Anmeldelse: Ordet, Aarhus Teater

Anmeldelse: Ordet, Aarhus Teater

Af Anne Sophie Parsons

Digterpræsten Kaj Munks teaterforestilling Ordet fra 1925 er siden sin første opførelse indgået i Kulturministeriets danske kulturkanon og har markeret sig, som et hæsblæsende følelsesmæssigt drama, hvor sjælen vakler imellem eksalteret tro og dyb fortvivelse, når storbonden Mikkel Borgens familie står for fald i kærlighedens navn. I Aarhus Teaters nyopsætning bliver stykket til et levende maleri, hvor karakterne bevæger sig organisk ind og ud i et sceneunivers, der har lyset og mørket, som sine bærende komponenter.

Ordet som forestilling kredser om de store livstematikker omkring tro, håb og kærligheden med familien som fasttømret centrum i orkanens øje; Den grundtvigianske storbonde Mikkel Borgen nægter sin søn Anders at gifte sig med den kvinde, han elsker, for hun er ud af indremissionsk slægt. Mikkels svigerdatter, Inger, forsøger ihærdigt at overbevise patriarken om, at kærligheden må overvinde strid og uenighed. Det lykkes hende ikke, og ulykken vokser, for snart dør Inger i barselssengen. Da kaster Mikkels sindssyge søn, Johannes, sig på knæ ved Ingers kiste og anråber Herren i bøn for at lade et mirakel ske…

Teaterstykket byder på et lille stærkt karaktergalleri, hvor alle karakterer pendulerer imellem deres egen tro og tvivl på en underspillet, men overbevisende måde. I rollen som den mumlende Mikkel Borgen ses Henrik Birch, der hårdhåndet må lede sin familie, hvor den fornuftige og storhjertede svigerdatter Inger spilles med et befriende overskud af Anne Plauborg, som følelsesmæssige modpol til familiens overhoved. De tre Borgen-sønner, hvor den ældste og den yngste er spillet passende fåmælt, som arbejdende bønder af henholdsvis Mathias Flint og Frederik Mansø, er Kjartan Hansen den sinddsyge tredje søn, Johannes, der som en kat bevæger sig stille, smidigt og overmenneskeligt rundt blandt sine åndsfæller. Morten Surballe, som den indremissionske Peter Skrædder, giver med kold, men lige så klartseende indblik i deres version af Guds barske kærlighed.

Iscenesættelsen af Anja Behrens fokuserer på en stimulans af det intellektuelle og det emotionelle på én og samme tid i kombinationen af dialog og det visuelle sceneri, hvor menneskets ubetydelighed i universet understreges på reflekterende vis i et distinkt sort-hvidt univers, der formår at understrege, at menneskets tilstand befinder sig mudret imellem de to modpoler i en figurativ gråzone – og det er dette emotionelle rum, som undersøges i Ordet.

Den kreative katalysator for selve opsætningen er på flere planer scenografien og kostumedesign af David Gehrt, som bringer stykket til live; i samspil med videodesign af Kim Glud bliver det projicerede ubarmhjertige og brusende Vesterhav i sort-hvid film baggrundstæppet for familien Borgens skæbne med blændende effekt. Med lysdesign af Súni Joensen og lyddesign af  Kim Engelbredt underbygges et dunkelt, naturbarsk univers, hvor sjælens forfald står splittet imellem den menneskegivende udpinte jord og det ukendte hinsides, hvor Guds nåde hviler.

Ordet er en stilistisk perle, hvor det dvælende blik får lov til at granske hver bevægelse og skrøbelighed ved menneskets liv. Min eneste anke, er at jeg som publikum ikke fik flere øjeblikke, hvor de skarpskårende sorte silhuetter af karaktererne stod mod det overvældende hav, som hvilende, punkter, da naturens dominans over den menneskelige kroppe skaber fundament for refleksion. Ordet starter og slutter nemlig med kroppe; f.eks. er én af de stærkeste scener, den ceremonielle afvaskning af Ingers døde krop som familieanliggende, før hun skal stedes til evig hvil, hvor døden er inviteret helt ind i stuen og ikke et fjernt og klinisk fremmedelement.

Nyopsætningens fokus på menneskets skrøbelighed – i livet, kærligheden og sat op mod naturens kræfter – står derfor som følelsesmæssige vågeblus i en forestilling, der minder om hver vores tid på jorden i et fastholdt øjeblik.

Aarhus Teater, Scala, Teatergaden, 8000 Århus C

Spilleperiode: 13. februar-19. marts 2020

Set den 19. februar 2020