Anmeldelse: Skattesagens Helte, Teater Grob (Off Off/Produktion)
Af Julius Gotthardt Møller
Det er nok de færreste uden den helt store interesse for politik og offentlig administration der i detaljer kan huske, hvad skattesagen – altså den om Helle Thornings mand Stephen Kinnocks skatteforhold – helt præcist handlede om. Det gør ’Skattesagens Helte’ op med i en forestilling, der er den første i en række på tre under overskriften ”Projekt Glemmebogen” (anden forestilling bliver ’Corydong’ (om daværende finansminister Bjarne Corydon og salget af DONG, der endte med SF’s udtræden af regeringen) med forventet premiere i februar 2019).
I al sin enkelthed er stykket en utroligt underholdende gennemgang af forløbet rundt om sagen, og tager publikum med ind på direktionsgangen i SKAT København og i Skatteministeriet. Handlingen, der er skrevet af Kristian Halken, følger i grove træk det virkelige forløb. Og de tre skuespillere, Ina-Miriam Rosenbaum, Andreas Jebro og Søren Bang Jensen, spiller på skift stykkets mange roller – enkelte gange opstår der endda lidt diskussion om, hvis tur det egentlig er, til at have, hvilken paryk på. Alt sammen akkompagneret af livemusik med en passende mængde guitar-riffs.
Lige fra stykkets start bliver den underholdende tone sat af Ina-Miriam Rosenbaum, der introducerer Skattesagskommissionens mere end 1600 sider lange redegørelse, og efterfølgende af Andreas Jebro, der stolt proklamerer, at han skal spille Troels Lund Poulsen.
Herefter tager historien fart og i en blanding af, hvad der bedst kan beskrives som sketches med en vis portion nærmest slapstick-agtig humor, sange og overhead-præsentationer bliver vi som publikum hjulpet igennem historiens forløb. Det kan måske umiddelbart virke svært at forene sketch-humor med politisk (fidget-)spin og skattejura, men det lykkes langt hen ad vejen takket være skarpe karikaturer af særligt de fire hovedpersoner: Skatteminister Troels Lund Poulsen, departementschef i Skatteministeriet Peter Loft, direktør i SKAT København Erling Andersen og jurist i SKAT København Lisbeth Rasmussen – alle daværende. Alle de ”skyldige” er naturligvis blevet afskediget med det samme, og har mistet mulighed for igen at misbruge deres magt… Ville jeg ønske, at jeg kunne skrive. Men de bestrider naturligvis alle andre topposter!
Troels Lund Poulsen af Andreas fremstillet som meget uvidende over for alt der foregår, og Andreas’ sidebemærkninger (henvendt halvt til de to andre skuespillere og halvt til publikum) om sit Rolex-ur og næsten-i-skabet jyske dialekt, holder den underholdende stil kørende mellem de forskellige scener.
At anmelde en komedie, og det er ’Skattesagens Helte’ trods det politiske emne, er svært. For punchlines og timing er svært at videregive på skrift. Så for at gøre det kort: ’Skattesagens Helte’ er sjov. Der er en lang stribe af underholdende kommentarer indspark og situationer, der understreger hele forløbets absurditet – helt ned til den lille detalje, at Erling Andersen har et portræt af Helle Thorning-Schmidt stående på sit skrivebord.
Dog er stykket i min ledsagers og min optik for langt. Det varer to timer og 10 minutter inklusiv pause, og netop pausen er nok skyld i, at stykket trækker i langdrag. For hvor den første og klart længste akt gennemgående har et højt tempo og et løst format, så er størstedelen af anden akt mere konventionelt teater, og selvom samtalen mellem Troels Lund Poulsens og han tidligere spindoktor Peter ”Mørkets Fyrste” Arnfeldt er underholdende i sin udstilling af både Troels Lund Poulsen og Peters ligegyldighed overfor de demokratiske normer, så bliver slutspillet og domsafsigelsen for bombastisk til at være en naturlig fortsættelse af hele første akt.
Det er selvfølgelig let som anmelder at kritisere stykkets inddeling, men man kunne godt have skåret nogle af de lidt insisterende platte jokes om Stephen Kinnocks seksualitet og scenen mellem Erling og Stephen Kinnocks revisor Frode Holm – der i både stil, indhold og stemmeføring næsten var taget direkte ud af Rytteriet – ud af stykket og så droppet pausen. Det ville have gjort, at al den energi der er i stykkets første akt ikke ville være gået tabt over en kop kaffe i pausen, og at anden akt derfor ikke havde virket så forceret og over-the-top sammenlignet med første akts afstandtagen til helt seriøse.
Alt i alt er ’Skattesagens Helte’ dog et underholdende stykke, og selvom man som mig ikke helt havde styr på alle detaljerne om forløbet tilbage i 2010, så kan man godt nyde både jokes og karikaturer. Gennem stykket får vi et sjældent ærligt og satirisk indblik i den offentlige administrations krinkelkroge – eller sagt på en anden måde, så bliver politik, som vi kender det, udstillet i sin mest absurde form.
Off Off/Produktion
Teater Grob, Nørrebrogade 37, 2200 København N
Spilleperiode: 18. oktober-2. november 2017
(Forestillingen fortsætter sin turné rundt i landet i resten af oktober og november)
Set den 18. oktober 2017
Foto: Anders Hjerming
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
http://www.grob.dk/forestilling/skattesagens-helte/
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod