Anmeldelse: Mit stille hjem, Aveny-T (Holstebro Dansekompagni)

Af Ida Spedtsberg

Sved, støv og neonlys. Genopsættelsen af Mit stille hjem er ikke mindre relevant i september 2023, end den var i juni 2022, da den havde premiere. Som en hyldest til de kvindelige skæbner i Ukraine-krigen er forestillingen symbolet på et ukueligt mod til at blive ved. Trods sved og støv – i neonlys.

Da krigen brød ud i februar 2022, var vi mange, der kiggede på hinanden, og sagde ”hvad kan vi gøre?”. For Holstebro Dansekompagni var svaret enkelt. At lade den ukrainske kunst flyde videre på dansk jord. Løsningen var måske knap så enkel. For efter en online auditionsproces, stod tre ukrainske dansere pludseligt klar til at tage den lange tur mod Danmark for at træde ind i kompagniet: Kateryna Kuznetsova, Yekatierina Bysheva og Oleksandra Maksimchuk.

De tre kvinders tanker, følelser og oplevelse af krigen, danner grund for Mit stille hjem – supporteret af seks af de altid skarpe dansere fra Holstebro Dansekompagni. På en klassisk black box-scene, akkompagneret af udelukkende ukrainske toner, oplever vi når harmonien brydes, og alt falder fra hinanden. Neonlyset blinker og afløses af frygt. Vrede. Afmagt. Vi ser et væld af følelser – men også stilheden når tomheden rammer. Et stille hjem.

Værket består af en række soli for de ukrainske dansere og en stribe ensemble-stykker for hele kompagniet. Hver for sig står soliene stærkt. Kateryna viser en skrøbelighed med hendes skarpe linjer og balletagtige udtryk. Yekatierina viser en enorm power med hendes akrobatiske stil, da hun hylder den jord, hendes nation er vokset af. Og Oleksandra viser smukt det ironiske og næsten komiske i en situation, hvor livet på mange måder goes on. Det er noget, der rammer. Det gør også den stærke afslutning, hvor hele korpset utrætteligt drejer rundt på stedet, banker med ben og hænder i gulvet og insisterende bliver ved og ved og ved. Og det er mine favoritsteder i forestillingen.

Trods det ekstremt vigtige budskab, Holstebro Dansekompagnis generøse gestus og de fænomenalt dygtige dansere savnede jeg en rød tråd. Og måske det er bevidst – for krig har ingen klassisk progression. Ingen historieopbygning eller specifik udvikling. Og på mange måder er den stadig uafklaret.

Men med de helt kedelige fagbriller på, så mistede jeg til tider synes af målet – af retningen. Det er tydeligt, at processen har været til stor inspiration for kompagniet og for nogle endda terapeutisk og grænserykkende. Men hvor går grænsen mellem hvad, der er godt i en proces, og hvad der er godt i en forestilling? Mistes helhedsoplevelsen, når der ikke, endnu, er nogen helhed at dele?

Mit stille hjem er en sælsom og vigtig forestilling om et af de mest højaktuelle emner, der findes; nemlig hvad gør en krig ved et menneske. Jeg har stor respekt, hvordan de tre ukrainske dansere frygtløst har lukket os ind i det indre, som de færreste af os forstår eller har oplevet. Og lige så meget for kompagniet og den kunstneriske ledelse i Holstebro Dansekompagni, der viser stor medmenneskelighed. Og hvis det ikke er nok til at vække en smule nysgerrighed hos dig, så skal forestillingen om ikke andet nydes for dansernes utrolige kvalitet.

Holstebro Dansekompagni

Aveny-T, Frederiksberg Allé 102, 1820 Frederiksberg

Spilleperiode: 29. september-1. oktober 2023