Anmeldelse: Når sirenerne kalder, Det tredje Rum (Teater Fluks)

Anmeldelse: Når sirenerne kalder, Det tredje Rum (Teater Fluks)

Af Freya Hedonia Quvang

Man kan føle sig så uendeligt håbløs og ladt i stikken, når man kigger ind i øjnene på den, man elsker, mens den, man elsker, ikke kigger tilbage på en. De fugtige, blågrå ruder virker så tomme og uigenkendelige. Det kan virke som om, der er et slør af dug inde bag de ruder, der altid var så fulde af liv og hjemlighed. Mon der sidder nogen derinde, og visker duggen væk for at kunne se? For at kunne kende?

Som tiden går, tager duggen til, og bliver til en tåge, der lægger sig over din kæres smukke sind, deres erindringer, og endegyldigt hele deres væsen. Dig har de glemt alt om, og du må se til, mens de langsomt forsvinder ind i demensens mørke tågeland. 

Demens – Teater Fluks Foto: Gorm Branderup www.gorm-branderup.dk

Demens er stadig et tabubelagt emne for mange, på trods af det stigende antal mennesker, der har sygdommen inde på livet. Teater Fluks gør op med dette tabu gennem en rejse direkte ind i materien. Inspireret af Homers episke heltedigt ”Odysseen” og historiens hovedfigur Odysseus’ omfattende hjemrejse fra Troja til øen Ithaka, inviteres publikum ind i en indhyllende iscenesættelse af demensens kropslige og æstetiske erfaringer. Når sirenerne kalder udgør sidste del af Teater Fluks’ demenstriologi; forudgående er stykkerne ”CTRL+ALT+DEMENS” og ”VÆK”. Alle tre performanceværker kan opleves separat af hinanden, og giver hver især en unik oplevelse og indsigt i demens.

I sand Fluks-stil brydes både scenekanten og den fjerde væg, idet publikum, på lige fod med både performere og scenografi, får lov at flyde sammen i rummets sensoriske lys- og lydunivers. Som Fluks så ofte har vist, fungerer den komplette inddragelse af publikum umådeligt godt. At få lov til at gå rundt mellem kulisserne og kigge de forskellige mytiske væsner direkte i øjnene gør oplevelsen langt mere fordybende og let at indleve sig i. Hvor midten udgør det voldsomme, brusende og uforudsigelige hav, tager rummets hjørner form som øer fra Odysseus’ rejse, klar til at modtage og fortrylle de besøgende. 

Performerne, Sara Fink Søndergaard, Mads Horsbøl og Rasmus M.L. Skov sørger for at publikum er i trygge hænder, når havets bølger trumfer og virkeligheden kommer lidt for tæt på. Ikke blot performer de hver især på rejsen over det åbne hav som karaktererne Odysseus, Kyklopen Polyfemos og troldkvinden Kirke, de udfolder også hele seancen som blotte mennesker, der i lige så høj grad som publikum oplever demensens mørke og mærkbare æstetik.

Sjældent oplever jeg, at et lille, mørkt rum kan føles så bundløst og uoverskueligt, men denne følelse bringer Fluks frem gennem dybe blå lys, tung røg, live musik og en uimodsigelige sirene stemme, indtalt af Esthar Rose, i mine øregange. Denne guidede tur gennem uafdækkede farvande får mig til at erindre og samtidig glemme mig selv på rejsen i sindets afgrund. Performancen giver plads til både grin og gråd, og minder gennem livets mange smerter om, hvad der alligevel gør det værd at leve.

Demens har viklet sine hårdføre tentakler om flere af mine kære, mæsket sig i deres hukommelse og efterladt dem som svage ekkoer af deres gamle jeg. En folkesygdom, der godter sig på bekostning af sindet, er noget vi må og skal forholde os til.

Ikke blot er Når sirenerne kalder inddragende i den svære snak om demens, hele installationen er også turnévenlig, og kan på den måde række ud til endnu flere segmenter. Som altid leverer Teater Fluks et gennemarbejdet, dybdegående og rørende resultat med et smukt budskab, der tør siges at ruske op i tabuiseret territorium, hvor vi normalt ikke ville ligge for anker.

Teater Fluks

Det tredje Rum, Jægergårdsgade 154, 8000 Aarhus C

Spilleperiode: 16.23. marts 2024

Set den 15. marts 2024

Fotos:  Gorm Branderup

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her: 

https://www.teaterfluks.dk/n%C3%A5rsirenernekalder

Idé, koncept, iscenesættelse og medvirkende: Teater Fluks v. Sara Fink Søndergaard og Rasmus M.L. Skov

Komponist, lyddesign, konceptudvikling og medskabende performer: Mads Horsbøl

Konceptudvikling, lyddesign og teknik: Anders Bjerre

Scenografi: Aleksandra Lewon

Teknik og byg: DimsOs ved Mads Gensø Gundersen og Carl Frischknecht

Lysdesign: Ise Kjems

Producent: Line Lybek Witt

Sirenernes Stemme: Esthar Rose

Produktionsassistent: Nina Stougaard Miller 

Administration, PR og Kommunikation: Michelle Bach

Content Creator og produktionsassistent: Louise Rohde

Rekvisithjælp: Dorte Wahlberg, Talita Oliveira og Kasper Tomas Magnusson

Følgeforskning: Janne Brammer og Jens Peter Jensen

Varighed: Ca. 90 minutter uden pause

Fra 16 år

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *