Anmeldelse: A:MAZE, Future V, Teater V
Af Christian Skovgaard Hansen
Teater V præsenterer nu den virtuelle forestilling A:MAZE. Forestillingen er en del af Future V, der er Teater V’s virtuelle scenerum, hvor DigiDrama som teaterformat opføres. Det er et format, som er baseret på nyskrevne fortællinger, der er skabt direkte til det digitale medie. Det er derfor meget mere end bare en filmet version af en almindelig forestilling. Og gudskelov for det.
A:MAZE er baseret på Torben Guldbergs manuskript, der i 2021 vandt hovedprisen i Teater V’s dramatikerkonkurrence Dramatisk Digi. Forestillingen vises live online, og den skal opleves hjemmefra på din egen skærm.
I forestillingen oplever vi sæsonfinalen i værten Puk Vergistos banebrydende YouTube-talkshow. De to finaledeltagere er Elisa, som er med fra Vordingborg, og soldaten Jan, der er på en fredsbevarende mission, og som deltager fra en hemmelig lokation et sted i ude i verden. Spørgsmålet er, hvad de to har til fælles, hvilke(e) problem(mer) de har, og ikke mindst hvem der har løsningen.
Værten Puk vækker mindelser om Puk fra Shakespeares “En skærsommernatsdrøm”. Han udfordrer, driller og skaber tvivl, og han er på samme tid ondskabsfuld og kærlig. Han udfordrer vores gøren og laden på internettet. Nicolai Duckert Perrild sætter liv til figuren med en forførelse og arrogance, når han lader deltagernes liv forandre sig, så vi ikke længere aner, hvad der er op og ned på det hele.
A:MAZE er et blik ind i menneskets mørke tanker og gøren og det sætter samtidig fokus på internettets mørke sider, som kan lede sig i en retning, som man måske ikke havde regnet med. Det hele bliver et univers, hvor virkelighed og fiktion og ikke mindst hvor det rigtige liv og onlinelivet smelter sammen. Det hele bliver til ét, hvor det kan være svært at se, hvem og hvad man skal stole på. Det bliver en labyrint, som bliver sværere og sværere at finde ind og ikke mindst ud af. Intet er, hvad vi er vant til.
Marie Louise Wille er kvinden Elisa, og Paw Henriksen er soldaten Jan. Selvom de på overfladen er så forskellige, så har de alligevel en vis sammenhæng og noget, som de har til fælles. De har begge en opgivenhed og en ikke nærmere defineret angst, som vi i starten ikke forstår. Talkshowet og finalens tema er døtre. Elisa har en datter, som er et sponsorbarn fra Thailand. Men de har mistet kontakten for otte år siden, da Elisa ”pludselig” fik flyskræk, så hun måtte opgive at hente pigen hjem til adoption. De har derfor kun talt sammen virtuelt, men det hele er efterhånden gledet ud i sandet. Hun har ventet og ventet hjemme i lejligheden.
Imens er datteren Me (spillet af Alma K. Ahola) – med det meget sigende efternavn Ning (!) – blevet mere selvstændig, og hun er måske nok den, der har fat i den lange ende, når mørket er ved at indhente dem. Hun kommer ikke nødvendigvis med den store forløsning, men hendes genkomst bringer i større grad mørket med sig. Intetheden viser sig, da Elisa åbner hoveddøren, og der kun er et mørke udenfor.
Den anden gæst, Jan, har ikke blot forladt hjemmet i Danmark, men har også forladt både job og ikke mindst sin seks årige datter, når han har sagt ja til at være udsendt igen. Han har måske set vores mere og mere perverterede brug af internettet derhjemme, så han vil nu gøre en forskel. Han sidder derfor i en barak et udefineret sted i verden, alt imens han forsøger at overbevise sig selv om, at han faktisk kan gøre en forskel i den virkelige verden.
Man mærker både Wille, Henriksen og Aholas smerte gennem skærmen, og de formår alle tre i Pelle Koppels stærke instruktion at drage. Dét er en af de primære grunde til, at forestillingen trods formatet holder skruen i vandet, så vi faktisk tror på deres udfordringer. Internettets lyksaligheder og ikke mindst dens dystre ulyksaligheder klaskes direkte op i fjæset på os. Nettet strammes – både internettet og det virkelige net! Virkeligheden og realiteterne smelter sammen med det virtuelle liv, hvor vi bruger mere og mere overfladiske.
Vi skifter mellem talkshowet, Elisas stue, Jans barak og Mes liv, hvor end hun befinder sig. Vi skifter kvikt fra den ene scene til den anden, og vores hjerne forstyrres, så vi ikke ved, hvad vi skal tro. Det bestyrkes af showets fiktive kommentarspor, der kører i skærmens højre side. Alt udfordres, og der spørges til, hvad der mon egentlig er rigtig og ikke mindst forkert. Hvad skal vi dog tro på? Det er nemt at danne sig sin mening bag skærmen, og det er lige så nemt at sidde sikkert bag skærmen og skrive denne mening. Men mon det også ville være sådan i virkeligheden? Formentlig ikke! Men det er i hvert fald særdeles virkeligt, at der bag skærmene sidder nogen og kommentarer på en ikke altid lige pæn måde.
Selvom Torben Guldbergs manuskript er fra 2021, er den ikke mindre aktuel i dag. Så længe, vi har internettets glæder og ikke mindst sorger, vil emnet ikke blive uaktuelt. Vi er fanget i både virkeligheden og fiktionen, og grænsen mellem de to dele udviskes mere og mere. Det kan samtidig være sundt for både os og de kommende generationer at se, hvordan samfundet af i dag er, når vi er afhængige af internettet. Manuskriptet bliver dog lidt for kringlet og filosofisk, og man savner lidt mere et svar på alle de ”Hvorfor?”’er, som teksten opstillet. Måske man kan finde svaret i internettets labyrint?
Personligt er jeg ikke voldsomt vild med virtuelle forestillinger, da jeg ikke synes, at man formår at få det direkte samspil og nærvær overført til og fra skærmen. Dét lykkedes heller ikke helt her, og det er ikke denne forestillings skyld, men det er mere formatet. Jeg har derfor også en formodning om, at ikke alle forestillinger vil passe til dette format.
Det ændrer dog ikke på, at A:MAZE er en ikke uinteressant forestilling, som opmærksomt og kløgtigt sætter fokus på et aktuelt emne. Det er samtidig interessant at se Future V’s greb på en anderledes måde at se teater på. Og det er måske meget sigende, at internettets mørke netop skal opleves på internettet!
Future V – Teater V
Virtuelt
Spilleperiode: 26. maj-2. juni 2024
Set den [Dato]
Fotos: Teater V
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
Medvirkende: Nicolai Duckert Perrild, Marie Louise Wille, Paw Henriksen og Alma K. Ahola
Manuskript: Torben Guldberg
Instruktion: Pelle Koppel
Scenografi: Nicolaj Spangaa
Kostumier: Amalie de Fine Licht
Videodesign: Søren Knud
Lyd: Mikkel Larsen
Komponist: Marcus Aurelius Hjelmborg
Varighed: Ca. 40 minutter uden pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod