Anmeldelse: SKAM 3: Isak og Even, Aveny-T

Af Josephine Rued Sørensen

SKAM 3 er den tredje af Aveny-T’s dramatiserede opsætninger af den norske NRK-serien, som tog Norden (og særligt Danmark) med storm: SKAM. Denne gang er det seriens tredje sæson, og dermed Isak og Evens kærlighedshistorie, der bliver opført live som teater for Aveny-T’s publikum. Selv skriver Aveny-T om historien og budskabet bag forestillingen, at ”SKAM 3 er historien om Isak og Even. Om at forstå sin seksualitet og sine følelser for et andet menneske – Uanset køn. At kærligheden er størst af alt og kender ingen grænser.”

Stykket havde sin verdenspremiere i torsdags, og jeg var så heldig at være blandt publikum på denne særlige og emmende aften af spænding og fan-nostalgi. Selv har jeg været meget stor fan af tv-serien og set alle sæsoner op til flere gange. Jeg har dog ikke haft fornøjelsen af at opleve teatrets tidligere opførsel af hhv. SKAM1 og SKAM2. Derfor kan jeg kun vurdere SKAM3 ud fra dets kobling til den tredje sæson af tv-serien.

Jeg må også indrømme, at jeg havde blandede forventninger og skepsis op til stykkets begyndelse. Som den ultra SKAM-nørd jeg er, var jeg meget spændt på at se Anders Lundorph og resten af teamets eksekvering af stykket, da man efter min mening skal træde meget varsomt, når man prøver at rekreere et populært fænomen eller en fortælling. Det kan hurtigt ende med at blive rigtig kikset. Men efter at have set stykket blev jeg positivt overrasket over stykkets tilgang til arbejdet.

De formåede ikke blot at komprimere en hel sæson ned til godt 1 ½ times live teater, hvor alle de vigtige scener og replikker alligevel blev beholdt, og oftest næsten direkte taget fra seriens manuskript og oversat til dansk. Samtidigt lykkedes det også teamet at komme publikums skepsis i forkøbet ved netop at adressere det faktum, at stykket var en live rekreation af serien, på scenen.

Stykket startede dermed ud med karakteren Isak, som talte direkte til publikum og ”satte scenen” ved også at henvende sig til de andre skuespillere på scenen og dirigere dem rundt. Han fungerede derfor også som fortælleren i sin egen fortælling og fik selv lov til at styre, hvornår scenen skulle skifte, ved at råbe ”Skift”. Der var altså kun seks skuespillere på scenen, som måtte skiftes til at spille de forskellige karakterer i historien. Alt i alt gav det en fed effekt, at der kun var seks skuespillere i alt. Der var et tydeligt skift mellem de forskellige karakterer, og flere steder i stykket, blev det et direkte komisk element, når skuespillerne måtte skifte karakter.

Som Aveny-T selv skriver det på deres hjemmeside, handler SKAM 3 om det at være ung og prøve at forstå sin seksualitet og sine følelser for et andet menneske. For dem, som ikke allerede ved det fra at have set tv-serien, er det et gennemgående tema i de forskellige sæsoners fortællinger. Det særlige ved den tredje sæson, og dermed også SKAM 3 som live teater, er dog, at der hér er et særligt fokus på homoseksualitet og psykiske lidelser, idet hovedkarakteren Isak forelsker sig i drengen Even, som lider af at være bipolar. Da stykket læner sig meget op ad seriens handling og manuskript, mener jeg ikke, at stykket i særlig grad formåede at sætte fokus på disse problemstillinger snarere end at det formåede at indfange seriens fortælling.

Jeg vil dog nævne, at Jon Stephensen gjorde et fremragende arbejde med den minimalistiske scenografi, som virkelig understøtte og satte karaktererne langt mere i fokus. Også Malthe Haugaard og Rasmus Overgaard Hansen fortjener en kæmpe ros for deres eksekvering af lys og lyd, som de klarede med bravur. Især i fest-scenerene gav den høje musik og de farvede lys, kombineret med skuespillernes slowmotionbevægelser, en effektiv understøttelse til scenens stemning.

Skuespillet fra de debuterende skuespillere var dog mere svingende. Nogle steder blev det en smule for karikeret og især i starten var det svært at leve sig ind i fortællingen. Men langsomt som fortællingen udviklede sig, og skuespillerne begyndte at bløde op, kom skuespillet også mere naturligt for de fleste på scenen. Jeg var særligt meget begejstret for Andreas Dittmer i rollen som både Eskild og ”fyr”. Han formåede at spille to meget forskellige roller, som begge blev eksekveret fremragende autentisk og med en ro på scenen, der gav publikum ro i maven.

Lue Dittmann Støvelbæk og Nikolaj Groth i rollerne som hhv. Isak og Even (de to hovedkarakterer) gjorde tilmed et fremragende stykke arbejde med at spille forelskede og passionerede omkring hinanden på scenen. Dog var jeg ikke altid helt fan af deres fremtræden som karakterer uafhængigt af hinanden. Her blev skuespillet en anelse for ”præsterende” og karikeret til min smag.

Selvom jeg generelt synes, at karaktererne var autentiske til SKAM-fortællingens oprindelige karakterer, var jeg dog ikke ovenud begejstret for karakterarbejdet med rollen Jonas i stykket, som efter min mening lå for langt fra karakteren i serien. Om det er et bevidst valg, der er blevet taget under karakterarbejdet, kan jeg dog ikke udtale mig om.

Somme tider kan det fungere godt, at man forsøger at arbejde sig lidt væk fra det, som man prøver at rekreere, og andre gange er det bedre, hvis man blot forsøger at genskabe det så autentisk, som det er muligt. Der er dog en hårfin grænse mellem de to metoders virkning.

Alt i alt var jeg meget tilfreds med Aveny-T’s opsætning af SKAM 3, og er man glad for serien, vil man helt sikkert også nyde at se den som live teater – jeg fik i hvert fald mange nostalgiske flashbacks til seriens scener, da jeg så stykket.

Aveny-T, Frederiksberg Allé 102, 1820 Frederiksberg

Spilleperiode: 19. september-9. november, 2019

Spiller herefter i Musikhuset Aarhus i perioden 13.-16. november 2019

Set den 19. september 2019

Fotos: Zuhal Kocan

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.aveny-t.dk/forestillinger/skam3

Medvirkende: Lue Dittmann Støvelbæk, Nikolaj Groth, Fanny Bornedal, Nanna Finding Koppel, Andreas Dittmer og Ferdinand Gomez Glad Bak

Dramatiker: Line Mørkeby

Iscenesætter: Anders Lundorph

Scenograf: Jon Stephensen

Lys: Malthe Haugaard

Lyd: Rasmus Overgaard Hansen

Koregraf: René Winther

Varighed: Ca. 1½ time uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Tristan og Isolde, Det Kongelige Teater

Af Julia Bielefeld Ved eftermiddagens koncertopsætning af Wagners Tristan og Isolde fik musikken lov ...

Anmeldelse: Secrets, Why Not Theatre Company

Af Sidsel Stoustrup   ’Secrets’ foregår på engelsk og styres af monologer, så jeg ...

Anmeldelse: Ottetusinde, Teatret Svalegangen

Af Lea Damgaard   ”Aarhus – Danish for progress – English for bullshit!”   ...

Anmeldelse: Kort over glemte forbindelser, Teater Får302 (Teater Legio)

Af Julius Gotthardt Møller   I løbet af den korte, men intense, time, som ...

Anmeldelse: Godnat Albert, Teatret ved Sorte Hest

Af Jacob Riegels   Absurd teater – dét er fandme godt. At se folk, ...