? Hvad sker der, hvis man fordyber sig i noget, men samtidig sætter sig selv i tidspres?

På trods af jeg følte, jeg var klar på det meste, kom jeg alligevel ud for at blive taget en smule på sengen. Den første nyhed var et blogindlæg på Berlingske om afviste asylansøgere. Mens en sang spillede i baggrunden stod der til højre for mig en kvinde der, i mens hun udførte yoga, prøvede at slikke sine albuer. I midten forrest sad et par i omfavnelse og kyssede, og til højre stod to unge kvinder og skrællede gulerødder ved, at den ene holdte guleroden, og den anden skrællede. I midten bagerst sad så kunstneren Jomi Massage, som havde lavet stykket, og printede papirark, hvor der stod ”DET MULIGE DET UMULIGE DET NØDVENDIGE”. Hvad budskabet præcist skulle være, var mildest talt tabt for mig, i en sådan grad at jeg i pausen læste blogindlægget i et forsøg på at blive klogere. Det hjalp ikke.

Teater Tugt
Teater Tugt

Anden akt, det andet stykke og den anden nyhed var opført af Teater Tugt selv, og startede med, hvad jeg forventer, er et fast indslag, nemlig ”ugens terroroversigt”. Dette indslag var mere traditionelt og humoristisk end resten af stykket. En enkelt mand, Goodiepal, læser en lettere deprimerende, eller måske rettere tragikomisk, status på verdenssituationen. Netop her synes jeg, at ideen bag ’Nyhederne på Betty’ viser sit potentiale, selvom det muligvis er for traditionelt i forhold til formålet.

Herefter fortsætter selve Teater Tugts hoveddel. Det centrerer sig primært om Trump, eller det tror jeg i hvert fald, for man bliver aldrig helt konfronteret med nyhedens indhold. Her bygges det op af blanding af musik, en monolog fra Rosalinde Mynster om en form for væsen, der følger os rundt i hverdagen, klogt brug af telefoner til at skabe ekko, ordene ”jeg har valgt” og meget, meget mere. Der var mulighed for omtanke, og Teater Tugt viser, at de har talent for eksperimenterende teater.

Hele oplevelsen blev dog lidt for eksperimenterende, og i stedet for at gå fra Betty Nansen Teatret i dybe overvejelser om verdenssituationen og ugen nyheder, var jeg i større overvejelser om, hvad budskabet egentlig var med stykkerne. Om det skyldes, at det ikke lykkedes at gøre budskabet klart på blot 20 minutter forberedt på 48 timer, eller om det hele bare var for eksperimentelt til mig, ved jeg ikke, men jeg følte ikke, at jeg som forventet havde fået nogle kreative indspark til mit verdenssyn.

Jeg håber og tror, at der er tale om opstartsvanskeligheder, for jeg synes, at idéen er fantastisk og nyskabende, men andelen af eksperiment skal sættes ned, og nyheden mere aktualiseres og i fokus, så man bedre kan forstå. hvad budskabet i stykket er. Ellers mister eksperimentet desværre sit formål.

De to første ’Nyhederne på Betty’:

Søndag d. 13. november kl. 20 præsenterer Teater Tugt og Jomi Massage nyhederne.

Mandag d. 28. november kl. 20 præsenterer Teater Tugt og The art of Escapism nyhederne.

Spiller på Betty Nansen Teatret, foyeren, Frederiksberg Allé 57, 1820 Frederiksberg

Spiller indtil: 24. april 2017

Set den 13. november 2016

One thought on “Anmeldelse: Nyhederne på Betty, Betty Nansen Teatret (Teater Tugt m.fl.)

1. Jeg er meget enig med Jonas L. Rasmussens betragtninger om Teatertugt/den 13.11.
    Var sammen med 2 andre kvinder, der ligesom jeg, efterlyste den annoncerede brug/interaktion med publikum. Ideen er rigtig spændende, men det vi oplevede synes vi var noget amatøragtigt, især første del. Starten/introduktionen var noget vag. Håber på at de kommer stærkt i de næste forestillinger.