Anmeldelse: Sister Act, Det Ny Teater

Anmeldelse: Sister Act, Det Ny Teater

Af Christian Skovgaard Hansen

Amen! Der er ingen tvivl om, at det er en velsmurt musicalmaskine, som Niels-Bo Valbro efter 29 år på posten som teaterdirektør for Det Ny Teater, overlader til sin efterfølger. Han har gjort os vant til, at vi på Det Ny Teater kan forvente musicals i særklasse. Dette efterårs musical Sister Act er overordnet ingen undtagelse, om end det ikke er en af de allerbedste musicals på teatret.

Sister Act er en musicalversion efter filmen af samme navn (på dansk: ”Halløj i klostret”) fra 1992. Musikken er af Alan Menken, sangteksterne af Glenn Slater, og Cheri Steinkellner og Bill Steinkellner har skrevet manuskriptet. Handlingen er her henlagt til 1970’erne tilsat rigelige mængder gospel og retrofest.

Divaen og natklubsangeren Deloris Van Cartier, der drømmer om den store sangkarriere, har en uberegnelig gangsterkæreste Curtis. Da hun en dag overværer ham begå et brutalt mord, kommer hun med i et vidnebeskyttelsesprogram, så Curtis kan blive stillet for en dommer. Hun bliver derfor gemt et sted, hvor hun ikke umiddelbart vil blive fundet: I et kloster.

Det ligger ikke lige for, at hun passer ind i klostret, og dets abbedisse har også sine betænkeligheder. Men med fælles hjælp finder klostrets kor melodien, alt imens Curtis og hans håndlangere leder efter Deloris. Samtidig har også betjent Eddie Souther sine kvaler at kæmpe med, da han og Deloris kender hinanden fra tidligere tider. Deloris indser også til slut, hvad der egentlig er vigtigt her i livet. Det kan nok være, at Curtis finder hende, men det hele ender alligevel – naturligvis – godt til sidst.

Julie Steincke gør det fantastisk som Deloris. Hun synger som en drøm, og der er både styrke og swing i sangen. Samtidig besidder hun både charme og med tiden, som handlingen skrider frem, også en eftertænksomhed og sjæl, men også den rebelske frækhed, som får forestillingen til at køre på skinner. Det er i høj grad hendes fortjeneste, at forestillingen kommer sikkert hjem.

Af nonnerne må fremhæves Anne Herdorf og Pia Rosenbaum, som begge får det maksimale ud af deres mindre roller, hvor det måske ikke lige er troen, der fylder mest. Der er i stedet plads til både humor og musikalitet. Det samme kan siges om Mira Balloli unge nonne, der i starten besidder en vis usikkerhed, men som ender med at vise os, at hun faktisk har ben i næsen og et ungdommeligt mod på at gøre noget ved tingene. Generelt gør hele holdet af nonnerne det godt, og det er særligt, når de er på scenen, at det hele swinger musikalsk i deres store sceneshows.

Resten af skuespillerholdet gør det lidt med svingende kvalitet. Marianne Mortensen gør det overordnet fint som klostrets abbedisse, men hun spiller også lidt kraftløst, når hun mangler den varme og underfundige sarkasme, der også skal til. Curtis’ tre håndlangere Max-Emil Nissen, Oliver Poulin og Morten Adelhardt Kristensen er gode sangere, og deres trios problemer bliver skægt og tilpas karikeret portrætteret, selvom de til tider bliver lige pjankede nok. Henrik Lunds Eddie er sød, men også lidt anonym, men han viser os med tiden, at den lille, spinkle mand faktisk kan mande sig op.

Værst er dog Al Agamis Curtis. Han synger fint nok, men hans skuespil er ikke i top. Det er stift og fladt, og man tror aldrig rigtig på, at han er den farlige, farlige gangster, som ikke skyr nogen midler. Og det er et problem – for hvorfor skulle Delores være bange for ham og være på flugt ind i vidnebeskyttelsen, hvis han ikke er farlig? Øv!

Simon Wells scenografi udnytter til fulde Det Ny Teaters scenerum, og uanset om vi er i gangsternes hule, på politistationen, i klostret, på bar eller i Eddies ydmyge hjem fungerer scenografien, om end den måske har det mest moderne udtryk. Han har også stået for de glimrende kostumer. Musikken af Alan Menken får sprudlende liv fra liveorkestret. ”Indpakningen” fejler derfor ikke noget.

Vi får desværre ikke helt det høje niveau, som Det Ny Teater har gjort sig kendt for. Men Sister Act er en komisk musical, hvor særligt nonnerne og ikke mindst Julie Steinckes præstationer må fremhæves. Det er fin feel-good underholdning, men de lidt større tanker udebliver, så vi ikke kommer helt op at ringe.

Det Ny Teater, Gl. Kongevej 29, 1610 København V

Spilleperiode: 21. september-26. november 2023

Set den 21. september 2023

Fotos: Miklos Szabo

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Julie Steincke, Marianne Mortensen, Al Agami, Tomas Ambt Kofod, Anne Herdorf, Mira Balloli, Pia Rosenbaum, Henrik Lund, Anna Gadborg, Mette Ladekarl, Max-Emil Nielsen, Oliver Poulin, Morten Adelhardt Kristensen, Frederik Espenhain, Emilie Sanderhoff, Fie Alberte Damgaard-Lauritsen, James Leece, Niklas Frandsen, Paul James Rooney, Elise Ruusunen, Evalin Rosenberg, Josephine Feit, Nanna Rossen og Nikoline Harriet Breienholt

Musik: Alan Menken

Sangtekster: Glenn Slater

Manuskript: Cheri Steinkellner og Bill Steinkellner

Baseret på filmen af samme navn, skrevet af Joseph Howard

Yderligere tekst: Douglas Carter Beane

Oversættelse: Kenneth Thordal

Instruktion og koreografi: Lee Proud

Scenografi og kostumer: Simon Wells

Orkestrering: Doug Besterman

Korarrangementer: Michael Kosarin

Resident director: Tomas Ambt Kofod

Resident koreograf: James Leece

Varighed: Ca. 2 timer og 40 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *