Anmeldelse: Mens vi venter på Irakkommissionen, Teater Katapult (Scene42 og Det Kongelige Teater)

Af Trine Kinch Møller

Mens vi venter på Irakkommissionen er en satirisk udredning af omstændighederne, der den 21. maj 2003 førte til beslutningen om den danske deltagelse i Irak-krigen. Monologen leveres af skuespiller Peter Larsen i hans tidligere kendte rolle som den karikerede kultursociolog Jørgen Andersen fra forestillingen ”Mens vi venter på Retfærdigheden”, der i 1992 kortlagde Tamilsagen.

Først og fremmest skal det nævnes at jeg, i en alder af 23 somre, befinder mig uden for forestillingens målgruppe. For det første er jeg ikke bekendt med denne, ellers blandt publikum vellidte, karakter fra 1992 og for det andet var jeg simpelthen ikke gammel nok i 2003 til at kunne følge den politiske situation. Derfor er der nogle af forestillingens referencer og vittigheder, som flyver hen over hovedet på mig. Også selvom jeg naturligvis har hørt meget om Irak-krigen siden, og at denne politiske satire i virkeligheden forholder sig meget redegørende til den omtalte sag.

Fotograf Susanne Mertz MENS VI VENTER PÅ IRAKKOMMISSIONEN 01 [1600x1200]

Når det så er sagt, er karakteren meget genkendelig og forestillingens indhold meget spændende. Kultursociologen i Peter Larsens skikkelse er en nærmest klassisk karikatur af en arkivar. Han er lettere krumbøjet, har bukserne siddende alt for højt oppe og er ekstremt entusiastisk angående sit stof. Selvom der ikke er tale om en særlig kompleks karakter, leverer Peter Larsen uden tvivl et imponerende stykke karakterarbejde.

Scenografien af Edward Lloyd Pierce består af mange kasser, papirer og sagsmapper, som understreger sagens størrelse og bidrager til karikaturen af den omtalte arkivar-type. Ved hjælp fra en overhead-projektor, en række memoer, en opslagstavle og to kludedukker af Anders Fogh og Per Stig Møller formår karakteren at formidle store dele af sagens kompleksiteter, på en spændende og medrivende måde.

Fotograf Susanne Mertz MENS VI VENTER PÅ IRAKKOMMISSIONEN 02 [1600x1200]

Teksten af Jens Kløft er propfyldt med facts og morsomheder, og Peter Larsen fortæller på livet løs. Desværre må han op til flere gange have suffløren i spil. Det er en meget tydeligt kompliceret tekst, propfyldt med detaljer og Peter Larsen er god til at gribe sufflien og gøre det til en del af stykke, men på trods af det, er og bliver det en skam, at teksten ikke sidder hvor den burde.

Forestillingen beskæftiger sig ikke med konsekvenserne af krigen, men med den politiske proces som førte til beslutningen om at deltage i den. Den stiller spørgsmål ved vores demokratis virken. Det gør den ved at belyse, hvordan et flertal på 11 mandater, 2 mænd og 100 løgne, kunne træffe så betydningsfuld en beslutning for Danmark i 2003. Indholdet er uhyre spændende og budskabet ligeså, men forestillingens alvor drukner desværre i et utal af vittigheder.

Co-produktion mellem Scene42 og Det Kongelige Teater

Teater Katapult, Godsbanen, Skovgaardsgade 3, 8000 Aarhus

Spilleperiode: 6.-13. marts 2018