Anmeldelse: Romeo og Julie, Aalborg Teater

Af Sofie Trige

 

Rome og Julie. Alle kender disse to navne og alle ved, at de udgør titlen på verdens mest berømte kærlighedshistorie. Det er sandt. Men Aalborg Teaters opsætning af ’Romeo og Julie’ gør det klart, at fortællingen om det unge par er så meget mere end ung og naiv kærlighed. Her står det klart, at ’Romeo og Julie’ er verdens mest berømte kærlighedstragedie. Verona er i en tilstand af krig, hvor et møde mellem to slægter på gaden må resultere i to drab. Det er en fortælling om krig og had, hvor kærligheden forgæves kæmper for også at blive hørt.

Martin Ringsmose, der spiller rollen som Fyrst Lorenzo, starter forestillingen i en prolog, hvor han udviser stort nærvær og med det samme fanger min fulde opmærksomhed. Jeg var med det samme rørt over at høre om den krig og det had, der hersker i Verona.

romeo-og-julie-presse-2 [1600x1200]

Udover Shakespeares prolog var der tilføjet yderligere tekst, der sikrede, at publikum med det samme forstod, at temaer som had og krig absolut er relevant for verden i dag. Herefter kommer alle karakterer på scenen, og de henter en pistol hver. Scenen er sat, og et dystert univers begynder at åbne sig op for publikum.

Scenografien og kostumerne gør det med det samme klart, at dette er en moderne opsætning af ’Romeo og Julie’. Bagvæggen er beklædt med spejle i trekanter. Farverne er gule og blå. På scenen står blandt andet en skrænt med højt græs, og den klassiske balkon ligner mere en talerstol. Tilsammen ser publikum et moderne designs kolde og rå udtryk blandet sammen med en næsten jungleagtig varme. Dette støtter op om den intensitet og de meningsløse tab, som forestillingen rummer.

I denne opsætning af ’Romeo og Julie’ har symboler og ord magt. Her får Shakespeares ord virkelig lov til at fylde og brede sig, hvor alle skuespillere behersker sproget flot. Af og til taler skuespillerne ind i en håndholdt mikrofon i kortere tid, så publikum kan høre hver en stavelse og hver en vejrtrækning. Shakespeares ord er i sig selv meget poetiske, hvor hver sætning rummer en visdom og stof til eftertanke. Således kommer ordene bestemt i centrum og fylder meget i forestillingen.

romeo-og-julie-presse-3 [1600x1200]

Der er mange måder at fremstille Romeo og Julies kærlighed på; hvor denne opsætning lægger vægt på det komplicerede og fortvivlende ved deres kærlighed. Det fremstilles klart, at Romeo og Julies kærlighed ikke alene er en sag mellem dem, men har konsekvenser for det samfund, som de lever i. Dog savner jeg at se den mere positive, naive og bekymringsfrie del af Romeo og Julies kærlighed, fordi den kan fungere som et modstykke til det dystre og alvorlige univers, som stykket ellers udspiller sig i.

Alle skuespillere bidrager generelt med god intensitet, meget nærvær og god forståelse af deres roller. Dog er de udfordret af lange passager med enetale og lange overgange mellem scener. Jeg savner energi, flow, men ikke mindst krop og bevægelse i forestillingen. Dette gør desværre, at forestillingen visse steder bliver for stiv og spændingsløs. Jeg mener dog, at Ferdinand Falsen Hiis, der spiller Mercutio, og Christian Gade Bjerrum, der spiller Benvolio, formår at bidrage med netop energi og bevægelse i deres scener. Dette giver en dynamik og humor, der bestemt klæder forestillingen og løfter stemningen.

Alt i alt fortæller denne opsætning af ’Romeo og Julie’ en fortælling, der stiller spørgsmål ved, hvorfor vi mener, at vi er berettigede til at hade og til at føre krig. Samtidig viser den os, at det at hade og føre krig kan ødelægge det, som vi ønsker at passe allermest på.

 

Aalborg Teater, Store Scene, Jernbanegade 9-11, 9000 Aalborg

Spilleperiode: 31. august 2017–3. oktober 2017

Set den 31. august 2017

Fotos: Allan Toft

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://aalborgteater.dk/event/romeo-og-julie/

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Markedet (er ikke noget sted), Det Kongelige Teater

Af Mia Søndergaard, gæsteanmelder What a show! ”Markedet (det er ikke noget sted)” er ...

Anmeldelse: Jekyll & Hyde, Det Ny Teater

Af Sidsel Stoustrup og Christian Skovgaard Hansen   Flot er Det Ny Teaters forårsforestilling ...

Anmeldelse: Teaterkoncert Beethoven, Bellevue Teatret

Af Sofie Lystrøm   Endnu en teaterkoncert af Nikolaj Cederholm; denne gang en fortolkning ...

Anmeldelse: Breaking News, Teatret Svalegangen

Af Catharina Busk Andersen I den seneste tid er vores brug af de sociale ...

Anmeldelse: History of the world, Kopergietery (B)

Af Lea Damgaard   Som en del af monologfestivalen, enestÅende, gæster det belgiske teater ...