Anmeldelse: Ronja Røverdatter, Aalborg Teater

Af Christian Skovgaard Hansen

 

Som årets familieforestilling har Aalborg Teater kastet sig over Astrid Lindgrens roman ’Ronja Røverdatter’ fra 1981.

En uvejrsnat fødes to børn i to rivaliserende røverbander. Den nat, hvor Ronja blev født, splittede lynet deres borg, Mattisborgen, i to. Ronja, datter af Mattis og Lovis, vokser op i Mattisborgen, mens Birk Borkasøn, søn af Borka, vokser op i den anden halvdel af borgen. Mens de to røverbander har deres stridigheder, møder Ronja og Birk hinanden. De to bliver venner, hvilket deres familier ikke vil acceptere, hvorfor de to børn stikker af ud i skoven. Sammen trodser de skovens mange farer, og de er medvirkende til, at deres familier opgiver stridighederne, så de to familier bliver forenet.

Historien om Ronja Røverdatter indeholder derfor en lang række almene temaer, som de fleste – både børn og voksne – kender. Venskab contra fjendskab, identitet, kærlighed, frihed, stridigheder og livets udvikling i overgangen fra barn til voksen er nogle af de gennemgående temaer. Ronja er en oprører, som bryder med normerne. Hun gør op med sin arv på fornemmeste vis, og hun former sine egne værdier. Temaerne er lige så relevante, som da Lindgren skrev romanen. Så udover en flot og underholdende forestilling, får børnene og familien også noget at tænke over og tale om bagefter.

Når man lader voksne (af alder og størrelse i hvert fald…) mennesker spille børn, er spørgsmålet altid, om det virker realistisk og nærværende. Det gør det i Aalborg. Ena Spottag og Niels Anders Manley som hhv. Ronja og Birk gør det fantastisk, og de giver de to børn den rette mængde barnesind, humor og alvor på de rigtige tidspunkter.

ronja-aalborgteater-16

Resten af skuespillerholdet gør det også godt, og det er ikke muligt at fremhæve én af dem frem for andre. Samlet skaber de den perfekte menneskelige ramme om Ronja og Birks eventyr. Der er plads til både kampene, kærligheden og sammenholdet.

Aleksander Orlov og Irina Cherednikova har stået for scenografi og kostumer. Umiddelbart virker det lidt vel pjanket og alternativt, men efterhånden som det skrider virker det overbevisende og fantastisk flot, og vi imponeres hele tiden over de uventede ting, der sker. Det udfordrer både børnenes og vores andres fantasi, og med få virkemidler skabes den rette stemning. Uanset om vi er på de to borgdele, i skoven, i floden eller ude i sneen fungerer det rigtig godt, og børnene bliver fint inddraget uden at afsløre for meget.

Møderne med de forskellige overnaturlige skovvæsener fungerer rigtig godt. De fremstilles anderledes og uventet flot, og der gøres fornemt brug af scenens gulv og sider. Eneste minus er her, at væsenerne til tider kan være lidt svære at se, hvis man sidder lidt længere tilbage i salen.

ronja-aalborgteater-3

Instruktør Kristina Kjeldsberg har nyfortolket fortællingen, men med en flot respekt for Lindgrens forlæg og dets temaer. Hun har dog gjort forestillingen mere sjov og legesyg end forlægget, og replikkerne er gjort enkle. Endvidere har man ikke taget udgangspunkt i Sebastians musik. Det fungerer hos det yngre publikum, og børnene i salen denne aften var opslugte og vågn. Ud fra de ”små”s kommentarer, der kom rundt om i salen, var den lige i skabet.

’Ronja Røverdatter’ er sjov og blød, og den bliver næsten for blød. Vel er det er en børne-/familieforestilling, så den skal naturligvis ikke være for skræmmende, men lidt af historiens magi, overraskelsesmomenter og uhygge udebliver. Teatret anbefaler forestillingen fra 7 år og opefter, og taget dette i betragtning kunne den sagtens trække noget mere hyggelig uhygge.

Ronja Røverdatter

Forestillingen spiller på hverdage først kl. 19.00, og da den varer ca. 2 timer og 15 min., er den først færdig kl. 21.15, hvilket kan være sent for børnene. Men i hvert fald denne aften var børnene trods dette stadig begejstrede og koncentrerede – det vidner om, at forestillingen er lykkedes overfor sit kernepublikum.

Der er ingen tvivl om, at Aalborg Teaters opsætning af ’Ronja Røverdatter’ er seværdig for særligt børn, men bestemt også for både barnlige sjæle og voksne.

 

 

 

Aalborg Teater, Jernbanegade 11, 9000 Aalborg 

Spilleperiode: 2. november-17. december 2016

Set den: 2. november 2016

Fotos: Lars Horn 

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://aalborgteater.dk/event/ronja-roeverdatter/

 

 

 

Følg os på Facebook:

https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: SKYGGE [Eurydike siger], Sydhavn Teater

Af Rosa Danielsen   Hvis man gerne vil have en aldeles anderledes teateroplevelse, skal ...

Anmeldelse: Ding Dong, Odense Teater

Af Anne Lottrup Sørensen   Ding Dong (eller Klokkeværket) er en letsindig og løssluppen ...

Anmeldelse: Life Is Good, Dansk Rakkerpak

Af Ea Melissa Christiansen   Et venskab kan opstå på et splitsekund. Ligeså kan ...

Anmeldelse: Danmarkshistorien, Bellevue Teatret

Af Jonas Gudmand   Bellevue Teatret inviterer til en original idé, hvor vi skal ...

Anmeldelse: Lonely House, Hofteatret (Kulturkontoret)

Af Jonathan Stahlschmidt   Anvist til balkonen i Hofteatrets velour-betrukne mørke, sidder jeg – ...

Anmeldelse: Sommer i Tyrol, Aalborg Teater

Af Christian Skovgaard Hansen   Aalborg Teater slutter sæsonen på Store Scene af med ...