Anmeldelse: Sommer i Tyrol, Folketeatret

Anmeldelse: Sommer i Tyrol, Folketeatret

Af Line Rolighed

På Folketeatreter der nu igen gang i balladen. Denne gang på hotellet ”Den hvide hest” i Tyrol, hvor overtjener Leopold bliver forelsket i hotelejeren Josepha i forestillingen Sommer i Tyrol. Hans kærlighed bliver dog ikke gengældt, så mens resten af hotellets gæster og personale på kryds og tværs konkurrerer og kurtiserer, er der optræk til lidt af hvert på tyroler-hotellet.

Sommer i Tyrol er absolut underholdende. Forestillingen er let tilgængelig fyldt med finurlige karakterer, humorfyldte dialoger og musikalske stykker, der samlet set giver operetten dens gode energi.

Oprindeligt er Sommer i Tyrol en tysk operette ved navn ”Im Weissen Rössl”  fra 1930 med musik og tekst af Ralph Benatzy og Erik Charell. I 1964 blev deres operette omsat til Erik Ballings filmhit ”Sommer i Tyrol” med blandt andet Dirch Passer, Susse Wold og Ove Sprogøe i hovedrollerne. Det er med andre ord en klassiker der her opføres på Folketeatret, og i Rolf Heim og Jens Christian Leds bearbejdelse er der dertil søgt inspiration i den britiske komedieserie ”Halløj på badehotellet”. Det er et match der passer godt til de fleste karakterer i forestillingen, der i sig selv er ret morsomme, men samtidig medvirker, at den humoristiske tone ændres lidt i forhold til filmklassikeren.

De seneste tiders nedlukning af teatrene rundt om i Danmark har været op ad bakke, men med Sommer i Tyrol sparker Folketeatret igen gang i sit publikum. På ”Den hvide hest” er der plads til mange forskellige personligheder, og på tilskuerrækkerne er der ligesådan plads til alle, og forestillingen vil med al sandsynlighed være underholdende både for dem der holder af Erik Ballings filmopsætning, men også for dem der ikke har set klassikeren eller er nybegyndere indenfor operette-genren.

Sommer i Tyrol er bredt kendt på flere af sine sange, som fx ”Ja, ja, ja, – nu kommer jeg” og ”Man kan jo ikke gøre for at man har charme”, og generelt fylder det musikalske naturligt meget. Klassikerne er i det musikalske arrangement af Nikolaj Heyman og Niels Søren Hansen en del anderledes end man kender dem fra filmopsætningen, ikke mindst fordi de i teateropsætningen blot er tre musikere, som må skifte mellem mange forskellige instrumenter, i modsætning til Bent Fabricius-Bjerre og Ib Glindemans større arrangement. Et godt træk er til gengæld, at det giver mulighed for, at musikerne i høj grad inddrages i samspillet med skuespillerne, og på den måde hænger musikken godt sammen med skuespillet.

Derudover er de koreografiske elementer i stykket af Peter Friis fremragende, og binder musikken og skuespillet yderligere sammen, og bidrager desuden til humoren i operetten ved fx at inddrage elementer fra en berømt Beyoncé-koreografi.

Man skal dog ikke forvente, at man bliver transporteret direkte til alperne og tyrolerstemning, hvis man tager ind og ser Sommer i Tyrol, for desværre kunne man godt savne, at scenografien i højere grad bidrog til alpestemningen. Kulissen er samme, rå træflade stykket igennem blot levendegjort af låger og døre hvorigennem det i højere grad er skuespillerne der skaber stemningen i stykket, hvilket formentlig skyldes, at opsætningen også skulle have været en turnéforestilling. I forhold til tyrolerstemning virker det derudover forstyrrende, at der er stor spredning i stilen på kostumerne. Nogle er holdt i traditionel tyrolerstil, mens andre, som fx hotelværtinden Josepha er klædt en hel del mere moderne. De små inkonsekvenser i udtryk undervejs gør det til tider svært at finde ud af det samlede tidsbillede.

Generelt hænger nogle dele af Sommer i Tyrol bedre sammen end andre. Fx fungerer samspillet mellem Troels Malling og Clara Ellegaard i rollerne som charmøren Sigismund og den charmerede fabrikantdatter Clara rigtigt godt, fordi de virker overbevisende i deres fascination af hinanden. Derimod virker relationen mellem Leopold og Josepha, spillet af Pelle Emil Hebsgaard og Meike Bahnsen, ikke helt lige så overbevisende, måske forbi man mangler at se mere til Josepha fra Leopolds perspektiv, fremfor i rollen som den kommanderende hotelværtinde.

Skuespilpræstationen af Karsten Jansfort i rollen som den hidsige og stædige undertøjsfabrikant Julius Müller bør desuden fremhæves. Hans stædighed, stolthed og vrede er udtrykt både i stemmeføring, gestik og mimik og når helt udover scenekanten. Dertil er Marie Mondrup sjov og charmerende i rollen som servitricen Lenerl, mens undertøjsfabrikantens charmerende og læspende datter, Klara, som spilles af Clara Ellegaard, ligeledes går direkte igennem til sit publikum, og samtidig bør fremhæves for sin evne til fremføre sine sangstykker smukt, samtidig med at skulle læspe på samtlige s’er i teksten.

Yderligere bør nævnes Niels Anders Manley i rollen som undertjeneren Micki, der ofte må agere et overset bindeled mellem de skøre karakterer på hotellet, herunder blandt andet den forsigtige fotograf, velspillet af Morten Bo Koch, og til sidst bør selvfølgelig også nævnes Pelle Emil Hebsgaard, der løfter rollen som overtjeneren Leopold.

I denne teaterudgave af filmklassikeren Sommer i Tyrol er det helt klart humoren der er i fokus. Man er ikke på noget tidspunkt rigtigt i tvivl om, at det hele nok skal ende lykkeligt for forestillingens karakterer, og for nogen vil selve plottet og afviklingen måske derfor virke en anelse simpelt, men i forhold til genren, passer dette netop fint. Bearbejdelsen af filmklassikeren har i sine opdateringer holdt den lette tone, og man skal derfor heller ikke forvente hverken en kompleks kærlighedshistorie, intelligente jokes eller samfundskritisk satire. Det er ikke meningen. Det er underholdningsværdien og det høje humør, der i fokus.

Sommer i Tyrol er et humørløft, og med forestillingen får Folketeatret igen gang publikums lattermuskler. Med sin underholdende blanding af musik og humor er operetten en lun og lettilgængelig forestilling, som kan ses af alle.

OBS: På nogle af billederne ses Jesper Groth i rollen som Leopold, men da Jesper Groth skal repræsentere Danmark ved det international Melodi Grand Prix, spilles rollen som Leopold af Pelle Emil Hebsgaard.  

Folketeatret, Store Scene, Nørregade 39, 1165 København K

Spilleperiode: 11.-22. maj 2021

Forestillingen vender tilbage i sæson 2021/22

Set den 11. maj 2021

Fotos: Gudmund Thai

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.folketeatret.dk/shows/sommer-i-tyrol/

Medvirkende: Pelle Emil Hebsgaard, Karsten Jansfort, Søren Hauch-Fausbøll, Meike Bahnsen, Marie Mondrup, Troels Malling, Clara Ellegaard, Niels Anders Manley, Morten Bo Koch, Kristoffer Sass og Katrine Schmidt Nørgaard

Instruktion: Rolf Heim

Bearbejdning: Rolf Heim og Jens Christian Led

Scenografi: Sisse Gerd Jørgensen

Koreografi: Peter Friis

Musik: Ralph Benatzy

Libretto: Erik Charell

Musikalsk ledelse og arrangement: Nikolaj Heyman og Niels Søren Hansen

Kapelmester: Nikolaj Heyman

Musikere: Nikolaj Heyman, Tom Bilde, Henrik Silver

Oversættelse: Mogens Dam og Jens Louis Petersen

Varighed: Ca. 2 timer og 10 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

One thought on “Anmeldelse: Sommer i Tyrol, Folketeatret

  1. Var meget skuffet, blev træt af, at sidde og se ind i en trævæg. Der kunne godt være gjort mere ud af det. Men, Sommer i Tyrol trækker mange mennesker og det gir jo godt til teateret, som måske trænger til det oven på Coronaen. Hvorfor Josefina skulle gå i buksedragt? Forstår man ikke? Ikke en forestilling for min mand og mig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *