Anmeldelse: Revyen i Helsingør 2024, Helsingør Teaterhus (Revyen i Helsingør)

Anmeldelse: Revyen i Helsingør 2024, Helsingør Teaterhus (Revyen i Helsingør)

Af Christian Skovgaard Hansen

Årets udgave af Revyen i Helsingør lægger godt fra land med åbningsnummeret ”Danmarks sjoveste…” af Reenberg og Jensen. Morsomt og med et glimt i øjet præsenteres vi for den bedste revy i Danmark, i Helsingør, i år, ligesom vi er det bedste publikum – i aften!

Herefter går det dog lidt ned ad bakke i første akt, mens det hele heldigvis bliver bedre i anden akt, hvor det gakkede får lov at fylde endnu mere. Det giver dog en lidt ujævn revy, og også i Helsingør kæmper man lidt med, at tekstmaterialet ikke alle steder er helt top.


Mads M. Nielsen, der i år også selv er på scenen, står for instruktionen sammen med Søren Bech-Madsen. De sørger for en fin lille revy, hvor der skiftes tilpas mellem det alvorlige og eftertænksomme og det morsomme og til tider deciderede gakkede, og tempo og timing sidder i skabet.

Udover Mads M. Nielsen består årets hold af Susanne Breuning, Mette Ladekarl og Sune Svanekier. Susanne Breuning er ny på holdet i Helsingør, og hun gør det ganske forrygende. Dronning Margrethe har jo overladt tronen til Kong Frederik X, så hun er nødt til at finde på noget andet at lave. Når man aldrig har været ude på det almindelige arbejdsmarked, så er det måske ikke lige verdens nemmeste opgave, men Breuning kaster ud i forskellige jobmuligheder med krum hals. Hun er aldeles underskøn og hamrende morsom, når hun forsøger sig som både pizzabud, bingovært, parkeringsvagt og standup-komiker i Madsen og Møllegaards små, skarpe tekster, og man foretrækker faktisk Breuning frem for den ægte vare.

Hun er også fantastisk som journalist og tv-vært Kåre Quist i Lasse Aagards ”One Kåre More”, hvor slagordet er ”Kåre eller Kaos!” Galskab giver hun også som ”Sommergal” i hyldesten til den Helsingør-baserede detektiv Dan Sommerdahl. At hun også mestre det alvorlige og eftertænksomme, oplever vi i Emil Jensens ”Samme verden”, hvor hun funderer over, hvilken verden som vi egentlig ønsker, og hvordan vi skal (over)leve.

Samme eftertænksom finder vi i Lasse Aagaards ”Landet for længe siden”, hvor man ser på verden af i dag set gennem den 7 åriges datters øjne. Stop op og lyt, så verden stadigvæk bliver et sted, hvor vi gerne vil hen!

Mads M. Nielsen er morsom i Madsen og Møllegaards ”Tørst Anno 2024”, som er en opdateret version af P.H.’s ”Ølhunden”. Meget har forandret siden da, så ølhunden ikke rigtig glammer længere, når Svanekiers tjener ikke rigtig længere kan servere en ordentlig øl – med alkohol! Nutidens moderne kontakt- og samtaleformer italesættes også af de to i Madsen og Møllegaards ”En moderne samtale”, hvor vores – herunder måske særligt den ældre generations (!) – mobiltelefonvaner spiddes. Nummeret leder os over ”Ebba og Buller”, hvor Svanekier og Ladekarl i deres diskussion om, hvad man kan sige, møder Nielsens krænkelsesparate pirat…

Alt kan efterhånden sættes op som musical, og sammen med Sune Svanekier sætter Nielsen i Jais Larsens ”Casting is Everything” fokus på de mange musicals og ikke mindst, hvordan pokker man skal klare rollebesætningen i disse tider, hvor man skal nytænke – nogen gange alene for nytænkningens skyld… Samme galskab leverer de to i forvekslingsnummeret ”Padel/Paddle Battle”, og når Nielsen som Badehotellets Hr. Weyse har sit hyr med Svanekiers nævenyttige statist, som tror, at det er ham, der er stjernen.

At der har været nogle problemer med de nye ejendomsvurderinger, ved de fleste formentlig. Det italesættes ganske morsomt af Sune Svanekiers mere og mere mugne grundejer i Lasse Aagaards ”Er der en grund, SKAT?”, hvor svaret på nummerets titelspørgsmål nok er ”ja” – med tilføjelsen ”der er flere, som DU skal betale for…”.

Mette Ladekarl sætter fokus på, hvad man nu kan tillade sig i dag i Madsen og Møllegaards ”Den danske sang…”, hvor den danske sang skal opdateres, så den inkluderer alle, og den må endelig ikke krænke noget. Dét lykkedes den måske nok med, men til gengæld har man så også ødelagt den sang. Ladekarl får også lov at lægge krop til byens borgmester i Susanne Svanekiers ”Borgmesterens statuer”, som drømmer om at få en statue af sig selv, når nu man gerne ser flere statuer af kvinder, ligesom hun i Madsen og Møllegaards ”Mette Frederiksens nye plan” er vores nuværende statsminister. Begge portrætter sidder ikke helt i skabet, og at Ladekarl har tendens til at kamme lidt over, så det bliver for overgearet, så hun er det svageste kort på årets revyhånd.

Musikken står kapelmester Lasse Schmidt og hans guitar for. Han sørger for en ganske fin musikalsk ramme for hele forestillingen, og han har fornemt skrevet musikken til en række numre.

Revyen slutter af med nummeret ”Mit Helsingør”, som er en kærlighedserklæring til byen og et håb om, at vi ses igen. Og det håber jeg også! Man kan kun håbe, at folk i Helsingør og omegn støtter op om revyen, så den får en lang levetid.

Inden revyen er det muligt at få ganske velsmagende med fra den lokale Slagter Baagø, og i den lokale Kagefryd har kreeret en revykage, der kan nydes i pausen. Så både mave og hoved kan gå glad fra årets Revyen i Helsingør. Man kan kun håbe, at det lokale publikum i Helsingør og omegn støtter op om revyen, så der også bliver en revy i de næste mange år.

Revyen i Helsingør

Helsingør Teaterhus, Stengade 51, 3000 Helsingør

Spilleperiode: 29. maj-29. juni 2024

Set den 31. maj 2024

Fotos: Andreas Birkebæk

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://revyenihelsingor.dk/

Medvirkende: Susanne Breuning, Mette Ladekarl, Mads M. Nielsen og Sune Svanekier samt Lasse Schmidt (musiker)

Tekst, musik og ideer: Claus Reenberg, Kristian Jensen, Søren Bech-Madsen, Mads M. Nielsen, Poul Henningsen, Jantzen/Aagaard, Lasse Schmidt, Kai Hoffmann, Franz Veisig, Jacob Morild, Susanne Vibæk Svanekier, Simon Nøiers, Ulrik Schwartz & Rasmus MP, Sven Gyldmark, Lasse Aagaard, John Kander, Jerry Ross, Emil Jensen, Mads Æbeløe, Jais Larsen, Rasmus Finsen, Mette Ladekarl, Claude-Michel Schönberg m.fl.
Instruktion; Mads M. Nielsen og Søren Bech-Madsen

Koreografi: Susanne Breuning

Varighed: Ca. 2 timer og 10 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *