Anmeldelse: Den forheksede gris, Det Kongelige Teater (Operaakademiet)

Af Christian Skovgaard Hansen og Henriette Devantier
Jeg er sikker på mange af vores skønne læsere ved, at Ungt Teaterblods hjertebarn handler om formidling af scenekunst videregivet fra unge skribenter til unge læsere. Derfor er det også særligt tilfredsstillende at skrive denne anmeldelse af Den forheksede gris opført af de unge talentfulde sangere fra Operaakademiet med lidt hjælp udefra. Den unge energi er ikke til at skyde igennem, og den lover godt for dansk operas fremtid.
Uddannelserne ved Operaakademiet udbydes i samarbejde mellem Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og Det Kongelige Teater. Her udklækkes morgendagens operastjerner, der får undervisning i en bred vifte af kundskaber inden for operaens formåen, som sikrer uddannelse af operasangere på et højt kunstnerisk niveau.

Det unge operacast har ved denne opsætning ligeledes kastet sig over en forholdsvis ny opera uden så mange år på bagen. Jonathan Doves musikalske eventyr Den forheksede gris, som havde urpremiere i 2006, har nu Danmarkspremiere. Operaen har rødder i rumænske og norske folkeeventyr og er en blanding af opera, musikteater og vaudeville. Handlingen er et stort mash-up af velkendte eventyrstrukturer. Det skaber mange kringlede veje i dramaturgien, der ikke altid hænger sammen, men vi skal prøve at gengive forviklingerne.
Kong Hildebrand er i draget i krig. Hans tre døtre, der befinder sig hjemme i kongeriget, går mod faderens råd ind i et værelse på slottet. Her finder de en bog, der kan spå deres skæbne; to skal giftes med konger, mens den yngste søster Flora spås om fremtidigt ægteskab med en gris. Bogens ord kan ikke ændres trods Floras store fortvivlelse. Det viser sig dog, at grisen, der gifter sig med Flora, i virkeligheden er en konge under en besværgelse. Om dagen er han gris i svinestien, mens han om natten vender tilbage til menneskelig skikkelse. Kun hvis Flora elsker ham betingelsesløst, kan besværgelsen brydes.

Som man skulle tro alt var godt, bliver Flora bedraget af heksen, der i sin tid forbandede grisen. Grisen ender igen i heksens varetægt, og dens skæbne er nu at gifte sig med heksens pyntesyge datter, Adelaide. Med hjælp fra Nordenvinden, Månen og Solen finder Flora frem til grisen, der befinder sig på Mælkevejen. Flora tilbyder Adelaide at holde øje med grisen, og efter meget besvær lykkes det hende at befri ham, så de kan leve lykkeligt til deres dages ende.
Det er noget af et eventyr-sammensurium, operaen byder på – en slags blanding af ”Svanesøen” og ”The Wizard of Oz”. Det rammer også ret godt den stemning, som operaen sætter. Publikum får både lov at opleve små vittige operettesange, der nærmest slår over i glitrende musicalnumre, samtidig med at store og overdrevne arier og duetter udfoldes. Den forheksede gris spænder bredt musikalsk.
Musikken leveres også af morgendagens kunstnere, da den spilles af studerende fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Musikkens spændvidde dækker derfor også instrumenter, som vi ikke er så vant til at høre i operasammenhænge; vi får ikke de store klassiske musikstykker, musikken er i stedet mere frisk og komedieagtig.

Operaen leverer et ironisk og satirisk blik på klichéernes kliché, som eventyrene kan være. Kun fantasien sætter grænser. Der er ikke meget rod i vores virkelige verden, udover det budskab om kærlighed, som Den forheksede gris fint understreger. Kærligheden er kringlet, uransagelig og den kommer i mange former – i hvert fald ofte i en anden form end den, man forestiller sig i drømmene.
Opsætningen bliver dog lidt flad og karikeret i længden – en længde, som også bliver lidt for lang i spyttet. I begyndelsen er det sjovt og underholdende, men det lykkes ikke operaen at løfte sig fra sin ”falden-på-halen”-humor. Det er dog ikke denne opsætnings skyld. Operaakademiets sangere løfter det dramatiske og musikalske flot og på det højeste niveau, operaen tillader det.
Den kringlede handling medfører et enormt persongalleri, der udfyldes af de samme otte sangere, hvoraf fem kommer fra Operaakademiet og tre udefra. Opsætningens svar på ”Beauty and the Beast” aka. Flora og Grisen blev sunget af Cláudia Ribas og Joel Kyhle. Som de eneste to forblev de i deres karakterer gennem hele forestillingen, mens de andre sangere havde to, tre eller fire roller hver. Det gav en skøn og sjov dynamik til forestillingen, der passede fint til Takkelloftets intime scene.
Der var et dejligt ligeværd i castet mellem stemmer og roller. Alle fik stort set lige meget scenetid og mulighed for at vise deres værd. På trods af ligeværd mellem sangerne, løftede sopran Louise McClelland Jacobsen og basbaryton Martin Hatlo en stor del af forestillingen. Med et mimisk overskud leverede Jacobsen den ene overdramatiske rolle efter den anden – lige fra den skråsikre storesøster Mag til den besidderiske Adelaide, og som prikket over i’et er hun udstyret med en gudsbenådet stemme, der i den grad kommer udover scenekanten. Samme cadeau skal Martin Hatlo også have. Hans stemme er fløjlsblød og autoritær. Han har i den grad kontrol over sit instrument, som han kunne lege med i de mange forskellige roller. Man kan ikke andet end at konstatere, at dansk operas fremtid har meget at byde på.
Den forheksede gris er en skøn og latterfuld teateraktivitet i vinterferien, hvor alle kan være med, og så befinder billetpriserne tilmed i den billigere ende, end hvis man skal se de store operaer på Operaens Store Scene. Den forheksede pris spiller kun få dage endnu, og der er næsten udsolgt!
Operaakademiet
Det Kongelige Teater, Operaen, Takkelloftet, Ekvipagemestervej 10, 1438 København K
Spilleperiode: 13.-18. februar 2023
Set den 13. februar 2023
Fotos: Britt Lindemann
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
https://kglteater.dk/det-sker/sason-20222023/opera/operaakademiets-forarsforestilling
Medvirkende: Louise McClelland Jacobsen, Cecilia Lund Tomter, Cláudia Ribas, Frida Lund-Larsen, Kristian Bordoy, Frederik Bjellsäter, Martin Hatlo og Joel Kyhle
Instruktør: Ebbe Knudsen
Dirigent: Eirik Haukaas Ødegaard
Orkester: Studerende fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium
Varighed: Ca. 2 timer og 30 minutter inkl. en pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod