Anmeldelse: Sigurd fortæller om de græske guder, Østre Gasværk Teater

Af Julie Vad B. Madsen

Sigurd Barrett er ude med endnu en teaterkoncert. Denne tager han fat i sin bog Sigurd fortæller om de græske guder fra 2014. Vi bliver her taget med ind i en mytologi med både vold, død, håb og snedighed.

Modsat hans tidligere forestilling ”Sigurd fortæller om Danmarkshistorien”, som blandt andet spillede på Det Kongelige Teater, er der ikke nogen rammefortælling omkring denne teaterkoncert. Vi springer derfor fra den ene fortælling til den anden. Man får en fornemmelse af kronologi til at starte med, hvor verdens begyndelse og gudernes fødsel præsenteres, men det slutter hurtigt, og bliver erstattet af separate historier.

Først akt slutter af med at præsentere Iliaden og hele anden akt er kun Odysseen. Er man ikke bekendt med disse to, så er det historien om den Trojanske hest og krigshelten Odysseus 10 årige hjemrejse til sin kone. Der er dermed ikke meget historien om guderne over det. Vi får præsenteret Zeus, Hera, Hades og Apollon, men det er så også omkring det for de græske guder. Der kommer et gudebarn hist og her, men ellers ikke. For mig kunne forestillingen dermed lige så godt have heddet ”Sigurd fortæller om den græske mytologi generelt”, da fokus ikke var ret meget på guderne, men mere historier om verdens opståen og helte, eller måske nærmere ”Sigurd fortæller om Odysséen”. Det havde passet bedre med forventningerne. De historier der bliver fortalt handler mere om myterne med verdens opståen og helte. Historierne i sig selv er dog gode.

Konceptet er godt, men der mangler på udførelsen. Historien er kompliceret og handler mere og den græske mytologi end de græske guder og sangene mangler noget af den ”catchyhed”, som de havde, da Sigurd fortalte Danmarkshistorien. Der er dog nogle sange, som skiller sig ud i den gode ende. Her kan nævnes historien om Ekko og den dertilhørende sang. Den er virkelig god om man lærer en hel del gode ekkoer, som ”Hvad kan man se når køer flyver – yver, yver, yver”, og også sangen fra guden for Bøvl, er en af de bedre.

Forestillingen rummer en del humor, som får alle børn til at grine. ”Alle stivnede, selv de døde, der ellers var ret stive i forvejen” gik rent hjem sammen med Sigurds brug af et fantasisprog. Også brugen af ordet kælling om en gammel heks og heksens spørgsmål om, om nogen har en bussemand, går rent hjem hos børnene. Her er der ligefrem børn, der rækker hånden i vejret.

Sigurd selv skuffer ikke. Han er oplagt og selv da et teknisk problemer opstod, løste han det med professionalisme, så man stort set ikke lagde mærke til, at det var der. Han er og bliver et børneikon, som kan få børn til at råbe om kap, når han stiller spørgsmål og voksne til at synge med, når han lærer dem sange. Han er en dygtig fortæller. Han bliver bakket op af tre skønne musikere, som også levere lidt skuespil, samt skuespillerne Camilla Bendix og Peter Oliver Hansen, som sætter liv til nogle af karaktererne, som Sigurd præsenterer. Peter Hansen brillerer især som Narcissus, der er så vild med sit eget spejlbillede, at han glemmer alt andet. Hertil har de fire dansepiger, som gør et fantastisk stykke arbejde.

Østre Gasværk Teater er beklædt med kæmpe lagner, som agerer både himmelhvælving, Olympen og skaber grotter. Lagnerne oplyses med forskellige farve, og det fungerer. Det er meget simpelt, til tider måske lidt for simpelt, men det fungerer.

Forestillingen henvender sig til yngre børn. Der er en del interaktion med publikum. Sigurd stiller spørgsmål, og børnene svarer, og han lærer os et par linjer af udvalgte sange, som alle, selv forældre synger med på. Sigurd Barrett formår at fange børnene, men for de lidt større børn måtte fortællingen og scenografien gerne have fået lidt ekstra!

Forestillingen gør en klogere på den græske mytologi, men man skal forberede sig på lidt ekstra forklaring til børnene i pauserne, da det er en historie, som springer meget. Der manglede en rammefortælling, som kunne give fortællingen mere struktur.

Østerbro Teater, Østre Gasværk Teater, Nyborggade 17, 2100 København Ø

Spilleperiode: 19. september-20. oktober 2019

Set den 20. september 2019

Medvirkende: Sigurd Barrett, Camilla Bendix, Peter Oliver Hansen, Eskild Dohn, Martin Klausen, Mikkel Riber. Dansere: Frederikke Simoni Haunsø, Caroline Damgaard, Julie Flyvholm Marott, Frederikke Dahl, Sophia Vangsgaard, Mille Nysæther Bak, Josefine Lindholm og Laura Uhler Hjorth

Tekst & musik: Sigurt Barrett

Iscenesætter: Louise Schouw

Scenograf: Rikke Juellund