Anmeldelse: Teaterkoncerten Peter Sommer – I morgen er alt muligt, Aveny-T
Af Vibeke Rugaard Christensen
Fragmenter af lys, underspillet nostalgi og en velkendt (og elsket) dansk stemme. Peter Sommer-teaterkoncerten I morgen er alt muligt byder på en velfungerende koncert underbygget af koreografi, lys og scenesætningen.
Forestillingens force er helt klart Peter Sommers tekster, som kan bære sig selv. Den lidt ludende Peter Sommer iklædt lidt for store teaterbukser med seler er en slags ”hovedperson” – og han gør det virkelig godt. Hans lækre stemme er virkelig værd at lytte til live. Det er interessant, at Sommer vælger at fortolke sin egen person og sine egne tekster, men det bliver hele tiden på et plan, hvor vi som tilskuere har mulighed for at læse vores egne følelser ind i det, der foregår på scenen.
Charlotte Munck er lidt kedelig og intetsigende, hvilket ikke forbedres af, at hendes – ellers flotte og lyse – stemme overdøves i duetterne med Peter Sommer. Vi forstår, at hun er i en form for kærlighedsforhold til Sommers karakter, men hun siger mig ikke så meget. Hendes søster, Camilla Munck, er derimod karakteristisk, mere rå, og bidrager med et spændende element.
Første del er melankolsk og kantet – illustreret ved den store kasse, som fylder centrum af scenen. På forskellig vis bevæger de medvirkende sig hastigt rundt på scenen og skaber et marcherende, stresset tempo. Pludselig skifter tempoet, og alt går næsten i slowmotion. På imponerende vis skabes en dramatisk, næsten sørgmodig stemning ved hjælp af lys og skygge, som understøtter musikken. Vi suges ind i et alternativt univers, Peter Sommers univers. Det langsomme, tålmodige tempo er grænsende til det kedelige, hvor nogle sange virker meget lange. Lyrik og musik er hele tiden i top, men det visuelle på scenen virker lidt langtrukkent.
Der tages dog stærk revanche efter pausen. Nu lukker scenen sig op, kassen er blevet til forskellige spændende former, hvilket er langt mere dynamisk. En symbolsk trappe leder tankerne over til teaterkoncertens titel; vi er på vej mod morgendagen, hvor ”alt er muligt”. ”Elskede At Drømme, Drømmer Om At Elske”, diskokuglens lys og Peter Sommer som synger ude hos publikum. Det er et hit uden lige! Den velkendte tekst og spændende sceneshow får et stort smil til at brede sig på mine læber. Det er den mest koncert-agtige scene, det her er det bygget op til – og de medvirkende klarer den til UG!
Undervejs skifter Sommer kostume af flere omgange og ender i en store pelslignende kappe med tusindvis af pailletter. Det karakteristiske kostume er en spejling af den prisme, som holdes op inden pausen, som sender glitrende stråler ud til publikum. Alt i alt en drømmende, smuk forestilling. Vi slutter af med en fornemmelse af, at i morgen er alt muligt, vi kigger fremad og ikke tilbage, som ellers var følelsen i første halvdel af teaterkoncerten.
Udover min begejstring rejser der sig et enkelt spørgsmål: Hvorfor lige en teaterkoncert? Jeg går fra Aveny-T med en glæde over at have oplevet talentfulde Peter Sommers og co. live, men også en tvivl om, hvad meningen med teaterkoncerten egentlig er…
Aveny-T, Frederiksberg Allé 102, 1820 Frederiksberg C
Spilleperiode: 15. september-29. oktober 2022
Set den 15. september 2022
Fotos: Jannik Jac Yhde og Søren Lynggaard
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
https://www.aveny-t.dk/teaterkoncerten-peter-sommer
Medvirkende: Peter Sommer, Charlotte Munck, Camilla Munck, Palle Hjorth, Søren Bigum, Anders Bach og Klaus Handsome
Instruktør: Peter Harton
Kostumedesign: Jane Marshall Whittaker
Scenograf: Nikolaj Danielsen
Komponist: Peter Sommer
Lyddesign: Klaus Q
Lysdesign: Mads Vegas
Assisterende lysdesign: Turpin Napoleon Djurhuus
Koreografisk konsulent: Stine Witt Andersen
Varighed: Ca. 2 timer 10 min. inkl. pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod