Anmeldelse: #AMLET, Aarhus Teater

Af Caroline Schrøder

 

’#AMLET’ er forestillingen, der skal byde publikum velkommen til en ny form for teater på Aarhus Teaters Studio Scene. Selve scenerummet er blevet klinisk hvidt, og skal efter Aarhus Teaters eget udsagn ”danne ramme om en satsning af eksperimenterende og vanebrydende teater.”

Og ’#AMLET’ må siges at være begge dele. Eksperimenterende og vanebrydende. Hvis jeg skal være hudløs ærlig, havde jeg egentlig ikke forstået, hvad ’#AMLET’ handlede om, da jeg forlod Aarhus Teater fredag aften. Men jeg var fyldt med indtryk. Indtryk, der har forvirret, forundret og overskredet mine grænser.

Jeg har brugt lang tid på, at gennemarbejde alle disse indtryk. Og der er stadig ting, jeg ikke forstår. De meget lange, kropslige performancedanse, kan jeg ikke finde meningen i, og visse af installationerne, som man som publikum bruger det første stykke tid på at gå rundt og undersøge, forstår jeg ikke, hvordan bidrager til forestillingen.

Til gengæld er digteren Casper Erics ord smukke og forståelige. I hans ord genkender man historien som Shakespeares Hamlet og Saxo Grammaticus jyske høvding Amleth – og gennemskuer, hvordan de klassiske fortællinger moderniseres og nyfortolkes. Disse ord formidles utrolig godt af skuespillerne Simon Mathew og Olivia Joof Lewerissa.

#amlet - Foto: Emilia Therese

Olivia Joof Lewerissa er en ny, feministisk version af (O)Felia, som jeg hverken har set spillet eller hørt om før. Som i Shakespeares fortælling kommer Felia ud for hændelser, hun ikke selv er herre over. Men i stedet for at lade det skrøbelig pigesind kaste hende ud i en fortvivlet død, er denne Felias selvmord et oprørsk, bevidst valg mod en verden, hvor der kun er én undertrykkende, karikeret og dominerende vej at vælge.

Med denne kvindelige kraft fra Casper Erics ord og Olivia Joof Lewerissas fornemme skuespillerpræsentation, der hele tiden balancerer Felias frustrationer og vrede med en ro og viljefasthed, kommer Amlet til at virke som den skrøbeligste karakter på scenen.

" #amlet " - Aarhus Teater 2017
” #amlet ” – Aarhus Teater 2017

Modsat Felia skifter Amlet hele tiden humør. Fra det ene øjeblik til det andet, har han grint hysterisk og kastet sig hulkende ned på gulvet. Hans monologer er præget af en fortvivlet håbløshed, hvor identiteten som mand er svær at finde på grund af et samfund, der hele tiden kræver handling, men efterlader individet lammet. Det er komisk, skrøbeligt og uhyggeligt.

’#AMLET’ er et stykke, der sætter menneskekriser ud på den yderste spids og lader dem udfoldes på en måde, som jeg ikke er vant til at opleve i teateret. Det er eksperimenterende og vanebrydende – og man skal som publikum være klar på at blive forarget, forvirret og rørt, hvis man træder ind i Casper Erics fortolkning af den ikoniske historie om Hamlet. Af smukke ord og opdagelsen af, hvor smukke og forfærdelige vi mennesker kan være.

 

Aarhus Teater, Studio Scenen, Teatergaden, 8000 Aarhus C

Spilleperiode: 1.-27. september 2017

Set den 1. september 2017

Fotograf: Emilia Therese

Lyst til at købe billet? Læs nærmere her:

http://www.aarhusteater.dk/forestillinger/forestillinger/saeson-1718/amlet/

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Clara, Bådteatret (AGJ Theatre)

Af Mia Søndergaard   Forestillingen ’Clara’ er for dem, der vil forsøge sig med ...

Anmeldelse: Breaking News, Teatret Svalegangen

Af Catharina Busk Andersen I den seneste tid er vores brug af de sociale ...

Anmeldelse: Triplex & Nomade, Tivoli (Tivoli Ballet Teater)

Af Henriette Devantier   Man må sige at Pantomimeteatrets dansere fra Tivoli Ballet Teater ...

Anmeldelse: Romeo og Julie, Det Kongelige Teater (San Francisco Ballet)

Af Ida Spedtsberg Det Kongelige Teaters Operaen rummer mange store oplevelser at tage med ...

Anmeldelse: Til Døden Os, Den Fynske Opera

Af Emilie Elisabeth Bundgaard   Til Døden Os er mit første møde med operagenren, ...

Anmeldelse: Kameliadamen, Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier I efteråret 2014 fik jeg åbnet min verden, horisont og følelsesregister. ...