Anmeldelse: Sonoma, Østre Gasværk Teater (La Veronal (København Danser))

Af Ida Spedtsberg
Magisk feminisme krydser surrealisme i årets anden inviterede forestilling, Sonoma, udvalgt til dansefestivalen København Danser. På besøg er den anerkendte franske koreograf og iscenesætter Marcos Morau med sit eget kompagni La Veronal. Priser som Årets koreograf, Knight of the Order of Arts and Letters og stillinger som huskoreograf for Nederlands Dans Theater og Staatsballett Berlin viser, at her er tale om en big deal. Og Sonoma er et fascinerende eksempel på Moraus eventyrlige skæve univers.

Så, first things first: surrealisme og moderne dans er begge stilarter, der hver for sig kan skræmme selv den gængse teatergænger væk. Vi som mennesker er ikke altid gode til at være i et space, hvor det er svært ved at finde mening. Det gør os nervøse og får os til at føle os dumme. Men surrealisme er netop kendetegnet ved det absurde og det udefinerbare, der lurer under overfladen. Derfor er det ekstremt vigtigt, at Ulrik Birkjær og Thomas Mieth, stifterne af København Danser, i deres introduktion til Sonoma giver os lov til at ”opgive at forstå for i stedet at have din egen private oplevelse.”
For Sonoma er mange ting, men en klar, lineær historiefortælling er det ikke. Vi møder ni stærke kvinder i et religiøst inspireret univers, hvor stærke idealer, historie og folklore emmer ud i Østre Gasværks cirkulære rum. Kvinderne suger os ind og tager os igennem en række forskellige elementer uden egentlig forklaring eller progression. De svæver i lange kjoler, beder på knitrende fransk til en højere magt, drejer uden syne af svimmelhed og bærer mange, mange hatte.

For et væld af hoveder, sjaler, kjoler, lysende kugler, trommer og andre rekvisitter gør Sonoma til en af de mest rekvisit-tunge forestillinger, jeg har set længe. Fra et danseteknisk synspunkt er det ekstremt svært at eksekvere. Samtidige er Moraus stil fyldt med intrikate domino-effekter og kantede, præcise arme. Og så er sang, latter og skrig også en ekstra faktor, der væver ind og ud af den bombastiske elektroniske musik, og som kompagniet mestrer.

Fejlmargenen er så lille, at den stående applaus til sidst ikke er af høflighed, men er reel benovelse, for det er virkelig en fantastisk forestilling. Som gruppe løfter danserne det absurde med en sådan kraft og overbevisning, at det er svært ikke at føle noget. Hvad, er det naturligvis individuelt.
Men Sonoma er kompleks forestilling, der kræver lidt af dig i sædet. Hvis du kan give slip på din hjerne, dit ønske om en større mening og den lette underholdningsværdi, du så ofte får fra 20 minutters Netflix-afsnit, så skal du afsted. Lad dig suge helt ind i en verden af groteske figurer, rytmer der rammer dybt og flot dans i blot 75 minutter. Måske er det i virkeligheden det, du har brug for i en travl hverdag.
La Veronal (København Danser)
Østre Gasværk Teater, Morten Grunwalds Plads 1, 2100 København Ø
Spilleperiode: 28.-30. maj 2025
Set den 28. maj 2025
Fotos: Anna Fábrega, Alfred Mauve og Alex Font
Lyst til at vide mere? Læs nærmere her:
Medvirkende: Dansere: Lorena Nogal, Marina Rodríguez, Ariadna Montfort, Núria Navarra, Àngela Boix, Laia Duran, Anna Hierro, Alba Barral og Julia Cambra
Idea and artistic direction: Marcos Morau
Production direction: Juanma G. Galindo
Choreography: Marcos Morau in collaboration with the dancers
Dancers: Lorena Nogal, Marina Rodríguez, Ariadna Montfort, Núria Navarra, Àngela Boix, Laia Duran, Anna Hierro, Alba Barral og Julia Cambra
Text: El Conde de Torrefiel, La Tristura and Carmina S. Belda
Technical direction and Lighting design: Bernat Jansà
Sound design: Juan Cristóbal Saavedra
Set design: Bernat Jansà and David Pascual
Costume design: Silvia Delagneau
Varighed: Ca. 1 time og 15 minutter uden pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod