Anmeldelse: Sharon Eyal og L-E-V: Into the Hairy, Østre Gasværk Teater (København Danser)

Anmeldelse: Sharon Eyal og L-E-V: Into the Hairy, Østre Gasværk Teater (København Danser)

Af Christian Skovgaard Hansen

Årets anden København Danser-forestilling har fundet vej til Østre Gasværk Teater. Denne gang er turen kommet til koreografen Sharon Eyal og hendes kompagni L-E-V’s forestilling Into the Hairy. Eyal har stiftet kompagniet sammen med Gai Behar, der har stået for en række events med elektronisk musik.

Det er netop det, der mødes her: Altså Eyals GAGA-inspirerede tranceagtige dans og Behars elektroniske musik gennem kompositioner af den walisiske kunstner Koreless (Lewis Roberts). GAGA er eksperimenterende trin- og kropssprog, som er inspireret gennem fantasien, når den omsættes til dansetrin.

I Into the Hairy er danserne alene på det sorte gulv. Det er dansen, der er i centrum. De forskellige stemningen illustreres gennem musikken og Alon Cohens insisterende og fine, men overvejende mørke lysdesign. Omdrejningspunktet er kærlighedens dybde, hvor den er er gået i stykker, så ensomhed, dybet og mørket fylder. Fortællingen er abstrakt, og det er en gribende fortælling, dog uden fortløbende handling, men hvor følelserne udfoldes.

Der er ikke en finger at sætte på danserne, Darren Devaney, Guido Dutilh, Alice Godfrey, Johnny McMillan, Keren Lurie Pardes, Nitzan Ressler, Frida Dam Siedel, Lau Gregory og Juan Gil, når de bevæger sig både i én sammenhængende gruppe, og når de hver især sættes uden for fællesskabet en efter en. Arme og ben strækkes stærkt, alt imens kroppen kontrollabelt, men alligevel pludseligt vrides. Dansen er energifyldt og fantasifuldt, hvor vi selv skal tolke på de eksperimenteret trin og det insisterende kropssprog, når vi er med på rejsen ud i uvishedens mørke dyb.

Dansen er eksperimenterende og moderne, når danserne i deres tranceagtige tilstand bevæger sig rundt på scenen. De følger musikkens foranderlige rytme. Følelserne er fremme, og dansen er smuk. Tårerne markeres på dansernes ansigter. Men den er samtidig en kende gentagende og sine steder lidt ensformigt, hvorfor den kun momentvis når rigtigt at fange og røre os publikummer. Trancen bliver derfor brudt. Den bliver aldrig rigtig gribende for os. Dét er forestillingens helst store minus.

Kostumerne er designet af Maria Grazia Chiuri, der er kreativ direktør hos Christian Dior Couture, og de består af mørke heldragter. Dragterne er på en og samme tid elegante og sanselig på den ene side og dystre, lukkede og uhyggelige på den anden side. Vi udfordres også her. Er det mennesker bag dragterne, eller hvilken slags organisme er vidner til?

Into the Hairy er måske ikke den mest helstøbte eller tilgængelige forestilling – i hvert fald ikke for den mere uerfarne dansepublikummer – men det endnu en spændende danseforestilling, som København Danser har fået til Danmark. Uanset om du kan lide den eller ej, er der kun respekt til København Danser for, at de prøver at udvide vores dansehorisont. Tak for det!

København Danser (Sharon Eyal og L-E-V)

Østre Gasværk Teater, Morten Grunwalds Pl. 1, 2100 København Ø

Spilleperiode: 30. maj1. juni 2024

Set den 30. maj 2024

Fotos: Katerina Jebb

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Darren Devaney, Guido Dutilh, Alice Godfrey, Johnny McMillan, Keren Lurie Pardes, Nitzan Ressler, Frida Dam Siedel, Lau Gregory og Juan Gil

Instruktør og koreograf: Sharon Eyal og Gai Behar

Original musik: Koreless

Kostumer: Christian Dior Couture og Maria Grazia Chiuri

Lysdesign: Alon Cohen

Varighed: Ca. 50 minutter uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *