Anmeldelse: Sønderborg Sommer Revy Show 2024, Sønderborg Teater (Sønderborg Sommer Revy Show)

Anmeldelse: Sønderborg Sommer Revy Show 2024, Sønderborg Teater (Sønderborg Sommer Revy Show)

Af Christian Skovgaard Hansen

For nogle år siden blev der tilføjet ”Show” til titlen på revyforestillingen i Sønderborg. Der er ingen tvivl om, at forestillingen både har et revypræg og et showpræg. I år lykkedes det dog ikke helt at forene de to ting. Showdelen fylder mere end revydelen, og det er et godt og gennemmusikalsk show, men det er samtidig en lidt mindre god revy.

Kapelmester Thomas Pakula leverer sammen med Lars Wagner og Morten Øberg en fantastisk musikalsk ramme for årets Sønderborg Sommer Revy Show 2024. Det er i høj grad musikken, der sammen med holdets fine sangstemmer, holder sammen på årets forestilling. Musikken swinger perfekt, og den er en fryd for øregangene. Pakula har også ganske fikst komponeret musikken til nogle af numrene.

Det starter ellers så godt i Leif Maiboms åbningsnummer ”Mens vi stadigvæk kan bunde”, hvor hele holdet, som i år består af Sara Gadborg, Jesper Lundgaard, Teit Samsø, Kasper Gattrup og Jeanne Boel, entrerer scenen iført waders, alt imens de synger om den stigende vandstand og klimaforandringernes problemer, som dog ikke – endnu – har taget livet af revyen. Og heldigvis for det!

Årets revyshow er mest af alt bedst i de sangnumrene – både de store fællesnumre, men også når holdet hver især får lov at synge deres solonummer. Heller ikke i Sønderborg er regentskiftet gået ubemærket hen, og Samsø hylder den nye konge i Kristian Jensens Elvis Presley-medley ”The King”. Gadborgs store stemme får lov at komme til sin ret i Leif Maiboms ”Tak”, som er en hyldest til kokken Jesper Koch, der har gourmetrestauranten i Alsik Hotel i byen, så han har været med til at gøre Sønderborg meget mere attraktivt end Aabenraa (Koch er født i Aabenraa!). Lundberg sætter liv i manden i Jacob Morilds ”Midaldrende Mands Blues”, og den midaldrende mand skal nok klare sig.

Lukas Birchs afslutningsnummer ”Vi holder fest” er dog undtagelsen hertil. Det er godt nok musikalsk nok, men det siger os ikke meget andet end, at vi skal holde festen i gang, og det bliver en lidt tam afslutning på det hele.

En del af revynumrene fungerer mindre godt, hvilket mest skyldes, at teksterne ikke rigtig sidder i skabet. Nogle af numrene falder helt igennem og bliver aldrig rigtig vellykkede. Lundgaard og Gattrups ”Dejfar” med Gattrup på scenen bliver for langt, og det er mere plat end morsomt. Jeanne Boels egne monologer, f.eks. ”Revy Coach”, går heller ikke rent ind, og de store grin udebliver lidt.

Meget bedre går det for Leif Maibom i første akts afslutningsnummer ”Er du dus med”, hvor hele holdet ved hjælp af vandede vitterlig tager hash og dens (eventuelle) lyksaligheder under kærlig behandling. Det er elegant og vittigt. Han står også bag de royale nummer ”Vi savner Margrethe”, hvori lokalsamfundet savner vores tidligere regent.

Det politiske landskab får også et par fine svirp, men helt farlige bliver de aldrig. Boel tager i Frederik Karstrøms ”Et dødsbo” Nye Borgerliges nedtur under kærlig behandling. Det er morsomt nok, men den helt skarpe satire mangler. Det samme kan siges om Jacob Morilds ”Jobrotation”, hvor der sættes fokus på, om Djøf’ernes kolde hænder ikke kunne blive til varme hænder i en presset sundhedssektor i stedet.

Eftertænksomheden er på plads i Rasmus Krogsgaards ”Ka’ det betal’ sig”, hvor spørgsmålet er, om vi kan nå at redde verdenen, eller om hvorvidt det er for sent. Hvad er det for en fremtid, og hvilket samfund er det, om vi ønsker?

#metoo sættes under lup i Søren Anker Madsens ”Det var en anden tid”. Boel og Gadborg er ikke helt enige i hysteriet, når de med mere positive øjne ser tilbage på den anden tid, som det var engang. Det er her ikke alt, der har forandret sig til det bedre…

Udover at stå på scenen har Boel også stået for både den levende koreografi og instruktionen. Sidstnævnte fejler sådan set ikke noget. Der er tempo, timing og flow i numrene, men det redder desværre ikke alle numrene fra ikke at være helt fantastiske. Samtidig har Boel selv ikke fået de bedste numre i år.

Det gakkede er til stede i Gattrups ”Maskuline Dancemoves”, hvor holdet tre mænd på sønderjysk får lov at vise, hvilke dancemoves, der egner sig for en rigtig mand, når Blans Dans kigger forbi! Samsø får også lov at vise sine mimeevner i Boels ”Blind date”, hvor slutningen får det overraskende og morsomme twist.

Sønderborg Sommer Revy Show 2024 er derfor samlet en lidt ujævn forestilling, som – også – kæmper noget med tekstmaterialet. Men når musikken spiller, og holdet synger, så går det hele op i en større enhed, ligesom særligt Leif Maiboms tekster står distancen i år.

Sønderborg Sommer Revy Show

Sønderborg Teater, Strandvej 1, 6400 Sønderborg

Spilleperiode: 2. juni-13. juli 2024

Set den 2. juni 2024

Foto: Sønderborg Sommer Revy Show

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://sommerrevy.dk/

Medvirkende: Medvirkende: Sara Gadborg, Jesper Lundgaard, Teit Samsø, Kasper Gattrup og Jeanne Boel

Tekst og musik: Leif Maibom, Thomas Pakula, Frederik Karstrøm, Jesper Lundgaard, Kasper Gattrup, Jacob Morild, Kristian Jensen, Lars Bisgaard/Rasmus Søndergaard, Jeanne Boel, Jens Krøyer, Søren Anker Madsen, Sven Busmann, Lukas Birch m.fl.
Instruktion og koreografi: Jeanne Boel

Scenograf: Klaus Kristensen

Kostumer: Mia Strøbech

Kapelmester: Thomas Pakula

Varighed: Ca. 2 timer og 10 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *