Anmeldelse (re-anmeldelse): Et folkesagn, Det Kongelige Teater

Af Ida Spedtsberg
Bournonville-klassikeren Et Folkesagn er tilbage med fabelagtige kostumer, humoristiske detaljer og en familiefortælling om to verdener i kollision. Du kan læse vores tidligere anmeldelse her, men helt kort fortalt befinder vi os i 1900-tallets Jylland, hvor en forbytning af to spædbørn mellem den fornemme herregård og den overnaturlige jordhøj skaber forvirring og kaos i begge riger.
Den iltre Birthe skal giftes med Junker Ove på herregården, men kan ikke helt finde sig tilpas. Omvendt føler den blide bjergpige Hilda sig heller ikke til rette i underverdenens stuer omringet af trolde-brødrene Diderik og Viderik samt troldkvinden Muri. Skæbnen vil det, at Junker Ove og Hilda mødes, og langsomt bliver forbytningen klar. Som i ethvert eventyr får vi vores lykkelige slutning, da Hilda og Junker Ove bliver gift på herregården, mens Birthe finder sig til rette i jordhøjen sammen med Hr. Mogens.

Titelpartiet, Hilda og Junker Ove, bliver denne aften danset af en debuterende Stephanie Chen Gundorph og en tilbagevendende Ryan Tomash. Normalt bliver Hilda beskrevet som blid og mild og måske lidt sky. Stephanies Hilda er sikker og resolut. En moderne Hilda, der kender sit værd og som både er en varm ven for Viderik og en stærk kvinde for sig selv. Stephanie er født med de udtryksfulde Bournonville-arme, og udfylder rollen flot!
Ryan Tomash leverer en sikker, men lidt tilbageholden Junker Ove. Henslængt i tanker og bøger kan karakteren i sig selv godt virke reserveret, men vanvidsscenen, hvor elverpigerne danser Junker Ove fra forstanden, giver Ryan chance for at vise, at han bestemt er mere end sublim teknik.

Som Frøken Birthe er Holly Dorger ikonisk. Hendes Birthe er hverken subtil eller diskret, men krigerisk, barnlig og trodsig. Holly leverer en meget udadvendt, energisk præstation, der ikke kammer over, men som stadig holder Frøken Birthe i det perfekte spænd mellem vred, umoralsk trold og desperat ungdom, der bare gerne vil passe ind.
Selvom kærlighedsparret Hilda og Junker Ove, er dem vi skal heppe på, så løber Hilda-Vidrik-duetten med mit hjerte denne aften. Tobias Praetorius er enestående i rollen som den kejtede følsomme trold, der også drømmer om mere end underverdenens voldsomme fester. Som hans modstykke spiller Jon Axel Fransson den mere grove Diderik denne aften – også med fint overskud.

Forestillingen er en formidabel intro til ballet. Historien foregår i hastigt tempo, den danske Bournonville-stil er let, frisk og ikke for snobbet at gå til, og scenografi og kostumer af Mia Stensgaard er noget af det flotteste, jeg har set længe. Samtidig kan du gå på opdagelse i et væld af karakterer lige fra unge Hildas længselsfulde arabesquer i troldhøjen og Birthes aggressive spring i herregården til Viderik, den mere følelsesrige troldebrors, subtile gestus for Hilda eller den sassy troldkvinde Muri.
Det Kongelige Teater, Operaen, Store Scene, Ekvipagemestervej 10, 1438 København K
Spilleperiode: 21. september-2. november 2024
Set den 21. september 2024
Fotos: Per Morten Abrahamsen
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
https://kglteater.dk/det-sker/sason-20242025/ballet/et-folkesagn
Medvirkende:
Denne aften: Stephanie Chen Gundorph, Holly Dorger, Ryan Tomash, Tobias Praetorius, Jón Axel Fransson, Sebastian Haynes, Oliver Starpov m.fl.
Andre aftener:
Astrid Elbo, Camilla Ruelykke Holst, Andreas Kaas, MacLean Hopper, Mads Blangstrup, Jonathn Chmelensky, Ludwig af Rosenborg m.fl.
Koreografi: August Bournonville samt Nikolaj Hübbe og Sorella Englund
Musik: J.P.E. Hartmann og Niels W. Gade
Scenografi og kostumedesign: Mia Stensgaard
Lysdesign: Mikki Kunttu
Videodesign: Martin Reinwald og Sebastian Troels Eskildsen
Dramaturgi: Ole Nørlyng
Iscenesættelse: Nikolaj Hübbe og Sorella Englund
Dirigent: Tim Murray
Varighed: Ca. 2 timer og 30 minutter inkl. to pauser
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod