Anmeldelse: Rejsekammeraten, Riddersalen
Af Christian Skovgaard Hansen
”Der var engang…” Sådan starter alle eventyr, og således også i eventyret Rejsekammeraten, som nu har fundet vej ind i Riddersalens lille, men stemningsfulde sal. Eventyret er bearbejdet af Henrik Køhler med udgangspunkt i H.C. Andersens eventyr af samme navn fra 1835.
Drengen Johannes mister sin far. Med lidt penge på lommen drager han nu ud i verden. Hans godhed både for de levende og de døde skaffer ham en rejsekammerat, som følger ham på rejsen videre. Rejsekammeraten hjælper ham også i kampen om at vinde prinsessens gunst og samtidig løsne hende af kæmpetroldens kraft. Da det lykkes, er rejsekammeratens opgave løst, så han forsvinder videre. Johannes og prinsessen bliver gift, og vi får naturligvis en lykkelig slutning.
I Henrik Køhlers bearbejdning lægges vægten kløgtigt på valget mellem det rigtige og det forkerte, det at stå på egne ben og det at forfølge sine drømme. Det kan både børn og voksne have godt af at blive mindet om. Forestillingen har dermed både en fornuftig tilgang og en poetisk eventyrskønhed. Forestillingen, der rådes til børn fra 6 år og op, taler dermed ikke ned til børnene, men i stedet til børnene.
Katja Kvistgaard lægger ud som fortæller med at åbne bogen ”Rejsekammeraten”. Bogen er en klassisk folde ud-bog, som blandes med skyggespil. Det udtryk går herefter igen i Sigurd Dissings legesyge og stemningsfulde scenografi. Som publikum overraskes man gang på gang lag på lag-scenografien, der ændres håndholdt (!) i det gamle teater. Scenografien er minimalistisk og alligevel detaljerig, og kun når vi møder den onde trold, som har krammet på prinsessen, overrumples vi af troldens kæmpeformat.
På scenen har Katja Kvistgaard selskab af skuespiller og dukkefører Erik Olsen og skuespiller og musiker Hans Find Møller. Det er et på samme tid umage, men alligevel velklingende trekløver, der fortæller eventyret morsomt, tankevækkende og ganske musikalsk. De tre hopper ind og ud af eventyrets mange roller med både sikkerhed, lethed og elegance, ligesom de kommer med oplagte regibemærkninger, så publikum altid er med.
Katja Kvistgaards prinsesse er ganske grum til en start, men når hun forløses fra troldens bånd, bliver hun blid og bedårende, så man forstår, hvad det er Johannes forelsker sig i. Hans Find Møller er skøn som kongen, der ikke helt forstår sin prinsesse, og han supplerer fortællingen med det ene stykke velklingende musik efter det andet. Erik Olsen er den kløgtige rejsekammerat, og han fører også Sigurd Dissings store dukke, der er figuren Johannes, med sikker hånd. Kostumerne af Pille Behrendt er fine og passer perfekt til historien.
Med hjælp fra Sonja Leas lysdesign og Gregers Kjars videoprojektioner og lyd drives handlingen fornemt frem. Fortælle- og spilleformen er ganske vellykket i Køhlers levende og skarpe iscenesættelse.
Rejsekammeraten er måske ikke H.C. Andersens mest kendte og spillede eventyr, hvilket kan være lidt synd. I Henrik Køhlers version her er eventyret seværdigt for både børn og deres voksne, og begge grupper går fra teatersalen med et eventyr med noget på hjerte.
Riddersalen, Allégade 7-9, 2000 Frederiksberg
Spilleperiode: 21. november-20. december 2024
Set den 8. december 2024
Fotos: Dennis Westerberg
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
Medvirkende: Katja Kvistgaard, Erik Olsen og Hans Find Møller
Frit efter H.C. Andersens eventyr
Manuskript: Henrik Køhler
Instruktør: Henrik Køhler
Dramaturg: Trine Wisbech
Scenograf og dukkemager: Sigurd Dissing
Kostumedesigner: Pille Behrendt
Komponist og lyddesigner: Hans Find Møller
Lysdesign: Sonja Lea
Lydtekniker og videoprojektioner: Gregers Kjar
Varighed: Ca. 55 minutter uden pause
For hele familien fra 6 år og op
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod