Anmeldelse: PEEP(SHOW), Den Frie Udstillingsbygning, Det Ovale Rum

Af Ellen Krogh Skjølstrup
PEEP(SHOW) er en erotisk performanceinstallation, der undersøger menneskets trang til at lure og blive beluret. Den får mig til at overveje, hvornår den kunstneriske undersøgelse udi erotikkens verden når sin grænse og bliver til det rene pornografi.
Spændingen stiger. Vi vasker hænder og øjne i vådservietter, bliver bedt om at smide dem og vores fordomme ud i en egyptisklignende krukke. Sammen tripper vi ind i en jungle af røde lys, der projekteres på hvide stoffer, som hænger fritsvævende fra loftet.

To mindre rum lavet af hvide stofvægge bebos af artisterne. Til hvert rum står der to store, professionelle kameraer opsat og klar til brug. Publikum kan her belure artisterne, styre linsen, kameraets fokus og udforske deres voyeuristiske og ekshibitionistiske trang. Det, der bliver filmet af publikum, projekteres live ud på de hvide stoffer til skue for resten af publikum. Artisternes handlinger understøttes af en pulserende, elektronisk, rytmisk musik. Publikum må til hver en tid trække sig tilbage til refleksionsrummet, hvor høje borde med hvide duge og lyserøde roser skal give plads til refleksion. Her er det tilladt at hviske sammen, hvilket er forbudt i selve performancerummet.

PEEP(SHOW) giver os lov til at lure. Under akten bliver jeg fanget og opslugt af artisternes vovemod og tilsyneladende frigjorte forestillinger, der ellers mest hører det private rum til, sagtens kan udfolde sig kollektivt og åbent. Jeg føler mig egentlig tryg i rummet, men alligevel føler jeg en trang til at beskytte mig selv med korslagte arme.
En evig bevidsthed om mit eget ansigtsudtryk lurer hele tiden i baghovedet, og når det kommer til øjenkontakt med de andre publikummer, håndterer jeg det på en påpasselig facon. Er det en pornoforestilling, jeg er vidne til eller et forsøg på at udfordre og nyskabe erotikkens plads i kunsten? Jeg synes, at jeg manglede noget mere udfordrende. Rummet var trygt, ingen måtte tale sammen, vi kunne bare opleve og opsluges. Jeg fristes til at sige, at der egentlig ikke var meget på spil i alle disse selvrefleksioner.

Vi stod i et intimt og trygt rum, men vi forblev individer med hver vores skjulte tanker. Jeg savnede noget, der satte det hele på spidsen, noget der kunne nyskabe vores måde at omgås mødet med erotikken i kunsten på. Kameraet kører, publikum vælger fokus, vi laver filmen – men uden en afsluttende form for dialog med hinanden, synes jeg ikke, at have oplevet noget nyt i forhold til erotikkens kunnen i performancekunsten.
Den Frie Udstillingsbygning, Det Ovale Rum, Oslo Plads 1, 2100 København Ø
Spilleperiode: 21. februar-1. marts 2020
Set den 21. februar 2020
Fotos: Jasko Bobar og Sebastian T. Thorsted
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
Starring: Elektra Komplexus, Inky Haze, yaalioness, Miss Benjamin Francis, Bjarke Gunslev m.fl.
Ide, koncept udvikler og kunstnerisk leder: Darshika Karunahara
Visuel kommunikation og koncept, PR og Showrunner: Tenna Mossin
Installation design, koncept udvikler og fundraiser: Simon Theis Hansen
Leder af performance workshops, Performer og Performance konsulent: My Djørup Produktion manager: Kim Wrang Henriksen
Komponist, lyddesign og live lyd mixer: Luna Sound Artist
Komponist: Mikkel Dunkerley
Kube design og konstruktion: Carl Theodor Sachs
Performer, Co-facilitator af
workshops og performance konsulent: Louisa Yaa Aisin og Selma Kjellsson
Performer og performance konsulent: Nathalia
Fleron
Co-facilitator af workshops: Kristoffer Thurøe
Dokumentarist: Daniel Borgman
Konceptuel forfatter: Karen Nhea Nielsen
Logo design: Amalie Smed Dawids
Kamera teknik: Jens Ingevall
Lysdesign: Circuit Circus
Varighed: Det bestemmer publikum selv, men når først man er trådt ud, er der ingen vej tilbage igen…
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod