Anmeldelse: Pretty Woman – The Musical, Tivoli (LION Musicals i samarbejde med Live Nation)
Af Vibeke Rugaard Christensen
Den velkendte historie om forretningsmanden Edward, som forelsker sig i den unge prostituerede Vivian, er en ”moderne” Askepot-fortælling, men mangler en del charme og er, med nutidens øjne, næsten upassende. 90’er blockbusteren Pretty Woman blev i det mindste løftet op over det banale plot af en raffineret Julia Roberts og charmerende Richard Gere.
Vivian (Nina Maria Schjødt Lybæk-Hansen) er den samme kække, lidt enfoldige pige fra landet, som er endt som prostitueret på Hollywood Boulevard, og Lybæk-Hansen formår at ramme hendes personlighed. Den sidste charme udebliver dog, og forvandlingen kommer ikke helt i mål. Edward (Tomas Ambt Kofod) mangler til gengæld lidt af Geres charme og sexyhed. Han er næsten for kedelig, og tiltrækningen mellem Vivian og Edward slår ikke helt gnister. I duetterne drukner Kofods stemme lidt, hvilket er et gentagende problem gennem stykket. Lyden skratter, og teksterne er svære at høre, hvilket nok skyldes akustikken i koncertsalen. Vivians veninde fra gaden, Kit (Sara Gadborg), formår til gengæld virkelig at tage pusten fra én med sin lækre stemme.
De ansatte på Beverly Willshire Hotel med Troels Lyby i spidsen fungerer glimrende som velfortjente nye, humoristiske øjeblikke. Lyby fungerer generelt som comic relief, idet han med sine vekslende roller; ”det er så også mig”, og brud med den fjerde væg letter stemningen, og også Christian Collenburg får maksimalt ud af sin mindre rolle som hotelpiccolo.
Opsætningen er overdådig og rammende i forhold til originalen. Scenografien af Benjamin la Cour er smuk og spændende at følge med i. Videoprojektionerne fungerer rigtigt godt, og den store drejescene skaber flot og effektiv mulighed for at skifte scene. Vi starter med en tegnefilmseffekt ved hjælp af de store skærme med den karakteristiske røde Lotus, som skaber dybde og et godt modspil til den store guldsuite med art deco-stil. Ikoniske kostumer og sjove scener fra filmen er genskabt næsten én til én.
Hvorvidt det overhovedet var en god idé at omsætte kultklassikeren til en musical, kan diskuteres. Handlingen har alle dage været banal, men tiden er også blevet en anden siden filmen udkom i 1990. ”Jeg er den heldigste pige i byen” sunget af en tidligere prostitueret, som nu får frihed til at… shoppe? Forholdet til Edward er en kontroversiel løsning på Vivians problemer.
Manuskriptforfattere Garry Marshall og J.F. Lawton har nærmest transformeret filmen til musical en til en, så plottet fra filmen følges minutiøst. Handlingen er derfor stadig forudsigelig og lettere banal. Heinrich Christensens iscenesættelse er let og levende, og showet kører derudaf. Showdelen med Nellie Bethels energiske koreografi og la Cours flotte visuelle udtryk holder musicalen oppe. Det trækker også op, at musikken spilles live – og musikerne er uden skyld i, at musikken i sig selv ikke er noget særligt.
Udover selve plottets tvivlsomhed, set med nutidens øjne, er der sangene, som er skrevet til musicalen. De er middelmådige og vækker ikke nogen store følelser. Operascenen i stykket vækker større følelser end nogen af musicalens egne sange. Derudover er der tilføjet en masse scener fra gademiljøet, et miljø vi slet ikke ser Vivian i, efter hun har lært Edward at kende. Sange om, hvordan man aldrig må give op på sin drøm, virker malplacerede og meningsløse, set i kontekst af selve handlingen.
Musicalen Pretty Woman byder på smukke kulisser og en flot koreografi, men er samtidig den gammelkendte feel-good oplevelse. Spørgsmålet er dog, hvad musicalen vil os i dag, og om man ikke havde fået det samme ud af at se originalen derhjemme i sofaen?
Lion Musicals i samarbejde med Live Nation
Tivolis Koncertsal, Vesterbrogade 3, 1630 København V
Spilleperiode: 14. september-9. oktober 2022
Herefter turné til Randers, Viborg, Aalborg, Odense, Vejle, Esbjerg, Holstebro, Herning og Aarhus frem til 15. januar 2023
Set den 14. september 2022
Fotos: Morten Rygaard
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
https://lionmusicals.dk/pretty-woman/index.html
Medvirkende: Nina Maria Schjødt Lybæk-Hansen, Tomas Ambt Kofod, Sara Gadborg, Troels Lyby, Thomas Bang, Mikkel Vadsholt, Thor Vestergaard m.fl.
Sange og sangtekster: Bryan Adams og Jim Vallance
Manuskript: Garry Marshall og J.F. Lawton
Instruktør: Heinrich Christensen
Koreograf: Nellie Bethel
Scenograf: Benjamin la Cour
Kostumedesign: Søren Le Schmidt
Kapelmester: Morten Vestergaard
Varighed: Ca. 2 timer og 40 minutter inkl. pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod
Musikken et alt for høj, det er svært at høre hvad de siger.
Flot sat op og gode danse.
En super fantastisk og sjov musical. Flot scene. Perfekte sang stemmer🥰