Anmeldelse: Tivolirevyen 2024, Tivoli
Af Christian Skovgaard Hansen
Sidste år rykkede Lisbet Dahl og James Price ind i Tivoli, hvor de genoplivede ”Tivolirevyen”. Det lykkedes ikke helt så godt. Men i år er det kommet efter det, så Tivolirevyen 2024 stadig har respekt for traditionen, men som samtidig er både frisk, charmerende og fint gakket og øl.
Samtidig fungerer hele årets hold bestående af Rikke Buch Bendtsen, Thomas Eje, Rikke Bilde, Mikkel Becker Hilgart og Lisbet Dahl som et samlet hold, som Lisbet Dal i samarbejde med Martin Miehe-Renard har fået det bedste ud af – både som hold, men også skuespillerne hver for sig. Der er fart over feltet, og timingen sidder lige i skabet. Sidst, men ikke mindst er langt størstedelen gode, og selv de mindre gode tekster har en ganske fin bund.
Kirsten Brink har kreeret en let, men smuk scenografi, hvor kærligheden til spillestedet og revyens historie ikke fornægter sig.
Thomas Eje viser, at han stadig er en stor entertainer, som mestrer både det morsomme og det mere alvorlige. Han leverer et fint stepnummer – når nu der ikke er råd til de store dansenumre her – og han er både morsom og skræmmende som Donald Trump, der endnu engang forsøger at blive USA’s præsident.
Mikkel Becker Hilgart debuterede i Bornholms Sommerrevy sidste år. Han er et scoop, og han mestrer revygenren til perfektion. Han er morsom, når han går på jagt efter ”det politiske dyr” i det politiske landskab anno i dag i Jonas Stimoses ”Vildt tæt på”. Vi kender dem alle sammen, og vi ved, hvor svære de er at fange. Det stilfærdige og eftertænksomme mestrer han også i Gunvor Reynbergs rørende ”To skæbner” om den igangværende krig mellem israelerne og palæstinenserne.
Eje og Hilgart er også ganske morsomme, når Hilgart mere eller mindre uskyldigt spørger, om Eje har kørt bus, da han jo har hørt noget om (en) ”Linie 3”. Det er starten på et tempofyldt og festligt potpourri op gennem Linie 3s lange karriere, når hele holdet som en anden ”Linie 5” slår sig løs.
Rikke Bilde har taget karakteren Agron, en 14 årig knægt fra Taastrup, med sig fra Odsherred Sommerrevy. Det gælder stadig, at man (blandt andet) skal høre sandheden fra børn, når han med charme og en vis kløgt gør op med vores mange fordomme i Vase & Fuglsangs tekst.
Rikke Buch Bendtsen leverer i Emilie Nordentofts ”En korrekt vurdering” en spids kommentar til de ikke helt korrekte ejendomsvurderinger. Alt er endt i kaos, og ”vurderingerne” stikker bogstavelig talt i alle retninger. (Gr)undskyld!
Lisbet Dal er morsom som den aldrende Barbie, der ser tilbage på livet i Gunvor Reynbergs ”Barbie 2024”. Kroppen står ikke længere helt så skarp mere, og hun ser tilbage på, hvorfor ikke alt har flasket sig, når Ken ikke har været helt loyal. Det bliver han dog i den aldrende udgave i skikkelse af Thomas Eje. Det viser os samtidig, at livet bringer meget mere end den ydre udvikling – den indre udvikling er mindst lige så vigtig, når livets skæbnefortælling har sit eget liv.
Dal og Buch Bendtsen får ikke lov til at synge deres sang uforstyrret, da Mikael Bertelsen ringer noget insisterende. Det hele får et twist, når man så finder ud af, hvem der måske er ”offeret” til hans program ”Det sidste ord”. De tre kvinder giver i Martin Miehe-Renards ”Hæren M/K” som tre lotter en skarp og morsom kommentar til debatten om kvindelig værnepligt og forskellene mellem kønnene. Ikke alt går i takt, og det er ikke sikkert, at de tre egner sig til en tur i forsvaret!
Musikken står seks mands-orkestret under ledelse af James Price for. Der er i og for sig ikke noget at sætte på musikken, men orkestret giver alligevel ikke mange spjæt. Når nu der er så velspillende orkester, kunne man godt have håbet på, at de havde fået lov at fylde lidt mere.
Det hjemlige politiske landskab ristes også. Rikke Buch Bendtsen, Rikke Bilde og Lisbeth Dahl leverer ganske fine og morsomme portrætter af Inger Støjberg, Mette Frederiksen og Lars Løkke Rasmussen. Den bedste parodi står Mikkel Becker Hilgart dog for, når han giver den som Alex Vanopslagh. Vores politikere parodieres skarpt, om end der ikke kommer meget nyt, hvilket nok også er svært, når det er de samme politiske hoveder, der stadig sidder og sidder…
”Badehotellet” er nu slut, og den sidste sæson er rullet over skærmen. Her får vi dog et kærkomment, hyggeligt og morsomt gensyn med de mange figurer i Rasmus Krogsgaards fine hyldest.
Tivolirevyen 2024 er blevet en velbalanceret, skarp og morsom revy. Tag derfor trygt ind og oplev Tivolis og ikke mindst Tivolirevyens magi. Det er godt for sindet!
Tivoli, Glassalen, Vesterbrogade 3, 1630 København V
Spilleperiode: 6. juni-14. juli 2024
Set den 7. juni 2024
Fotos: Camilla Winther
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
https://www.tivoli.dk/da/kultur-og-program/teater/2024/tivolirevyen
Medvirkende: Rikke Buch Bendtsen, Thomas Eje, Rikke Bilde, Mikkel Becker Hilgart og Lisbet Dahl
Tekst og musik: Adam Price, James Price, Mikkel Becker Hilgart/Magnus Haugaard, Gunvor Reynberg, Jonas Stimose, Martin Miehe-Renard, Thomas Eje, Neal Hefti, Vase/Fuglsang, Morten Wedendahl, Carl Erik Sørensen, Emilie Nordentoft, Leif Maibom, Bo Skjødesberg, Mikkel Borger, Emil Wilhelmsen, Rasmus Krogsgaard m.fl.
Instruktør og kunstnerisk leder af Tivolirevyen: Lisbet Dahl
Kapelmester: James Price
Assisterende instruktør: Martin Miehe-Renard
Scenograf, content- og kostumedesigner: Kirsten Brink
Lys- og contentdesigner: Malthe Haugaard
Lyddesigner: Claus Wolter
Koreografer: Peter Friis og Mette Berggren
Kostumier: Pia Myrdal
Paryk- og makeupartist: Peter Aagaard
Instruktørassistent: Mette Bennike Lewerissa
Varighed: Ca. 2 timer og 5 minutter inkl. pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod