Anmeldelse: Sukker, Mungo Park
Af Christian Skovgaard Hansen
Med Sukker har teaterdirektør Anna Malzer igen både skrevet manuskriptet og iscenesat forestillingen. Forestillingen tager afsæt i personlige oplevelser, som sættes ind i denne fiktive fortælling, som rummer et virvar af oplevelser fra hendes egen generation. Fortællingen præsenteres som fiktion, men man føler, at den også rummer en større eller mindre snert af autofiktion.
Gennem tableauer og hurtige skift mellem disse tegner Sukker et dermed et portræt af en generation, hvor alt – både kærlighed, magt og identitet – udfolder og udspiller sig i et digitalt og globalt krydsfelt, hvor man kan blive næsten forpustet af at skulle følge med. Det hele er holdt i en frisk og sine steder næsten overgearet tone.

Det er samtidig en fortælling om et venskab, der starter og formes i barndommen, som siden udvikler sig og til slut udfordres i voksenlivet, så spørgsmålet er, om venskabet egentlig kan holde. Menneskets udvikling og forskelligheder viser sig, og ikke alle forventninger og holdninger er måske længere helt ens. Det er også en fortælling om hvordan baggrund, klasse, uddannelse, penge og alt muligt andet kan gøre en forskel, og om hvordan disse forskelle kan gøre, at det er svært at opretholde et ligeværdigt venskab.
Spørgsmålet er naturligvis også, om det er prisen værd at opretholde venskaberne… Men ligesom sukkeret, som vi heller ikke kan undvære, kan vi ikke undvære den menneskelige kontakt i venskabet. Kan sugerdating mon erstatte det? Og er det mon tilfældigt, at turen går til Caribien, som historisk er kendt for sukkerproduktion?

Malzers manuskript indeholder en række universelle emner, og man slipper ikke helt for at have tanker om, hvad venskab og identitet egentlig er, med ud fra teatersalen, selvom teksten måske ikke er helt skarp alle steder. De hurtige skift kan heller ikke helt skjule, at teksten nogen steder er ganske langsommelig.
Anna og Jasmine mødes i barndommen, og deres liv udvikler sig sammen, selvom deres drømme og tanker måske ikke helt er ens. En dag inviterer Jasmine Anna med på en tur til Caribien, og ikke alt udvikler sig helt planmæssigt. Deres forventninger og interesser er ikke ens, og pludselig står Anna dagen derpå uden for en låst hoteldør, da Jasmine har nu har cuttet forbindelsen. Herefter spoler vi så tilbage gennem tiden, indtil vi igen når til den lukkede hoteldør. Hvordan er vi mon endt her? Spørgsmålet er, om Anna vil forstå det – enten nu eller senere.

Jeg-fortælleren Anna spilles med overbevisning af Nana Morks, der mestrer hele følelsesregistret, og hun mestrer både tempo, nærvær, eftertænksomhed og en vis fandenivoldskhed. Vi oplever dermed hele historien gennem hendes øjne. Signe Thielsens Jasmine er der anderledes ”go” i, og hun har ikke kunnet finde sig tilpas på sosu-uddannelsen. Man fornemmer hurtigt deres modsætninger. Fuck! Deres sam- og ikke mindst modspil er eminent, og de kække, men samtidig ganske spydige, tænksomme og til også morsomme bemærkninger bliver afsted. Christopher Læssø har til en start ikke mange figurer at udfolde sig i, men efterhånden får han en række kække biroller, der sidder lige i øjet. Det er ganske sigende for historien, at manden (eller mændene) er ”reduceret” til bifigurer. Det er i høj grad skuespillet, der holder sammen på forestillingen.

Sukker er ikke helt fuldendt og velbalanceret, og det er måske ikke Malzers skarpeste tekst. Ikke alle ender bindes lige elegant, og nogen steder sidder man tilbage og tænker over, hvordan vi lige endte der. Men den rummer alligevel nogle fine tanker om venskab, kærlighed, magt, identitet og ikke mindst udviklingen i alt dette, og Malzers iscenesættelse er ganske effektiv. Mon ikke at det hele bliver lidt strammere efter et par gennemspilninger.
Mungo Park, Scene 1, Fritz Hansensvej 23, 3450 Allerød
Spilleperiode: 17. oktober-8. november 2025
Herudover spiller forestillingen i Musikteatret Albertslund den 11.-12. november 2025 og i Taastrup Teater- og Musikhus den 18. november 2025
Set den 25. oktober 2025
Fotos: Issam Talib
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
Medvirkende: Signe Thielsen, Nana Morks og Christopher Læssø
Manuskript og instruktion: Anna Malzer
Scenografi: Ditlev Brinth
Lysdesign: Mads Eckert
Lyddesign: Emil Sebastian Bøll
Dramaturg: Jesper Bergmann
Koreograf: Belinda Braza
Kostumier: Freja Søndergaard
Varighed: Ca. 1 time og 25 minutter uden pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod


