Anmeldelse: Ebberød Bank 2.0, Det Kongelige Teater

Anmeldelse: Ebberød Bank 2.0, Det Kongelige Teater

Af Nanna Sofie Pehrson

Kan man blive bankdirektør uden erfaring eller en krone på lommen? If you can dream it, you can be it! Sådan lyder det i Det Kongelige Teaters satiriske nyfortolkning af den gamle folkekomedie ”Ebberød Bank”. I Ebberød Bank 2.0 står det økonomiske system, såvel som dansk politik i alle dets afkroge, for skud. Og det er virkelig morsomt.

Den velkendte duo Frederik Cilius og Rasmus Bruun, også kendt fra Radio24syv’s ”Den korte radioavis”, viser nu, at de kan fyre vellykket satire af fra endnu et format. Denne gang på de skrå brædder i Ebberød Bank 2.0, der er baseret på den gamle klassiker af omtrent samme navn. Det er et modigt valg at tage noget så gammelt og støvet, og forsøge gøre det til en nutidig satirisk komedie. Men Ebberød Bank 2.0 giver ikke desto mindre publikum et hårdt stød i lattermusklen.  

Historien er i store træk den samme, som man kender den fra den gamle folkekomedie. Den forgældede skræddermester i Ebberød, Peter Vipperup, spillet af Rasmus Bruun, bliver bankdirektør i den nyetablerede Ebberød Bank: ”Gode penge for gode mennesker!”. Men Vipperup vælger at tage ukonventionelle metoder i brug – han har nemlig ikke en krone på lommen. Til stort held (og stor overraskelse) for Vipperup bliver den pengeløse bank en stor succes i den lille by. Men i takt med at banken vokser, synker Vipperup længere og længere ned i den kapitalistiske suppedas.

Økonomi kan være både svært, uforståeligt og kedeligt. Og hvis jeg skal være ærlig, har jeg ikke selv meget forstand på hverken lukrativ forretning, renters-rente eller den famøse ”bolig-boble”. Som en replik i forestillingen lyder: ”De fleste af os giver op, når vi skal forstå vores elregning.” Men økonomi er ikke kedeligt med ensemblet fra Ebberød Bank 2.0. Tværtimod. Og fordi stykkets hovedkarakter, skræddermester Peter Vipperup, også starter på et nulpunkt, hvad gælder økonomisk forståelse og viden, er det muligt for nær alle og enhver at følge humoren og være med på forestillingens præmis.   

Ebberød Bank 2.0 er en perfekt balance mellem politisk virkelighed og fiktion. Det er den sømløse overgang mellem den klassiske historie om Ebberød og den nærmest helt dagsaktuelle satire, der gør denne forestilling helt speciel.

Det er utroligt befriende, efter et år hjemme på sofaen med Phillip Faber i fjerneren, at træde ind i et rum fyldt med fremmede, hvor vi igen kan samles om en kærlighed til satire og scenekunst. Det sceniske udtryk er en æstetisk rejse, der afspejler Ebberød Banks velstand. Scenografien lader til at være inspireret af stumfilmsverdenen og starter ud, som et gråt og kedeligt arbejderkvarter, men udvikler sig til et cirkuslignende, 1960’erne inspireret syretrip. Et syretrip, der bakkes flot op af et dygtigt ensemble, der alle er med til at gøre Ebberød Bank 2.0 til den succes den er.

Og apropos syretrip. Frederik Cilius, der spiller karakteren Løgholm, ligner en, der er druknet og genopstanden i kostumelageret med den tykkeste tyske accent i mands minde. Men han er eddermukme sjov og ”on point”. Det var noget af det, jeg hørte blandt publikum omkring mig i pausen, ”Cilius, han siger bare det, som falder ham ind. Vittighederne er on point.” Og jeg er meget enig. Det kan bare noget helt særligt, når man bliver hevet ud af fiktionen med bukserne nede, som for eksempel med replikken ”Renter bliver ikke arbejdsløse under Corona.” Eller når der sendes stikpiller efter kulturministeren eller skattevæsnet – eller os selv for den sags skyld. Det er så virkelighedsnært og samtidig så absurd.  

Hele stykket blev bakket op af musiske indspark akkompagneret den dygtige Thomas Hamilton, og det fungerede upåklageligt. Det hele ender selvfølgelig lykkeligt og uforandret, som så meget jo i virkeligheden gør. I sidste ende er den gode, retfærdige økonomi vel nok mest af alt en utopi. 

Anden akt er klart stærkest. Det er der, de skarpeste jokes lander og det er der, hvor det for alvor bliver gakket. Dermed ikke sagt, at første akt ikke også er morsom. Det er en opbygning, hvor man virkelig mærker, at de har gemt det bedste til sidst. Det fungerer godt, og man forlader teateret ”on a high”.

Min endelige vurdering er, at det ikke kan være andet end en god investering at købe billetter til Ebberød Bank 2.0.

Det Kongelige Teater, Skuespilhuset, Store Scene, Sankt Annæ Plads 36, 1250 København K

Spilleperiode: 8.-29. maj 2021

Set den 8. maj 2021

Fotos: Emilia Therese

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://kglteater.dk/det-sker/sason-20202021/skuespil/ebberod-bank-2.0?section=top

Medvirkende: Rasmus Bruun, Frederik Cilius Stine Schrøder Jensen, Christine Gjerulff, Mads Rømer Brolin-Tani, Nicolai Jørgensen, Karen-Lise Mynster, Andreas Jebro og Thomas Hamilton 

Iscenesættelse og manuskript: Heinrich Christensen

Scenografi og kostumer: Gjermund Andresen

Lysdesign: Ulrik Gad

Lyddesign: Jonas Vest

Komponist, arrangør og musiker: Thomas Hamilton

Udviklingskonsulenter: Frederik Cilius, Rasmus Bruun, Karen Lundsby Anderse og Ole Bjerg

Varighed: Ca. 2 timer og 30 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *