Anmeldelse: Odense Sommerrevy 2023, Engen ved Fruens Bøge (Odense Sommerrevy)
Af Christian Skovgaard Hansen
Sommerrevysæsonen er startet, og Odense Sommerrevy starter ud. Der er skiftet ud på flere pladser. Holdet består i år af Lone Rødbroe, Vicki Berlin, Henrik Lykkegaard, Thomas Mørk, Tom Jensen og Lars Arvad, og Tom Jensen har også stået for instruktionen.
Revyen rummer 28 numre på godt 2 timer inkl. pause. Tom Jensen har dog skabt en tempofyldt iscenesættelse, som får fin hjælp til sceneskiftene. Der er en god vekslen mellem de forskellige typer numre, og den alt afgørende timing er bevaret. Kapelmester Morten Wedendahl og hans lille orkester er gennemmusikalsk og allround, så passer ind et hvert af de forskelligartede numre.
Odense Letbane er nu endelig færdig, om end den måske ikke er fejlfri endnu… Letbanens tekniske ”servicerobotter” kan derfor nu hjælpe med at skifte og ændre Kirsten Brinks enkle, farverige scenografi til hvert nummer. Det er en sjov tanke, og det giver nogle spøjse, men samtidig elegante skift.
Et andet projekt i Odense, som dog ikke er blevet færdig endnu, er det nye universitetshospital, OUH. Det skulle blive så godt, men det er det er det ikke blevet – i hvert fald ikke endnu. I Vase & Fuglsangs finurlige tekst, som både er bidende, men som desværre alligevel rummer visse grader af sandhed, er hele ensemblet til gengæld i hopla som patienter og personale, som må lide under, at det kostbare prestigeprojekt ikke helt er færdig til tiden.
Lars Arvad giver os igen sit portræt af landstræner Nikolaj Jacobsen, som denne gang er taget en tur ind i Folketinget for at hjælpe politikerne. Men kan roligt sige, at det ikke er det stærkeste hold, som han møder… Det er et skarpt og samtidig morsomt portræt af det politiske billede i dag. Arvad er ligeledes god som pædagogen, der har sit hyr med klimaforandringerne, når børnedukkerne spørger – sjovt gestaltet af Vicki Berlin og Thomas Mørk.
Henrik Lykkegaard er et sikkert kort, og også her leverer han en gedigen præstation. Han er god som både præsten, der, med en kommentar til vores ageren på de sociale medier, må stå for en alternativ begravelse, manden, der arbejder hjemme med alle de (u)lyksaligheder, som det nu førte med sig, og som overbebyrdet fængselsbetjent.
Tom Jensen står også på scenen. I ”Tag dig sammen, Palle” giver han med god opbakning fra Vicki Berlin og Lone Rødbroe den som den cis-kønnede, midaldrende mand Palle, der ikke helt forstår den nye woke-bevægelse, hvor man skal passe på, hvad man siger, da alt kan misforstås. Han er også morsom den ene halvdel af ægteparret, der går til Odense Pride for at promovere Dansk Heteroseksuel Selskab, og som forhørsleder i ”Krydsforhør”, hvor forhøret må vige for kontorets kryds og tværs.
Selv Gud kan lave fejl. Thomas Mørks Gud træffes i en lufthavn, og han har en god forklaring på alt – næsten da! Han har lavet én lille fejl i Putin, hvilket giver os en skæv kommentar til krigen i Ukraine. Mørk giver os også den dømte, der står på sin ret til at komme i fængsel med alle dets goder.
Lone Rødbroe er morsom som den anden halvdel af ægteparret til Odense Pride, og hun er tilpas uforstående og opgivende som konen til manden, der arbejder hjemme. Hun er også festlig og semimusikalsk som håndboldfanen, der er endt i den forkerte hal.
Vicki Berlins måske ikke helt kløgtige unge kvinde, der på vej til karneval i Aalborg møder Gud i gaten i lufthavnen, er ikke helt så dum endda. Lige så tænkende er hun som politibetjenten, der i ”Krydsforhør” har svært ved at få udfyldt kryds og tværs’en, inden fristen for at indsende kontrolordet udløber.
Kopisagen om Christian Bitz giver Lykkegaard og Jensen en kort, men skarp kommentar i ”Den har vi da set før”. Krænkelsessagerne giver Lykkegaard og Berlin en ditto kommentar i Leif Maiboms fine tekst. Der er intet unødigt omsvøb, så pointerne står knivskarpt.
Udover ”OUH” optræder hele holdet i flere ganske vellykkede ensemblenumre, hvor de viser, hvordan de supplerer hinanden, og herrerne brillerer i nummeret ”Tvungen barsel”, hvor de små poder er kommet med på stadion for at opleve en OB-kamp. Rigtig godt går det for hele holdet i 1. akts afslutningsnummer ”Når Venstremænd græder”, skrevet af Vase & Fuglsang. I et morsomt og begavet – og gennemmusikalsk – rapnummer får vi en kommentar til Venstres nedtur. Hvad er der sket? Og hvad skal der til for, at partiet kommer op på hesten igen?
Ikke alle numre lykkedes helt. Gunvor Reynbergs tekst ”Så blå, så blå” er både nænsom og eftertænksom i sin behandling af hustruvoldens konsekvenser, men det er ligesom om, at Vicki Berlin ikke rigtig rammer dette i sin fremførelse. Hendes mor, som gæster skoleklassen til forældredagen, men hvor både moren og hun kommer ud af nogle ikke helt klædelige tangenter, kunne vi godt have undværet. Lige så er Lone Rødbroes portræt af Bagedysten-Rosa med den nu berømte svigersøn, Jonas, både for langt og ikke helt morsomt.
Det er en revy med både humor og bid, men der er også et stort spænd mellem det rigtigt gode, og det som måske nok burde have været skåret fra i udviklingsprocessen. Overordnet spiller det nye hold og årets Odense Sommerrevy dog fint og veloplagt sammen, og trods et par fejlskud kommer de samlet i mål med en velkomponeret revy.
Odense Sommerrevy
Engen ved Fruens Bøge, Odense
Spilleperiode: 4. maj-10. juni 2023
Set den 4. maj 2023
Fotos: Odense Sommerrevy
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
Medvirkende: Lone Rødbroe, Vicki Berlin, Henrik Lykkegaard, Thomas Mørk, Tom Jensen og Lars Arvad
Tekst og musik: Kristian Karottki, Henrik Lykkegaard, Morten Wedendahl, Thomas Mørk, Gunvor Reynberg, Jan Svarrer, Søren Anker Madsen, Vase & Fuglsang, Steen Andresen, Peter Vadmand, Lars Bisgaard, Rasmus Søndergaard, Leif Maibom, Jacob Morild, Jacob Weble, Vicki Berlin, Josef Aarskov, Rasmus Krogsgaard og Tom Jensen
Instruktion: Tom Jensen
Scenografi: Kirsten Brink
Koreografi: Peter Friis
Kapelmester: Morten Wedendahl
Varighed: Ca. 2 timer og 10 minutter inkl. pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod