Anmeldelse: Rigoletto, Hedeland Amfiteater (Opera Hedeland)

Af Henriette Devantier

Fredag aften var der premiere på Giuseppe Verdis genistreg af en opera, Rigoletto, på Opera Hedeland. For mange af Opera Hedelands besøgende er den årligt tilbagevendende opera under åben himmel en fast tradition, og det er bestemt ikke uden grund. Opera Hedeland leverer kunst som en totaloplevelse: Amfiteatret, den åbne himmel, landskabet, søen i baggrunden og overgangen fra dagslys til skumring og mørke kan noget helt specielt. Opera Hedeland leverer altid en af årets største operaoplevelser.

Tragedien om Rigoletto er en fortælling om magtkampe, ekstremer og overmodig ubetænksomhed. Rigoletto er hofnar ved Hertugen af Mantuas hof. I bestræbelsen på at behage den magtfulde kvindeelskende hertug manipulerer Rigoletto den ene efter den anden. Da hertugen fatter interesse for Rigolettos datter, Gilda, mister narren imidlertid sin manipulerende kontrol. Hans avancerede og snedige spil, som han sætter i værk for at beskytte sin datter, fejler grumt og har til sidst kun døden til følge.

I forestillingens program understreges det, at Rigoletto ikke er for sarte sjæle. Det kan jeg kun give dem ret i. Tårerne trillede ned af mine kinder, da den unge Gilda tog sin sidste vejrtrækning efter at have ofret sig selv for kærligheden, og tragedien gik op for hendes far, Rigoletto. Første akt tegnede en anelse tvivlsomt, men dét, der opleves efter pausen, overvinder enhver tvivl. Her kulminerer iscenesættelse, musik og sang til en højere enhed. Bravo Opera Hedeland!

Musikken er et helt kapitel for sig. Her kan man tale om ”bangers” i operaens verden. Højdepunkterne var hertugens arie ”La donna è mobile” (”Kvinder er lunefulde”), kvartetten samt trioen – alle i anden akt. Disse tre musikalske passager er ikke blot handlingsbærende, men også musikalske genialiteter fra Verdi, der overbevisende blev fremført i Opera Hedelands opsætning. I den nævnte kvartet forenes fortællingens perspektiver og musikken kulminerer, som kun Verdi kan komponere det.

Rollen som Rigoletto besad svenske Frederik Zetterström, mens tyske Marie Heeschen sang partiet som Gilda. Ligeså stabil og god som Frederik Zetterström var gennem hele forestillingen, ligeså charmerende var Marie Heeschen. Dog havde hun lidt opstartsproblemer med stemmen, men jeg skal lige love for, at hun kom efter det i anden akt. Gildas store kærlighed, Hertugen, blev sunget af danske Peter Lodahl. Han er stærk i disse roller – forførende, fængslende og forfærdelig i sin karakter. Hans tenorstemme var dog langt fra forfærdelig! Opera Hedelands kor imponerer altid, og koret i Rigoletto var ingen undtagelse.

Mandskoret var kommet på prøve i denne opsætning. De var tænkt ind i Magdalena Åbergs virkningsfulde scenografi. Som i en eventyrverden foldede opsætningen sig ud gennem scenografien. Et spejlgulv fyldte hele scenen, der spejlede karaktererne og understregede hvilket facadespil, der er på færde. På scenen bevægede træer sig rundt med kormedlemmer inde i sig. Træerne og hele scenografien i sig selv skabte smukke æstetiske og effektfulde billeder i sin minimalisme og kreative udfoldelse. Magdalena Åberg har holdt en stringent stil, der udnyttes til fulde, som får effekt både i dagslyset og nattehimlens skær.

Vejret var desværre ikke med Opera Hedeland på denne premiereaften. Det gik særligt udover orkestret, som vinden til tider fik skruet ned for. Men Opera Hedelands Festivalorkester fejlede bestemt ikke. Med dirigent Henrik Schaeffer og orkesterregissør Sarah McClelland i spidsen formidlede de Verdis romantiske, men dystre toner.

Tragedien og kunsten er endnu engang nået til Opera Hedeland. På fineste vis og med flot niveau formidler de Rigolettos vigtige og relevante emner om kærlighed, magt og isolation i et format og i omgivelser, der giver kunsten noget helt særligt, og som klæder den! Jeg kan i den grad anbefale Opera Hedelands Rigoletto, der er en klassiker uden lige. Den kan overværes af både operanybegyndere og de mere velbevandrede i operaens verden. Tag familie og venner med under armen og nyd en medbragt eller købt picnickurv inden den noget tragiske, men utrolig smukke opera i skønne omgivelser. Husk kleenex!

Opera Hedeland

Hedeland Amfiteater, Tranemosevej 8, Reerslev, 2640 Hedehusene

Spilleperiode: 6., 13. og 14. august 2021