Anmeldelse: Slagballe Banke, ”TEATRET” og Teateriet Apropos

Af Signe Birk Backs

’Slagballe Banke’… Hmm. Jeg må skamfuldt indrømme, at jeg var skeptisk, da jeg hørte navnet. Og det er altså kun fordi, at jeg åbenbart er meget fordomsfuld. Jeg skal ærligt indrømme, at det første jeg tænkte var, hvad det var for en gang prollet balle-musik-suppe-steg-og-is, som jeg havde sagt ja til at anmelde. KÆMPE UNDSKYLD for min store uvidenhed og fisefornemme fornemmelser, skal det lige siges herfra!

Derfor, hvis andre derude skulle sidde i samme situation, kommer der her et lynhurtigt brush-up på de iskolde facts.

Forestillingen ’Slagballe Banke’ er produceret af den selvejende institution ”TEATRET”, som blev stiftet i 1984 af Hans Rønne og Gitte Baastrup. Forestillingen er skabt i samarbejde med det Århus-baserede projektteater Teateriet Apropos, stiftet af skuespiller/scenograf Daniel Bevensee og skuespiller/instruktør Nikolaj Mineka i 2010. Allerede her klapper jeg i mine små hænder – hurra for, at der også er plads til teater der lever udenfor de store, etablerede landsdelsscener og institutioner. Dét i sig selv, er næsten grund nok til at aflægge dem et besøg, for det er altså rimelig sejt!

Formålet med oprettelsen af ”TEATRET” var, med bagmændenes egne ord: ”at skabe teaterforestillinger med eksistentielt indhold og samtidig søge et rummeligt nonverbalt teatersprog. En universel kommunikationsform, hvor man kan mødes uanset alder, intellekt og nationalitet …”

Slagballe-Banke_slider-1004x360

OG: Dét må man sige i den grad lykkes! ’Slagballe Banke’ er en lille perle, der glimter i hverdagen og minder os alle om at synge for livet. Musikken er nemlig stykkets sjæl, og det er ved fælles lyd, at de 9 karakterers skæbner fletter sig sammen på kryds og tværs, og danner nogle fine, små historier. Tilmed er karaktererne selv dejligt selvironiske omkring netop hele min forudindtagethed om ”balle-musik” (jeg skal lige love for, at jeg altså fik en dårlig smag i munden – OG kæmpe lyst til selv at spille med i et byorkester!).

Det er nemlig hevet helt ned på jorden og befriende uhøjtideligt; vi følger bl.a. en studietræt lægestuderende, en nedslidt lastbilchauffør, en sangglad præst og en sprudlende violinspillende, balkan-entusiast af en rengøringsassistent. Skuespilleren Uta Motz må fremhæves her – hendes skønne figur kan man kun holde af!

Det er kontrastfyldte, finurlige skæbner vi enten kan spejle os selv i – eller i hvert fald kender én der kan. Og det er nok stykkets primære force. Det er i den grad i øjenhøjde og appellerer til hver enkelt af os. Her er ingen smarte effekter eller teater-gøgl, der fortryller virkeligheden. Det her ER virkeligheden – simpelt og ligetil, og uendeligt uforudsigeligt. Tilsæt så en ordentlig skudfuld godt humør, høj energi og musikalsk snilde. Så skulle du have opskriften på en succesrig teateroplevelse med mange fine, underfundige og rørende, ærlige øjeblikke.

Produktionens usnobbede tilgang til teatret og ønske om at samle på tværs af generationer, sociale skel, og hvad der ellers kan skille os ad, er en kærkommen oplevelse i disse dage, og man går derfra med en lidt større kærlighed til alt og alle, end da man kom ind. Endnu en ganske, glimrende grund til at unde sig selv denne opløftende, musikalske vitaminpille. Og jeg tror sgu det virker. Der var i hvert fald ikke en eneste fod, der ikke vippede i takt med musikken, da den sidste sang blev afrundet med manér.

”TEATRET” i samarbejdet med Teateriet Apropos

Åbne Scene, Godsbanen

Spilleperiode: 26. august-23. september 2017