Anmeldelse: Suor Angelica, Aveny-T (Copenhagen Opera Festival)
![Anmeldelse: Suor Angelica, Aveny-T (Copenhagen Opera Festival)](https://ungtteaterblod.dk/wp-content/uploads/2023/08/Suor-Angelica-foto.jpeg)
Af Kristina McClelland Jacobsen
Publikum sidder spændt, lyset dæmpes og 14 kvinder træder frem i mørket. En kvinde træder langsomt frem med et beundrende blik i en sti af lys. Sådan begynder Suor Angelica, som opføres på Aveny-T i forbindelse med Copenhagen Opera Festival.
Hovedpersonen Angelica er blevet sendt på et nonnekloster af hendes familie efter, at hun har født et barn uden for ægteskabet. Hun hører ikke noget fra sin familie i syv år. Livet på klosteret er stille, men en aften fortæller nonnerne om det, de længes mest efter. Pludselig kommer Suor Angelicas tante, Principessa, på besøg, men hun har tragiske nyheder med sig. Dette fører til, at Suor Angelica tager et drastisk valg, for at opnå hendes største længsel.
Instruktøren, Noa Naamat, formår i høj grad at holde Puccinis opera aktuel på trods af, at den er iscenesat i et andet århundrede. Suor Angelicas splittelse mellem samfundets krav og egne følelser er stadig relevant, hvilket fremgår klart i denne opsætning. Operaen handler ikke kun om hårde beslutninger og tragedier, men Naamat formår også at få flere komiske elementer ind. Ved denne opsætning af Suor Angelica når man altså hele følelsesspektret igennem.
Den simple scenografi med lidt blomsterblade på scenen virker umiddelbart kedelig, men den har en enormt kraftfuld effekt i samspil med sangernes religiøse lilla outfits. Den simple scenografi fremhævede endvidere sangernes udtryk. Her var brugen af drejescenen central. Man fik en fornemmelse af, at når søstrene var i midten af drejescenen, var stemningen præget af kaos og længsler, mens da de stod uden for drejescenen i en cirkel sammen var der ro, støtte og sammenhold. Dette var med til, at både handlingen og karakterenes følelser var lette at følge med i, på trods af operaen ikke var overtekstet. Derudover havde lyset, af lysdesigner Charlie Morgan Jones, også en kraftfuld effekt for forestillingen.
![](https://ungtteaterblod.dk/wp-content/uploads/2023/08/Suor-Angelica-foto-1024x768.jpeg)
Karakteren Suor Angelica synges meget rørende af Yana Kleyns med hendes kraftfulde stemme og flotte og runde klang, som fylder hele salen. Hun klinger smukt sammen med mezzo-sopranen Sarah Prings i hendes udførelse af rollen som Principessa. De var ikke de eneste udtryksfulde sangere på scenen. Så snart Lise Christensen, som Monitress/Zelatrice, trådte ind på scenen, fik man selv som publikum lyst til at rette ind efter hendes reprimander. Dette gjaldt ligeledes for Sidsel Eriksen (Maestra di Novizie) og Laura Mayer (Abbess/La Badessa). Generelt var der en meget smuk og sammensmeltende klang mellem alle de stærke kvindestemmer. Sammenklangen og det tætte sammenhold kunne mærkes hos søstrene hele vejen. Alle kom langt over scenekanten og man blev fuldstændig revet med.
Puccinis tredje del i Il Trittico-serien er skrevet til et fuldt orkester og her trådte Ensemble Storstrøm lidt i baggrunden af de dygtige sangere. Man kunne godt savne lyden af det storslåede orkerster, som der oprindeligt er i Puccinis Suor Angelica. Men det fungerede fint i Aveny-T’s sal.
Da Puccini først opførte operaen i 1918 havde han et mål om at få folk til at græde, og det kommer han stadig i mål med. Publikum måtte i løbet af forestillingen rode frem i taskerne og finde deres lommetørklæder frem. Jeg må sige, at jeg selv sad med kuldegysninger gennem en stor del af forestillingen.
En time er virkelig værd at sætte af til denne opera. Tiden fløj afsted! En meget rørende og smuk opsætning af Puccinis Suor Angelica.
Copenhagen Opera Festival
Aveny-T, Frederiksberg Allé 102, 1820 Frederiksberg
Spilleperiode: 12.-15. august 2023
Set den 12. august 2023
Foto: Copenhagen Opera Festival
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
Medvirkende: Yana Kleyn, Sarah Pring, Lise Christensen, Frederikke Kampmann, Sidsel Eriksen, Laura Mayer, Anne Sofie Søby Jensen, Helle Gössler, Kirsten Voss, Katrin Kuslap, Maria Kjelsson, Freja Højland Høj, Louise McClelland Jacobsen og Mathilda Bryngelsson
Instruktør: Noa Naamat
Dirigent: Anne Marie Granau
Lysdesigner: Charlie Morgan Jones
Kostumer og rekvisitør: Naja Schonemann
Producent og forestillingsleder: Andrea Støier Andersen
Orkestrator: Martin Nygård Jørgensen
Pianist: Ulrich Stærk
Kammerorkester: Ensemble Storstrøm
Varighed: Ca. 1 time uden pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod