Anmeldelse: Psycho – Street Cut, Dansk Rakkerpak

Af Christian Skovgaard Hansen

 

Dansk Rakkerpak, som er kendt for deres udendørs forestillinger, er nu blevet ”internationalt egnsteater” i Næstved. Psycho – Street Cut har også spillet udendørs, har nu også fået et liv indendørs – denne eftermiddag i Riddersalen på Frederiksberg.

Forestillingen er en hyldest til gysets mester, instruktøren Alfred Hitchcock. Grundhandlingen er den samme som i filmen, om end den naturligvis er tilpasset både spillestilen og det yngre publikum en smule. Men vi oplever stadig den plagede Norman Bates og hans mørke motel, hvor natklubsangerinden Marion mere af nød end af lyst må overnatte på sin flugt. Bates er sindssyg, hvorfor han slå hende ihjel i den berømte brusebadsscene. Marions søster, Lila, og privatdetektiven Milton dukker op for at lede efter hende, alt imens skrækken og spændingen stiger, inden de til slut kan afsløre morderen.

Psycho-img74 [1600x1200]

Psycho – Street cut er tilpasset publikummet i alle aldre fra 6 år opefter. Bates’ drabelige køkkenkniv er derfor udskiftet med en fisk, mens detektiv Miltons pistol er blevet udskiftet med en banan. Trods dette er dele af forestillingens – begrænsede – ord holdt i engelsk. Dette kan være en forhindring for flere af de yngre publikummer, og denne eftermiddag hviskes der oversættelser til børnene.

 

Som altid får Dansk Rakkerpak meget ud af lidt. Christian Q. Clausens scenografi er også denne gang eminent. ”Kassen” på midten af scenen kan bruges til meget, alt efter hvilken side, der er fremme, og hvilke få rekvisitter der bruges. Den fungerer derfor både som motel, Marions værelse og ikke mindst den berømte brusebadsscene. Scenografien er måske minimal, men man overraskes gang på gang over, hvad den egentlig gemmer.Psycho-img77 [1600x1200]

Fantasifuldt er også de øvrige rekvisitter, selvom vi kun oplever dem fragmentarisk, uanset om det er Marions flugt i bilen, Peter Kløfts fantastiske færdselsbetjent eller en legetøjsbil og en Barbiedukke, så Marions lig nemt kan skaffes af vejen. Det er genialt tænkt og humoristisk.

 

De tre skuespillere Susanne Bonde (både Marion og hendes søster, Lila), Jesper Pedersen (Bates og hans afdøde mor) og Peter Kløft (Milton og andre småroller) gør det glimrende. Alle figurerne er herlige og tilpas karikerede, men uden at det bliver for meget og plat. Bonde er både fiks og udfordrende som natklubsangerinde og som går, men kløgtig og slagfærdig søster. Pedersen er skræmmende som Bates, og Kløft er den klassiske amerikanske privatdetektiv.

Psycho-img75 [1600x1200]

Mord på en scene kan være en svær ting, og det gøres ikke lettere, at det skal tilpasses et yngre og ungt publikum. Dette problem løses Dansk Rakkerpak nu også uden problemer. Marion kan ikke holde sig i ro i badet, hvor han både mangler det ene og andet som f.eks. badebørsten og en overdimensioneret gul badeand. Det er derfor umådeligt svært for Bates at få gennemført sit mord, og de hele lykkedes da også først, da Peter Kløft mere håndfast griber ind, så vi kan komme videre i historien. Morsomt – og scenen her strækkes ikke længere ud end nødvendigt.

Instruktør Niels Grønne har skabt en fin krimikomedie eller måske rettere gyserparodi, hvor diverse gakkede indfald, humoren og det lille hint af gys driver værket. En smule mere gys ville dog ikke have gjort noget, da forestillingen bliver lidt for blød. Samtidig er visse sceneskift lidt vel lange, så en smule mere fremdrift og opstramning ville ikke have gjort noget.

Forestillingens helt store force er Thomas Dinesen, som står for både lydeffekterne og musikken. Han er på scenen live hele tiden, og hans fantastiske lydunivers sørger både for grin og gys og for, at hele forestillingen fornemt bindes sammen.

“Den mest respektfulde måde at forholde sig til en klassiker på er at angribe den respektløst”, siger instruktør, Niels Grønne på teatrets hjemmeside. Så sandt! Fang Psycho – Street Cut, når den turnerer rundt næste gang.

 

Dansk Rakkerpak

Riddersalen, Allégade 7-9, 2000 Frederiksberg

Spilleperiode: Turné: 19. november 2017-28. januar 2018

Set den 27. januar 2018

Foto: Dansk Rakkerpak

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://danskrakkerpak.dk/sider/psycho-street-cut

 

Medvirkende: Susanne Bonde, Jesper Pedersen, Thomas Dinesen og Peter Kløft

Konceptudvikler: Niels Grønne og Peter Kløft

Forfatter: Niels Grønne og holdet

Instruktør: Niels Grønne

Dramaturg: Jane Rasch

Komponist: Thomas Dinesen

Scenograf: Christian Q. Clausen

Kostumedesigner: Malene Bjelke

Syerske: Hanne Mørup

Varighed: 1 time uden pause

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Vi taler ikke om penge, Teater Grob (LiminalDK)

Af Jonathan Stahlschmidt   “Velkommen til en blanding af performance, danseklassikere, foredrag og spil. ...

Anmeldelse: Manden der ville huske, Teatret Svalegangen (gæstespil fra Von Baden)

Af Sofie Amalie Dammeyer Johansen, gæsteanmelder Nu er der ny dansk dramatik til dig, ...

Anmeldelse: Space Princess, Teater Grob (Grow)

Af Julius Gotthardt Møller   ’Space Princess’ er et dystopisk sci-fi-stykke, der på lidt ...

Anmeldelse: Ding Dong, Odense Teater

Af Anne Lottrup Sørensen   Ding Dong (eller Klokkeværket) er en letsindig og løssluppen ...

Anmeldelse: Gummi T, Aalborg Teater

Af Sofie Trige, gæsteanmelder   Tæppet er nede på Aalborg Teater. Uden på tæppet ...