Anmeldelse: Scener fra et ægteskab, KGL AKUT
Af Christian Skovgaard Hansen
Det Kongelige Teaters ’Scener fra et ægteskab’ er en del af deres nye tiltag KGL AKUT. KGL AKUT beskrives af teatret som ”et nyt teaterformat, der dramatiserer aktuelle begivenheder.” ”En aktuel hændelse, ekstremt kort forberedelse, og et team bestående af teaterfolk, der står klar til at sætte et dramatisk aftryk på virkeligheden.” – sådan beskrives opskriften på Det Kongelige Teaters nye teaterberedskab.
’Scener fra et ægteskab’ er en reading, og den blev oprindeligt afholdt som et KGL AKUT-arrangement d. 12. maj i forbindelse med Women Deliver-konferencen i København. Her under CPH STAGE 2016 får vi igen en mulighed for at opleve readingen.
Ingmar Bergmans ’Scener fra et ægteskab’ fra 1973 ligner sig selv – eller rettere teksten gør i hvert fald. Fremførelsen gør derimod ikke, da manden spiller kvindens rolle, og kvinden spiller mandens. ’Scener fra et ægteskab’ er fortællingen om ægteparret Johan og Marianne, som er et moderne og ikke mindst ”ideelt” par med to børn, akademiske baggrunde og et fast familiemønster. Dette bryder sammen, og gradvist bryder ægteskabet op, og det hele smuldrer, inden det ender i skilsmissen.
Meget har ændret sig siden 1973 – og så alligevel ikke. Readingen sætter spørgsmål ved de moderne kønsroller og den måde, som vi lever på i dag. Det er interessant at lade karaktererne skifte rolle, og det fungerer forbavsende godt, om end visse situationer bliver sat lidt på spidsen og lettere aparte – og så alligevel; det kunne i princippet godt foregå i dag. Og hvis det gjorde, hvordan ville vi så se på det? Den viser også, at vi ikke alene kan nøjes med enkelte scener fra et ægteskab. Vi er nødt til at gennemleve dem alle; vi kan ikke blot plukke de scener, som vi ønsker ud. Ægteskabet et samlet livsforløb, men bestående af forskellige scener med forskellige reaktioner.
Morten Kirkskov og Sofie Gråbøl er på scenen, og de gør det fantastisk godt. I dette tilfælde han som den lidt usikre mand, og hun som den stærke, selvstændige kvinde. Dog savnes visse steder både lidt nerve og nærvær, men det er svært i en reading på en af landets største scener. Men en mere følelsesbetonet fremførelse ville have givet en mere både varm, ærlig og smertefuld opsætning.
Readingen varer ca. 2,5 time (inkl. pause), hvilket er til den lange side for en reading. Jeg ved godt, at det er en reading, hvilket kræver noget at læse op fra – men de mange papirer tager nogen gange fokus fra historien, når papirerne “flytter med rundt” igennem handlingen. Readingen fremføres endvidere på Store Scene i Skuespilhuset. En mindre og mere intim scene ville formentlig passe bedre til den rørende, nærværende og ærlige tekst. Allerbedst ville en almindelig opsætning dog passe bedst, da man herved giver et bredere spillerum på alle tangenterne.
KGL AKUT
Det Kongelige Teater, Skuespilhuset, Store Scene
Spilledato: 10. juni 2016
Foto: Christian Als
Læs nærmere her:
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod