Anmeldelse: PRIMUS, Åbne Scene, Godsbanen (Nønne Mai Svalholm)

Af Anne Sophie Parsons

Det latinske ord primus betyder ”første”; at undersøge konceptet omkring det første – forstået som decideret abstrakt tanke eller omskabt til form – er selve det som performance-forestillingen PRIMUS tager et livtag med. Resultatet er et decideret æstetisk bevidst bud på hvorledes lys, lyd og former i samspil kan undersøge ideen omkring den oprindelige skabelse.

I forestillingen PRIMUS af Nønne Mai Svalholm, som både er det kreative hoved bag, samt hende, der indtager scenen i forestillingen, er det blikket for det processuelle, som har interesse; dvælende, lange momenter udgør rygraden af det elektroniske lydunivers, hvor følelsen af dyster celledeling og kreation ulmer.

Performer Sisse Lunøe og koreograf Nønne Mai Svalholm er de eneste personer på den spejlblanke scene. Med unaturligt langsomme og krampende bevægelser, i nøgen og maskeret tilstand, udgør parret en overnaturlig duo, der fremstår mere som insekter og ikke-menneskelige væsener end kvinder. Selve kroppen er også felt for undersøgelse, når de to performere kravler, vrider og hiver sig rundt på scenen. Ideen om ”materia prima” – den filosofiske og alkymistiske tanke omkring de fire elementers oprindelige dannelse – ligger under overfladen igennem forestillingen.

Scenografi og lysdesign af Signe Klejs og Nønne Mai Svalholm er spartansk, med en hvid ophængt cirkulær skive, som viser en changerende solnedgang. De projicerede billeder af en blodrød himmel eller udsnit, hvor der er zoomet helt ind, fremstår nærmest som mikroskopundersøgelser og det harmonerer med performernes unaturlige bevægelser i det begrænsede rum i selve genklangen af det første som ur-oprindelse og inspirationskilde.

Komponist Olga Szymula har skabt et imponerende, pulserende lyd-soundtrack, som rammer en mørk, klangfuld lyd, der dikterer performernes navigation i løbet af forestillingen. Dramaturg og kreativ-producent Carlos Calvo, dramaturgisk konsulent Ida-Elisabeth Larsen og konsulent på lysdesign Jon Skullberg alle har givet brugbar vægtende input og kreativ støtte i rammesætningen for selve performanceforestillingens særegne stemningsudtryk, der kombinerer undersøgelsen af kroppes langsomme mobilitet med et elektronisk soundtrack til et interessant helhedsindtryk.

PRIMUS er et interessant dyk ned i idékonceptet oprindelse og skabelse med sit mættede lydunivers, der giver forestillingen en figurativ skarp tand og leg med lys, kroppe og former i et mørkt univers. Performanceforestillingen er er dog også dedikeret til sine dvælende øjeblikke med minutiøse bevægelser, som kan være en smagssag i en udslagsgivende bedømmelse. Hvis du har mod på en performanceforestilling, der ønsker din fulde opmærksomhed, skal du slå vejen forbi PRIMUS.

Nønne Mai Svalholm

Åbne Scene, Godsbanen, Skovgaardsgade 3, 8000 Århus C

Spilleperiode: 1.-6. september 2020