Anmeldelse: PEEP(SHOW), Den Frie Udstillingsbygning, Det Ovale Rum

Af Ellen Krogh Skjølstrup

PEEP(SHOW) er en erotisk performanceinstallation, der undersøger menneskets trang til at lure og blive beluret. Den får mig til at overveje, hvornår den kunstneriske undersøgelse udi erotikkens verden når sin grænse og bliver til det rene pornografi.

Spændingen stiger. Vi vasker hænder og øjne i vådservietter, bliver bedt om at smide dem og vores fordomme ud i en egyptisklignende krukke. Sammen tripper vi ind i en jungle af røde lys, der projekteres på hvide stoffer, som hænger fritsvævende fra loftet.

Foto: Jasko Bobar

To mindre rum lavet af hvide stofvægge bebos af artisterne. Til hvert rum står der to store, professionelle kameraer opsat og klar til brug. Publikum kan her belure artisterne, styre linsen, kameraets fokus og udforske deres voyeuristiske og ekshibitionistiske trang. Det, der bliver filmet af publikum, projekteres live ud på de hvide stoffer til skue for resten af publikum. Artisternes handlinger understøttes af en pulserende, elektronisk, rytmisk musik. Publikum må til hver en tid trække sig tilbage til refleksionsrummet, hvor høje borde med hvide duge og lyserøde roser skal give plads til refleksion. Her er det tilladt at hviske sammen, hvilket er forbudt i selve performancerummet.

Foto: Sebastian T. Thorsted

PEEP(SHOW) giver os lov til at lure. Under akten bliver jeg fanget og opslugt af artisternes vovemod og tilsyneladende frigjorte forestillinger, der ellers mest hører det private rum til, sagtens kan udfolde sig kollektivt og åbent. Jeg føler mig egentlig tryg i rummet, men alligevel føler jeg en trang til at beskytte mig selv med korslagte arme.

En evig bevidsthed om mit eget ansigtsudtryk lurer hele tiden i baghovedet, og når det kommer til øjenkontakt med de andre publikummer, håndterer jeg det på en påpasselig facon. Er det en pornoforestilling, jeg er vidne til eller et forsøg på at udfordre og nyskabe erotikkens plads i kunsten? Jeg synes, at jeg manglede noget mere udfordrende. Rummet var trygt, ingen måtte tale sammen, vi kunne bare opleve og opsluges. Jeg fristes til at sige, at der egentlig ikke var meget på spil i alle disse selvrefleksioner.

Foto: Sebastian T. Thorsted

Vi stod i et intimt og trygt rum, men vi forblev individer med hver vores skjulte tanker. Jeg savnede noget, der satte det hele på spidsen, noget der kunne nyskabe vores måde at omgås mødet med erotikken i kunsten på. Kameraet kører, publikum vælger fokus, vi laver filmen – men uden en afsluttende form for dialog med hinanden, synes jeg ikke, at have oplevet noget nyt i forhold til erotikkens kunnen i performancekunsten.

Den Frie Udstillingsbygning, Det Ovale Rum, Oslo Plads 1, 2100 København Ø

Spilleperiode: 21. februar-1. marts 2020

Set den 21. februar 2020

Fotos: Jasko Bobar og Sebastian T. Thorsted

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Starring: Elektra Komplexus, Inky Haze, yaalioness, Miss Benjamin Francis, Bjarke Gunslev m.fl.

Ide, koncept udvikler og kunstnerisk leder: Darshika Karunahara

Visuel kommunikation og koncept, PR og Showrunner: Tenna Mossin

Installation design, koncept udvikler og fundraiser: Simon Theis Hansen

Leder af performance workshops, Performer og Performance konsulent: My Djørup Produktion manager: Kim Wrang Henriksen

Komponist, lyddesign og live lyd mixer: Luna Sound Artist

Komponist: Mikkel Dunkerley

Kube design og konstruktion: Carl Theodor Sachs

Performer, Co-facilitator af workshops og performance konsulent: Louisa Yaa Aisin og Selma Kjellsson
Performer og performance konsulent: Nathalia Fleron

Co-facilitator af workshops: Kristoffer Thurøe

Dokumentarist: Daniel Borgman

Konceptuel forfatter: Karen Nhea Nielsen

Logo design: Amalie Smed Dawids

Kamera teknik: Jens Ingevall

Lysdesign: Circuit Circus

Varighed: Det bestemmer publikum selv, men når først man er trådt ud, er der ingen vej tilbage igen…

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Catch me if you can, Elite Teater

Af Mette Herschend   Jeg er noget splittet, da jeg forlader Magasinet efter Elite ...

Anmeldelse, Accordion Stories, Tivoli

Af Amalie Sloth de Fine Licht   Det skal indledningsvis siges, at jeg ikke ...

Anmeldelse: Dette burde skrives i nutid, Mungo Park

Af Nikolaj Bomberg Simonsen Masken er lige ved at krakelere, men vi lader som ...