Anmeldelse: Sandheden om Gladys, Det Kongelige Teater

Af Amalie Sloth de Fine Licht

Har du skimtet ned i mormors gemmer efter et hemmeligt kærlighedsbrev fra fortiden, så kan du med rette invitere dig selv hjem til Stanley og Gladys. Her vil du blive underholdt og få fortalt en rigtig god historie.

’Sandheden Om Gladys’ er ikke en hel almindelig teaterforestilling. Teatret er væk, og i stedet ringer jeg på døren hos Stan og Gladys i en gade på Nørrebro. Jeg bliver lukket ind, stiller mine sko, og befinder mig snart i en stue med væg til væg tæppe og gamle, indrammede, sort/hvid billeder.

I ’Sandheden Om Gladys’ er publikum fluen på væggen. Vi møder en mand og hans kvindelige hjælper, som til daglig arbejder med at rydde dødsboer, men denne gang støder de på noget interessant. Manden finder nogle håndskrevne breve, som fortæller historien om Stanley og Gladys tragiske kærlighedsforhold.

1

I håb om at finde frem til sandheden om Stanley og Gladys sindssyge, hengiver de to opryddere sig til de utallige breve, som Stanley skriver til sin svigermor. Alt bliver imidlertid vendt på hovedet, da et brev med Gladys underskrift dukker op, og den sande historie afsløres.

Hvis man, som jeg, kan genkende dette plot, er det fordi, at Eventministeriet i denne forestilling har lavet et samarbejde med podcast-magasinet Third Ear. Third Ear fortæller historien om Stanley og Gladys i et af deres podcast, som bygger på en sand historie.

Selvom lejligheden på Nørrebro er forholdsvis lille, er ’Sandheden Om Gladys’ en tempofyldt ekspressiv forestilling med aktion og fine æstetiske billeder. Lejlighedens rum bliver udnyttet på en overraskende og humoristisk måde, og de to skuespillere løber ud og ind med en ufattelig præcis timing. Som et spøgelse fra fortiden, kaster en tredje medspiller skygger med sin skjulte tilstedeværelse og pludselige medvirken, og lyde og musik tager os frem og tilbage i tid.

Eventministeriet arbejder med meget korte prøveperioder, hvilket naturligt præger forestillingen. Publikum må acceptere de lidt store armbevægelser og det grove udtryk i en ellers naturalistisk ramme. Derudover sad jeg tilbage lidt skuffet over ikke at få lov til at slutte historien ved de to opryddere og deres indbyrdes forhold, da der også her var en historie at fortælle.

Det er en anderledes intim oplevelse sådan at sidde som fluen på væggen i et privat rum. Hvis man ikke har oplevet teatret i denne form, kan det varmt anbefales. Derudover er ’Sandheden Om Gladys’ en humoristisk og underholdende forestilling, som hurtigt vinder én ind med sine charmerende karakterer.

Det Kongelige Teater, Eventministeriet – I en lejlighed på Frederikssundsvej 17, 2. tv., 2400 Kbh. NV

Spiller pt. ikke længere.

Set den: 19. juni 2015 under CPH STAGE

Foto: Natascha Thiara Rydvald

Se nærmere på forestillingens officielle side:

http://www.cphstage.dk/event/sandheden-om-gladys-2015-06-15-19-00/ oghttp://kglteater.dk/det-sker/forestillinger/sason-2014-2015/andet/cph-stage/sandheden-om-gladys

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Det der er tilbage, GLiMT

Af Rose Himmelstrup Hansen   Sorg er en af de svære størrelser at arbejde ...

Anmeldelse: ONE 2.0, Dansekapellet (Uppercut Danseteater)

Af Amalie Sloth de Fine Licht   Uppercut Danseteater genopsætter ’ONE’ fra 2012, nu ...

Anmeldelse: Home Visit Europe, Mungo Park, Sort/Hvid og Teater Nordkraft

Af Sidsel Stoustrup   Hvorfor hedder det ’Home Visit Europe’? Og hvorfor er det ...

Anmeldelse: Syng dansk, Bellevue Teatret

Af Jonas Lehmann Rasmussen   ’Spil Dansk Dagen’ er den sidste torsdag i oktober, ...

Anmeldelse: Persefone stikker af (teaterhørespil), AKT1

Af Anne Sophie Parsons   En vibrerende, mørk lyd, sætter tonen for Underverdenen som ...