Anmeldelse: Miss Saigon, Det Ny Teater

Anmeldelse: Miss Saigon, Det Ny Teater

Forårets store musical på Det Ny Teater er Miss Saigon. Vi befinder os i Saigon under Vietnamkrigen. Livet i byen er bestemt ikke en dans på roser. Den amerikanske soldat Chris møder den unge vietnamesiske pige Kim på baren – med det sigende navn – Dreamland, som Engineer leder. Både Kim og Engineer drømmer om et andet og et bedre liv. Kan ”The American Dream” gå i opfyldelse?

Chris og Kim forelsker sig, og han lover hende, at han vil tage hende med tilbage til USA, men krigen gør, at det ikke lykkedes. Vel hjemme i USA forelsker Chris sig i en anden kvinde. Tilbage i Vietnam sidder Kim, og hun føder sit og Chris’ barn, alt imens hun går og venter på, at han kommer tilbage. Chris kommer tilbage, men kærligheden udvikler sig ikke som forventet, hvilket medfører en skæbnesvanger og ulykkelig slutning.

Historien er sine steder måske lidt banal og sentimental, men musicalen har alligevel alt de, som skal til for, at den stadig vil os noget. Der er romantik, dramatik og ikke mindst politisk fokus. Selvom handlingen henlagt til Vietnamkrigen i 1970’erne, findes drømmen om et bedre liv og ikke mindst en verden med fred og politisk stabilitet stadig. Samtidig er det også en vigtig om vores børn, som ofte ender i klemme i sådanne kriser.

Denne gang har Det Ny Teater og dets teaterchefen Niels-Bo Valbro hentet en række skuespillere med asiatiske træk til at spille rollerne som vietnamesere. De er ifølge teaterchefen dog ikke alene castet ud fra etnicitet, men også fordi de er dygtige. Tak for det!

Det er samtidig imponerende, at de har lært teksten på dansk. Ikke alle ord kommer lig tydeligt frem til publikumsrækkerne, men om det skyldes sproglig forbistringer, den relativt høje musik eller teatrets lydsystem skal jeg ikke kunne sige. Når det er sagt, fejler deres skuespil og musicalperformance intet.

Linda Arunee Olofsson spiller overbevisende rollen som Kim, og vi mærker hele følelsesregistret spændende fra håbet over kærlighedens glæde til den sidste fortvivlelse hos hende. Hun er symbolet på uskylden, men hun giver også Kim en slagfasthed. Heroverfor spiller Christian Lund rollen som Chris. Helt så godt lykkedes han til gengæld ikke. Han er dygtig nok, men det helt store følelsesmæssige modspil til Olofssons Kim kommer han ikke helt i mål med. Bedst er han, når han hjemme i USA drømmer om krigen og Kim. De store følelser og ditto ondskab har filippinske Gerald Santos til gengæld i rollen som den djævelske og dominerende Thuy, som mener, at han har ret til Kim. Han klarer sig samtidig ganske glimrende på dansk.

Kim Hammelsvang har de seneste år haft større eller mindre biroller på teatret. Denne gang har han fået den noget større som den ucharmerende og umoralske Engineer. Han giver rollen den rette kant, hvor der er plads til både det udskejende og forfaldets nedtur. Han giver os skurkerollens natur på overfladen, men vi aner også hans håb og egen tragedie herunder. Han har så vidt jeg ved ingen asiatiske træk, men hans fremtoning og spil gør, at det fungerer. Det er et højdepunkt i hans karriere.

Lisa Kent har med sikker hånd iscenesat forestillingen, så vi tror på historien, som her får liv, trods historien har sine banaliteter visse steder. Paul Farnsworths scenografi er på samme tid enkel og stringent, men også sprudlende. Både de mange bambusstokke, videografikken og kostumerne går op i en større enhed. Den ikoniske helikopter er måske ikke stor, men måden, som den bliver iscenesat på, gør alligevel indtryk, så hårene rejser sig, mens soldaterne forlader Vietnam, mens de lokale lades tilbage. Læg hertil det velspillende liveorkester under ledelse af Per Engström, og de ydre rammer er i gode hænder.

Miss Saigon tilføjer sig i rækken af flotte musicals af høj klasse på Det Ny Teater. Det ér en grum historie, men den rummer alligevel kærlighed. I denne version er den visuel flot, musikken velspillet, og skuespillet overordnet glimrende, hvor særligt Kim Hammelsvang sig skiller positivt ud.

Det Ny Teater, Gammel Kongevej 29, 1610 København V

Spilleperiode: 9. februar-7. maj 2023

Set den 9. februar 2023