Anmeldelse: Piaf, Det Bruunske Pakhus (Teater Malstrøm)

Af Sanne Halkjær Hebsgaard

Édith Piaf var en højt elsket sangerinde i Frankrig. Og hvis navnet ikke lader en klokke ringe, så gør sangene ”La vie en rose” eller ”Non, je ne regrette rien” måske. Og sangerinden Édith Piafs liv fremstilles netop nu i forestillingen Piaf af Pam Gems på Teater Malstrøm.

Som ofte på Teater Malstrøm er der fra publikums ankomst, skabt en atmosfære der omfavner selve den forestilling, der er på dagens program. Når publikum ankommer, træder de derfor denne gang ind i en fransk baggård, der hurtigt sender publikum tilbage i tiden. Det er altid en fornøjelse at se, at Teater Malstrøm gør en dyd ud af, at skabe de helt perfekte rammer til hver enkelt forestilling.

Selve forestillingen handler om Édith Piafs liv, og man kommer derfor som publikum helt tæt på alle facetterne af hendes liv. Desværre er selve historien en smule flyvsk, og der sker mange ting hist og her på en og samme tid. Det gør det en smule svært, at opfange nogle af de vigtige punkter undervejs. Der bliver talt hurtigt, og til tider mumlende, og det gør den flyvske historie svære at opfange.

Med den scenografi, der er udformet til denne forestilling, er der gjort noget ud af den intime stemning. Og det er noget, som Teater Malstrøm altid formår at komme i mål med. Da salen er af en mindre størrelse, kommer publikum helt tæt på skuespillerne, hvilket i den grad danner grundlag for den intime stemning i salen. Og inddelingen af scenen fungerer ret godt denne gang. Undervejs i forestillingen bliver et af vinduerne taget i brug, da en skuespiller pludseligt kommer ind fra gaden, og stikker hovedet ind ad vinduet. Det er et virkelig godt overraskelseselement, og det fungerer utroligt godt at bruge gaden som en del af scenografien.

På scenen under hele forestillingen sidder kapelmester og pianist Sofie Karoline og violinist Anton Skårup Møller. De bliver fast inventar på scenen, og de akkompagnerer skuespillerne i diverse sange. Derudover spiller de også med som skuespillere flere gange – i rollerne som musikere på de forskellige spillesteder – og de er derfor med til at skabe liv på scenen. Det er skønt at se, at musikerne på scenen bliver en del af scenen, og dermed ikke bare sidder og ”venter” på, at det bliver deres tur til at spille de forskellige sange.

Eftersom salen er af den mindre størrelse, oplever jeg også, at kvaliteten i lyden svinger en smule. Da alle skuespillerne som udgangspunkt har en microporter på, skal der ikke meget til, før lyden bliver for høj, og fylder for meget. Og da der er mange følelser på spil hos alle skuespillerne, bliver der ofte talt højt og råbt, og det skaber en smule ubalance i lydforholdene.

Kostumerne i denne forestilling er alle utroligt flotte. Og så er der fremstillet virkelig mange forskellige kostumer, som er med til at skabe forskellige billeder og nuancer undervejs. Nogle gange kan mange kostumer være med til at skabe et mudret billede, men i denne forestilling giver det fint mening, at der er mange forskellige kostumer under hele forestillingen. Kostumerne er med til at understrege tidslinjen, som er underlæggende i hele forestillingen.

Når man taler om Piaf, kan man umuligt komme udenom, at nævne hovedrollen Édith Piaf, der i denne forestilling spilles af Pia Holst Jeberg. Og hun formår i den grad at få Édith Piaf frem, og ud over scenekanten. Og så snart hun begynder at synge, så er der ingen tvivl om, at det er den helt rette, der står på scenen og portrætterer Édith Piaf. Hendes stemme passer lige ind i Piafs ånd, og hun drager i den grad publikum langt ind i universet. Især da Pia Holst Jeberg synger ”La vie en rose” sammen med Maria Rosenlund, bliver publikum fuldstændigt væltet omkuld.

Ud over Pia Holst Jebergs fine præstation, leverer Line Frank Karlson også en utrolig flot præstation som Édith Piafs bedste veninde. Line Frank Karlson er både komisk, følsom og livsglad i den rolle. Hendes spilleglæde er betagende, og hun er en virkelig god kontrast til Pia Holst Jebergs karakter. De to spiller virkelig godt sammen, og kommer utroligt mange følelser igennem sammen på scenen.

Om man kender til Édith Piaf eller ej, er Piaf en fin skildring af hendes liv på godt og ondt. Der bliver sat fokus på flere facetter af Piafs liv, og som publikum kommer man helt ind under huden på hende, og publikum lærer detaljer om hendes liv, som man måske ikke vidste i forvejen. Dette er krydret med nogle dejlige sange undervejs, hvor flere smukke stemmer får lov til at fylde den intime sal hos Teater Malstrøm.

Teater Malstrøm

Det Bruunske Pakhus, Kirkestræde 3, 7000 Fredericia

Spilleperiode: 3. marts-9. april 2022

Set den 11. marts 2022

Foto: Teater Malstrøm

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Pia Holst Jeberg, Benjamin Slot Beck, Line Frank Karlson, Maria Rosenlund, Brian Kofod Jensen, Poul Erik Petersen, med flere

Sangtekster og dialog: Pam Gems

Instruktør: Nanne Siff Rasmussen

Kostumier: Pernille Kjær Hermansen

Kapelmester: Sofie Karoline

Scenografi: Rikke Møller Jørgensen i samarbejde med FGU Trekanten
Varighed: Ca. 2 timer ekskl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *