Anmeldelse: OW Bunker, Teater Nordkraft

Anmeldelse: OW Bunker, Teater Nordkraft

Af Sofie Trige

Vi skal snart til stemmeboksen, og jeg kan bestemt anbefale at gå ind og se OW Bunker først! Den finansielle sektor er grundlaget for et kapitalistisk samfund. Dog er det internationale marked ikke let at få overblik over. Med sager som blandt andet Danske Banks hvidvaskning er det kommet frem, at den finansielle sektor kan slippe afsted med næsten hvad som helst uden konsekvens. OW Bunker er et kig ind i den økonomiske verden med grådighed, egoisme og spekulation.

Publikum får adgang til den økonomiske verden via et af Aalborgs største firmaer; OW Bunker. OW Bunker er historien om et meget succesfuldt firma på et internationalt marked. Her lurer svingende oliepriser, finanskrise, presse og meget mere. Den forretning, der i går gav dig millioner, kan i dag koste dig millioner. OW Bunker er historien om et lille dansk firma fra 1953, hvis succes overgår de flestes drømme, men som må erklæres konkurs i 2014.

Publikum møder firmaet i slut 90’erne til start 00’erne. Her er der for alvor ved at komme gang i festen på OW Bunker. Man følger fem ansatte, der på forskellig vis agerer i firmaet og på oliemarkedet. Nogen er meget risikovillige, og andre tror mere på ”godt gammeldags købmandskab”. Fire af karaktererne er baseret på virkelig personer. Den sidste karakter, Peter, har stor tillid til firmaet, og er ikke nær så egoistisk og grådig som de andre karakterer. Ironisk nok er denne karakter ikke baseret på en virkelig person. Peter har været længst i firmaet. Han fortæller om dengang OW Bunker beskedent begyndte med Ove Wrist på sin knallert. Han kørte rundt på Aalborg Havn og leverede proviant til små fragtskibe. Firmaet blev så større og begyndte at handle med olie. I løbet af 90’erne blev OW Bunker til et internationalt firma, der åbner kontor i Singapore, og i løbet af 00’erne tager på teambuilding i Dubai. Det er i denne succestid, at forestillingen starter.

Teater Nordkraft er lykkedes meget flot med denne forestilling. De har gjort det, som jeg tror, de er bedst til; at skabe aktuelle, samfundsdebatterende og moderne forestillinger med masser af liv og fysik. OW Bunker er humoristisk, rørende, samfundskritisk, meget moderne og bestemt aktuel – især i Aalborg. Denne forestilling er lige i min teatersmag, og jeg ved næsten ikke hvor jeg skal starte.

Jeg kender ikke til mange teaterstykker, der handler om den finansielle sektor. Dette kan måske skyldes, at det er en kompliceret verden med mange fagtermer. Heldigvis har Jakob Tekla Jørgensen og Viktor Tjerneld skabt et manuskript, hvor publikum får forklaret fagtermer med en god portion humor og sagtens kan følge med i handlingen. Generelt beskrives OW Bunkers historie og forestillingens handling på meget elegant vis.

Scenograf Claus Helbo viser os OW Bunkers kontor efter en meget stor og farverig fest. Der er balloner, konfetti, oppustede baderinge, glas og alkohol overalt. Iscenesætter Victor Tjerneld og ensemblet har sammen udviklet et arrangement, hvor skuespillerne meget opfindsomt gør brug af rekvisitter og scenografi. Den fjerde væg brydes ofte, hvor skuespillerne taler direkte til og inddrager publikum. Skuespillerne i ensemblet supplerer hinanden flot og har god timing. De anvender meget fysik og svinger flot mellem det tragiske og komiske.

Victor Tjernelds iscenesættelse er lykkes rigtig flot og er bestemt værd at tage ind os se! OW Bunker har nemlig rigtig meget energi, liv, dynamik og humor. Dette kan ses på alle fronter; skuespillernes præstation, opfindsom brug af rekvisitter, scenografi, m.m. Til sammen gør alt dette OW Bunker moderne, spændende, sjov og aktuel. Derfor er den efter min mening totalt oplagt for et ungt publikum.

Samtidig formår iscenesættelsen at vise den sørgelige del af historien om OW Bunker. Den tid hvor stressen, presset og risikoen bliver for stor. Den viser spekulanterne, der er arrogante, overmodige og grådige, men som også graver sin egen grav. Den viser, at der er mennesker bag røde tal. Men først og fremmest giver OW Bunker et indblik i den verden, som vores velstand er bygget på. En verden, der er baseret på spekulationer, og som ingen helt kan finde rundt i. 97 % af dem, der handler med olie, skal ikke selv bruge olien, men sælger den videre for at tjene penge. Her handles der med olie som ingen har, for penge som ingen har.

Festen er i dag slut for OW Bunker, men mange andre steder er festen stadig i fuld gang. Hvem skal betale, hvis det går galt? Kan vi undgå, at det bliver almindelige borgere, der intet har med snyderi og bedrag af gøre? Der er i hvert fald et problem som situationen er nu. OW Bunker giver på den sjoveste måde indsigt i denne situation. Tag ind og se den!

Teater Nordkraft, Teglgårdsplads 1, 9000 Aalborg

Spilleperiode: 8.-24. maj 2019

Set den 8. maj 2019