Anmeldelse: Ser du mig, Teater Grob (Teater Grob og CoreAct)
Af Sofie Lystrøm
”Jeg har altid drømt om, at folk så mig i øjnene først. Så den, der er inde i mine øjne. Mig.” Dette citat er omdrejningspunktet for forestillingen Ser du mig, der netop har haft premiere på Teater Grob.
Forestillingen er samfundskritisk og handler om mennesker, der falder ud af samfundets kredsløb og rammer bunden. I stykket følger vi de tre skuespillere, der sammen med en symbolsk scenografi og et intenst lydbillede afspejler menneskelige skæbner, der på den ene eller anden måde har ramt bunden. Menneskeskæbner som er havnet i mørkesiden af samfundet, hvor de finder hinanden.
Ser du mig italesætter den verden, vi lever i, hvor selvudvikling og vækst er bærende kræfter. Den undersøger, hvad der sker, hvis man pludseligt ender på samfundets bund. Hvis man for eksempel kommer ud for en ulykke eller pludseligt må give efter for presset. Kunne det også ske for dig? Og hvad ville du så stå tilbage med? Forestillingen prøver således at sætte et spejl op for sit publikum og få dem til at sætte deres eget liv i perspektiv.
Dog må jeg indrømme, at stykket ikke helt kom ind under huden på mig eller rokkede særligt ved mine perspektiver. Måske fordi hele tematikken er så velkendt, at flere replikker virker banale og som noget man har hørt mange gange før. Samtidig portrætterer de tre karakterer mange forskellige menneskelige skæbner fra toppen til bunden af samfundshierarkiet, og publikum følger derfor ikke nogen personlige fortælling i længere tid gennem forestillingen. Det er selvfølgeligt et bevidst valg, men for mig var resultatet, at karaktererne i højere grad blev en del af scenografien og ikke nogen, jeg var følelsesmæssigt involveret i.
Forestillingen forsøger at undersøge en bred tematik ved at få alle perspektiver med på de 70 minutter, som forestillingen varede, men jeg savnede at få det dybere lag og at der blev zoomet mere ind på den enkelte fortælling.
Scenografien af Edward Lloyd Pierce er enkel, smuk og fungerer som symboler, hvor lyspærer i loftet symboliserer samfundet og bunker af sandsække symboliserer samfundets ressourcer. Lyspærerne er den bærende lyskilde, og derfor er lyset meget integreret i dramaet. Visuelt er der ikke en finger at sætte på forestillingen. Det samme gælder lyden, der er designet til forestillingen af Mika Forsling. Lyden gør oplevelsen intens, når for eksempel alle lyspærerne dunker ned fra loftet med et ordentligt rabalder. Lyden skaber og understøtter stemninger hele vejen igennem stykket.
De tre skuespillere Mohamed Ali Osman, Helene Kvint og Søren Møller Pedersen gør det i og for sig godt. De afspejler de forskellige karakterer på måder, der er både sjove, alvorlige, tragikomiske og sørgelige. Men de er ikke nogen faste karakterer, og forestillingen savner en egentlig handlingskurve. Jeg tror, at manuskriptforfatterens intentionen er, at der skal være en balance mellem det sjove og det alvorlige, men jeg oplevede desværre, at det blev lidt for overgjort når det skulle være sjovt og lidt for melodramatisk, når det skulle være alvorligt.
Ser du mig er skabt i et samarbejde mellem Teater Grob og CoreAct, som er en per-formanceduo bestående af Anika Barkan og Helene Kvint. Duoen arbejder med at bearbejde og dramatisere personlige fortællinger fra det offentlige rum og skaber således teater, der ligger sig feltet mellem kunst og socialt engagement. Dette engagement kan mærkes i Ser du mig. Særligt i slutningen af forestillingen, hvor den på en meget kreativ måde inkluderer sit publikum og sine omgivelser. Hvordan dette fungerer, må du se forestillingen for at opleve.
Alt i alt er Ser du mig en omfavnende og inkluderende oplevelse, der viser hvordan mennesker kan havne på samfundets bund, men stadig finde hinanden i fællesskabet. Men forestillingen bliver fortalt for bredt, og derfor føles handlingen og tematikkerne ofte overfladisk og klichefyldt. Se den, hvis du gerne vil have en spændende oplevelse, hvor teaterrummet bliver brugt på en utraditionel måde.
Teater Grob og CoreAct
Teater Grob, Nørrebrogade 37, 2200 København N
Spilleperiode: 21. aug.-12. sep. 2020
Set den 21. aug. 2020
Fotos: Emilia Therese
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
Medvirkende: Mohamed Ali Osman, Helene Kvint og Søren Møller Pedersen
Idé & koncept: CoreAct
Manuskript: Abelone Koppel
Instruktion: Anika Barkan
Scenografi og lysdesign: Edward Lloyd Pierce
Visuel konsulent: Anna Schuleit Haber
Lyddesign: Mika Forsling
Varighed: Ca. 1 time og 10 minutter uden pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod