Anmeldelse: Rundkørsel, Vendsyssel Teater

Forestillingen Rundkørsel skulle have haft premiere i foråret 2021, men som så meget andet, måtte den også aflyses pga. de dagældende restriktioner. Nu har den endelig fundet vej til scenen igen og for et publikum. Og tak for det!

Vi er i en lille provinsby, hvor forretningerne lukker, og folk stille og roligt flytter væk. Kommunen kæmper for at holde på de resterende borgere, og ikke mindst at tiltrække nye. Byen skal igen være attraktiv. Den seneste idé til dette involverer en ung, anerkendt kunstner, som skal opføre et imponerende kunstværk, som kan være indgang til byen og dens nye vartegn, i byens rundkørsel – også selvom den kun har tre grene…

Men det er ikke alle i byen, der synes, at man skal ”spilde” penge på den slags kunst. Det er for galt med en skatteyderbetalt skulptur – og så i rundkørslen! Det hjælper heller ikke, at kunstneren måske nok er lidt for smart-i-en-fart, da de møder ham første gang. Kommunen søger derfor frivillige, som kan hjælpe med at realisere værket. En flok forskellige frivillige møder op – og med forskellige dagsordener.

Arbejdet med kunstværket skrider frem, indtil en ulykke stopper processen. I hvert fald midlertidigt. Kan kunstværket mon blive færdigt? Hvad skal det være? Og hvem skal opføre det? Nye sammenhold og modsætninger viser sig, og det lykkes at rejse et kunstværk i rundkørslen, om end det måske ikke var det kunstværk, der var tænkt på til en start.

Hvad er kunst, og hvad er ikke kunst? Med det som omdrejningspunkt har Hans Rønne og Jens Kepny skrevet en ny komedie. Men komedien har heldigvis også noget mere på hjerte. Samfundets behov for kultur tages under lup, og de forskellige holdninger til kulturen dissekeres. Forestillingen bliver derfor også et væsentligt indspark i kulturdebatten. Hvor meget kultur har vi egentlig behov for? Er kultur ikke bare noget højpandet lort (udover i visse tilfælde i bogstavelig forstand…)? Og ikke mindst: Hvem skal betale for det?

Spørgsmålet om kunsten afspejler sig også i hele samfundet og ikke mindst det politiske landskab. Hvem skal betale – ikke bare for kunsten, men for det hele? Spørgsmålet er også, om man skal lade ”eliten” bestemme, eller om det virkelig giver noget at inddrage borgerne. Eller er de kun til besvær? Måske, måske ikke, men der er ingen tvivl om, at det tilføjer et nyt aspekt til beslutningsprocesserne.

Det er ikke kun kunsten, der er omdrejningspunktet. Som altid i ”Teatret”s forestillinger stikker de også noget dybere. Persongalleriet består af syv vidt forskellige personer med hver deres særegne holdninger. Enhver vil i et eller andet omfang kunne spejle sig i persongalleriet, og man vil kunne genkende en række af personernes træk. Persongalleriet er derfor ærligt, naturligt og troværdigt. Det udstiller de forskelle, som måske nok er der på overfladen, men også de ligheder, der viser sig, når vi lærer folk at kende. Hemmeligheder kommer frem til overfladen. Ingen af dem kan undvære hinanden, når det kommer til stykket.

Det samme kan man sige om skuespillerholdet, som består af Magnus Andersen Hald, Bodil Lassen, Uffe Magnus Kristensen, Uffe Rørbæk Madsen, Hanne Laursen, Anni Bjørn og Jørgen Bing. Ingen af dem kan undværes – og ingen af dem kan fremhæves særligt. Der er nemlig brug for dem alle, og de leverer en sublim ensemblepræstation.

Teksten er morsom, og den er på en og samme tid direkte, og bramfri, grænsende til det hårde, men også nænsom og virkelighedsnær. Hans Rønne formår – igen – at omsætte sin og Kepnys tekst, så alle facetterne kommer med. Ting tager den tid, de skal, men uden at det på noget tidspunkt bliver langt i spyttet. Vi skal ikke have ondt af provinsen, men vi skal samtidig se den som en ligeværdig part. Det hele foregår i Gitte Baastrups enkle, men virkningsfulde og omstillingsparate scenografi.

Vendsyssel Teater og ”Teatret” giver os med Rundkørsel ikke bare et indspark i kulturdebatten, men også et fornemt portræt af en ganske almindelig dansk provinsby og dens mange mennesketyper. Dé er også værd at holde på! Og alle vil kunne genkende sig i persongalleriet, som samtidig er en fin påmindelse om, at vi skal acceptere folks forskelligheder. Vi har alle drømme, som ofte ikke er umulige, hvis vi virkelig vil, og livet – og kunstens inspiration! – kan søge nye veje, hvis vi er åbne nok.

Forestillingen vil os langt mere, end den lidt aparte titel umiddelbart tilkendegiver. Afsted til Hjørring! Så vil du også opdage, hvad skulpturen ender med at forestille – samtidig slipper byen også for det rododendronbed, som man kan finde et lige til i enhver by. Og ellers kunne man håbe på, at den kommer rundt i landet. ”Storbybeboerne” har også godt af at se livet uden for byen.

Vendsyssel Teater og ”Teatret”

Vendsyssel Teater, Store Sal, Banegårdspladsen 4, 9800 Hjørring

Spilleperiode: 17. november-17. december 2022