Anmeldelse: De tre musketerer, Figaros og Den Ny Opera (turné)

Figaros og Den Ny Opera har i år kastet sig ud i deres fortolkning af Alexandre Dumas d.æ.’s fortælling om De tre musketerer. Ligesom de tidligere år har en fri – meget fri! – tilgang til deres forlæg, og i år er ingen undtagelse. Det hele har også i år fået et twist, og man har taget sig en række kunstneriske friheder. Det hele præsenteres f.eks. af den franske præsident Emmanuel Macron, og Jørgen Leth giver sine kommentarer med også.

Den unge D’Artagnan tager fra landet og ind til Paris, da han gerne vil være musketer. I Paris møder han de tre musketerer, Porthos, Athos og Aramis, som ender med at tage ham under deres vinger. De tre musketerer har opdaget et ondsindet komplot, der skal vælte Dronning Anna og Ludvig den Trættende fra den franske tron. Sammen kaster de fire helte sig derfor ud i kampen for at afsløre komplottet og redde ikke bare den franske trone og Dronning Annas ære og ægteskab, men hele Europas fremtid.

Hans Dueholm, Lisbeth Kjærulff og Kristian Jensen har både gendigtet fortælling og iscenesat den. Begge dele slipper de ganske godt fra. Intriger, større eller mindre fægtescener, kærlighed, komik, onde skurke og ædle helte møder vi i noget, der umiddelbart ligner en uskøn blanding, men der er skam mening med galskaben. De tre har udfoldet deres krøllede hjerner, så historien er blevet både morsom og livlig, og den oprindelige historie har fået en del twist, og så tilgiver man lettere, at der særligt i anden akt måske nok er lidt for mange sidespring. Overordnet slår grinene i kø. Det veloplagte hold er i hopla, og det bidrager naturligvis også til den lette stemning.

Hele holdet har forskellige roller, som de med ynde springer ind og ud af. Kristian Jensen er både charmerende, klog og fandenivoldsk som D’Artagnan. Lisbeth Kjærulff er sød og elskelig som den unge Constance, som D’Artagnan forelsker sig i, og både djævelsk og morsom som den onde kardinal Richelieu, som de har udstyret med fynsk dialekt! Hun er også udstyret med en sang eller to – som viser os hendes sangmæssig spændvidde. Hans Dueholm er morsom som den noget pigeglade musketer Artemis, som har indtil flere piger i hver by! Han er også yndig og beundringsværdig som den store, onde komplotmager Milady, som måske, måske ikke bliver henrettet på en lettere fremtidig form…

Musikken slås i mange forskellige genrer an af Allan Dahl Hansen, som er i lige så god kampform som musketererne, når han da ikke lige også er nødt til at være med på scenen, så vi kan have alle fire musketerer samlet på samme tid… Da det jo er en turnéforestilling, er scenografien ganske enkelt, men den fungerer forbavsende godt sammen med den store tv-skærm i midten.

Denne version af De tre musketerer er samlet ganske fornøjelig med et ganske veloplagt hold, og den skal derfor nok vække glæde rundt i det ganske land, når den spiller hele 58 forestillinger rundt i hele landet – og en enkelt afstikker til Slesvig – i foråret 2023.

Figaros og Den Ny Opera

Spilleperiode: 20. januar-30. april 2023

Forestillingen spiller på turné rundt i hele landet – se turnéplan i linket nedenunder