Anmeldelse: På Pletten, Aveny-T
Af Sebastian F. Westh Nielsen
Det er let at forestille sig den stille hovedgade i landsbyen Fjordsted, genbrugsbutikken, det lokale vandhul Mikkel Ræv, folkeskolen, sikkert en lille brugs og så centralt for forestillingen På Pletten blomsterforretningen Valmuen. Her har det nyopstartede radiopogram ”På pletten” nemlig til huse, og vi følger programmet med sine to værter Torben og Vanja i deres første uge, hvor vi kommer ud for lidt af hvert i det lille lokalsamfund.
Det lille studie befinder sig i blomsterbutikkens charmerende kulisser, som den sympatiske og afmålte Margit driver og igennem hende og de skiftende kunder, får vi indblik i den lille landsbys intriger. Det, der dog på tragisk vis er mest salg i denne uge, er bårekranse, for byen har oplevet hele to dødsfald og begge begravelser skal finde sted i hhv. kirken og kapellet den 5. maj på den sidste Store Bededag i Magdalenakirken længere nede af vejen.
Programmet indledes hver morgen med det måske mest centrale for at holde hverdagssamtaler i gang nemlig vejret, der umiddelbart er rimeligt tilforladeligt, udover lidt klimakriseinflation, der driver temperaturen op på hele 23 grader på en voldsom startmajsdag. Herefter møder vi gennem de fem dage et væld af karismatiske og unikke om end stedvis lidt karikerede karakterer fra byen og omkring Margit og hendes familie. Det tæller en rodfrugtselskende præst, der netop er kommet til byen og med sine planer har fået rusket godt op i menighedsrådet, hvor der netop skal til at være et stormvalg, der skaber krusninger på byens gadekær man også snildt forestiller sig rundt om hjørnet.
Egentlig er der meget drama omkring netop kirken, som man fornemmer, er byens samlingssted, udover måske Valmuen hvor alle lige skal kigge ind. For det ene dødsfald har fundet sted i kirken, hvor Margits søsters svigerinde er faldet og har fået knust kraniet imod det bornholmske granit, eller var det færøsk granit og har vi egentlig måske med et mordmysterie at gøre?
En radio kræver selvfølgelig også musik og der er da også gavmildt strøet rundt med musikalske indslag rundt om i stykket. De performes live ligeledes af de to skuespillere i rollerne, som forskellige gæve karakterer, man snildt forestiller sig bilradioen tune ind på, når man som storbymenneske, som undertegnede skribent, bevæger sig ud på en landevej langt væk fra metropolen.
Sangene er alle morsomme og velskrevne, og teksterne såvel som de hyggelige melodier kommer fra Triers dygtige hånd. De bringes dog desværre ikke alle til live med lige sikker hånd. Scenografien er også overordnet vellykket, idet blomsterbutikkens minijungle af potteplanter fint fungerer som ramme for værternes podie.
Andre af Fjordsteds beboere er Margits søster Sjanne, byens muse og shamanistiske healer, den hårfagre og charmerende Allan og de to måske lidt for joviale og romantiskfordrukne Svend Svin og Skinken fra bodegaen.
Alle bringes de til live af Winnie Kristine og Tobias Trier, der udover at holde skansen som de to dynamiske radioværter skiftes til at samle en given rekvisit op, der bruges til at skelne mellem de forskellige landsbyboere. Det lykkes elegant med overdreven gestikuleren og skæve accenter at holde et så bredt karakterensemble i live og adskilt. Værterne, der klart nok står centralt, får også manet et skægt program til live, selvom der nogle gange snubles der lidt rundt i kombinationen af de drevne radiostemmer, de mange navne og de hurtige replikker, så man lige skal spidse ører. Skuespillet er heller ikke altid lige skarpt.
Det meste af tiden lykkes det dog strålende at opretholde illusionen om radiomediets spontane energi i den kemibårne dialog imellem de to. Trier og Kristine har ligeledes skrevet stykket og det er især den enormt velskrevne dialog, der bærer stykket og holder ens nysgerrighed i live, så man alligevel ikke helt kan vente med at finde ud af, hvad der kommer til at ske i det store crescendo på store bededag.
Alt i alt er På Pletten en morsom forviklingskomedie, hvor Valmuen og Fjordsteds brogede karakterskare på sin vis lækkert er omskabt til scenen af Johan Klint Sandberg, udgør et fornemt selskab for en aften. Det er et stykke, der kan vække landsbynostalgi hos hvem som helst.
Aveny-T, Frederiksberg Allé 102, 1820 Frederiksberg C
Spilleperiode: 9.-12. maj 2023
Set den 9. maj 2023
Foto: Aveny-T
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
https://www.aveny-t.dk/forestillinger/p-pletten
Medvirkende: Winnie Kristine og Tobias Trier
Tekst: Winnie Kristine og Tobias Trier
Sangskriver og komponist: Tobias Trier
Lyddesign: Tobias Trier
Instruktørkonsulent: Johan Klint Sandberg
Instruktørassistent: Ingrid-Marie Thorlacius
Praktikant: Fie Hartvig
Varighed: Ca. 1 time og 15 minutter uden pause
Lyt også til podcastversionen:
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod